Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Łańcuch bloków to zdecentralizowany publiczny rejestr transakcji, który umożliwia przechowywanie wszystkich transakcji w sieci bez udziału pośredników. Oznacza to, że nie jest potrzeby żaden organ do przechowywania zapisów wszystkich przeprowadzonych transakcji. Nowe transakcje są przechowywane w postaci cyfrowych wpisów w blokach informacji, z których każdy łączy się z kolejnym blokiem w porządku chronologicznym, tworząc tym samym łańcuch bloków (ang. blockchain). Zastosowanie technologii łańcucha bloków zapewnia, że dane w systemie nie są zmieniane ani manipulowane, ponieważ wszystkie informacje są widoczne dla wszystkich uczestników systemu i przez nich kontrolowane.
Chociaż początkowo technologię łańcucha bloków zastosowano w przypadku kryptowaluty bitcoin, można ją stosować praktycznie we wszystkich obszarach, w których dokonuje się transakcji i udostępnia zapisy transakcji. Sektor logistyczny nie jest tu wyjątkiem - technologia ta może doprowadzić do znacznego przełomu. Analiza Światowej Organizacji Handlu (WTO) wykazała, że wyeliminowanie przeszkód w międzynarodowej sieci logistycznej może zwiększyć globalny PKB o 5%, a całkowity wolumen transportu o 15%. Eliminując potrzebę pośrednika, technologia łańcucha bloków daje możliwość obniżenia kosztów logistyki i transportu towarów.
Znaczna część ryzyka w sektorze logistyki związana jest z transakcjami finansowymi, jakością usług transportowych i przekazywaniem informacji. Prowizja za usługi mediacji w sektorze logistyki wynosi zazwyczaj od 10 do 45% całej kwoty zamówienia, ale klient nie ma możliwości sprawdzenia, w jaki sposób powstała ta kwota, ani jej kontrolowania. Rezygnacja ze scentralizowanych usług oraz stosowanie inteligentnych umów i technologii łańcuchów blokowych umożliwia osiągnięcie niezwykle wysokiego poziomu przejrzystości. Bezpośrednia współpraca pomiędzy wszystkimi uczestnikami łańcucha logistycznego zapewni przejrzystość w ustalaniu prowizji i niższych cen usług transportowych. Usługobiorcy zaoszczędzą zarówno czas, jak i pieniądze, a nowe rynki staną się bardziej dostępne dla przewoźników. Ulepszona platforma usługowa stanie się nowym standardem jakości na rynku logistycznym, a inwestycje niezbędne do wdrożenia innowacyjnych technologii będą więcej niż opłacalne.
Koszt gromadzenia informacji o taryfach i kosztach transakcji dla przewoźników jest niezwykle istotny, ponieważ rynek logistyczny jest rozdrobniony, nie istnieje powszechnie dostępny znormalizowany algorytm płatności, a przepływ dokumentów transakcyjnych jest zbyt duży. Sprawia to, że rynek jest mniej konkurencyjny i kontrolowany przez usługodawców, co z kolei zmusza usługobiorców do poszukiwania informacji z różnych źródeł i porównywania cen oferowanych przez różnych usługodawców. W przypadku braku wspólnego pola informacji istotne dane, takie jak szczegóły dotyczące dostępnego miejsca w pojazdach różnych przewoźników, pozostają nieznane, co zmniejsza efektywność świadczonych usług i podnosi ich cenę. W tym kontekście oczywista staje się główna zaleta wprowadzenia technologii łańcucha bloków - technologia ta zapewnia zsynchronizowany audyt wszystkich działań w łańcuchu logistycznym w czasie rzeczywistym. Taki audyt buduje wzajemne zaufanie i ułatwia podejmowanie decyzji, ponieważ wszystkie strony transakcji mają równy dostęp do wszystkich informacji związanych z transakcją.
Specjaliści z ParcelABC uważają, że wprowadzenie technologii łańcucha bloków - nawet na bardzo podstawowym poziomie - zapewni bezpieczeństwo danych i wyeliminuje możliwość dostarczania niekompletnych lub błędnych informacji w sektorze logistyki. Możliwe będzie śledzenie wszystkich przesyłek w czasie rzeczywistym, od pierwszego punktu załadunku do momentu dostawy do odbiorcy. Tradycyjna dokumentacja zostanie zastąpiona inteligentnymi umowami, wyeliminowani zostaną niepotrzebni pośrednicy, a sektor logistyki stanie się znacznie bardziej zdecentralizowany, co pomoże wszystkim uczestnikom łańcucha logistycznego zmniejszyć prawdopodobieństwo popełnienia błędów i nadużyć, a także zaoszczędzić czas i miliardy euro.
KONTAKT:
Andrius Balkunas
tel. +370 648 39993
e-mail: ab@parcelabc.com
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.07.2018, 17:00 |
Źródło informacji | ParcelABC |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu