Newsletter

ORLEN na NetZero Energy: bez konkurencyjnego przemysłu Europa nie osiągnie swych celów klimatycznych

09.04.2025, 09:24aktualizacja: 09.04.2025, 10:09

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/S.Leszczyński (1)
Fot. PAP/S.Leszczyński (1)
Realizacja potrzebnych, choć ambitnych, celów klimatycznych UE wymaga wielkich nakładów inwestycyjnych, których sfinansowanie nie będzie możliwe bez wzmocnienia konkurencyjności gospodarek wszystkich krajów Wspólnoty - przyznali uczestnicy panelu inaugurującego kongres NetZero Energy w Poznaniu. W tym kontekście Grzegorz Jóźwiak z Grupy ORLEN kilkukrotnie przywoływał postulat „neutralności technologicznej”, czyli swoistego „odkoloryzowania wodoru”.

„Clean Industrial Deal - same-same, but different. Czego się UE nauczyła po 6 latach Europejskiego Zielonego Ładu?” - to tytuł debaty eksperckiej, która otworzyła kongres NetZero Energy na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Jej ramy wyznaczyły dwa, strategiczne dla transformacji energetycznej Wspólnoty, dokumenty: Pakt dla czystego przemysłu oraz Raport Draghiego.

W Pakcie dla czystego przemysłu zadeklarowano podejmowanie wspólnych działań na rzecz obniżenia cen energii, tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy i odpowiednich warunków do rozwoju przedsiębiorstw.

„Od dawna, zarówno w Warszawie, jak i w Brukseli, przekonujemy, że ten Pakt jest potrzebnym i rozsądnym dokumentem, ale zdecydowanie zbyt ogólnikowym. Stanowi zbiór słusznych postulatów, ale teraz jest już najwyższa pora na podejmowanie konkretnych decyzji oraz działań” - przekonywał Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych w Grupie ORLEN.

Z kolei Raport Draghiego to stworzony na zlecenie Komisji Europejskiej dokument, obejmujący niemal wszystkie sektory unijnej gospodarki z rekomendacjami dotyczącymi poprawy ich funkcjonowania. „Stoimy w obliczu egzystencjalnego zagrożenia, jeżeli nie podejmiemy szybkich działań takich jak zmniejszenie kosztów energii i obciążeń regulacyjnych” - alarmuje jego autor.

„Sukces transformacji energetycznej zależy od naszego racjonalizmu i pragmatyzmu wspartego wizją przyszłości. Musi być ona akceptowalna kosztowo zarówno dla milionów obywateli UE, jak również gospodarki i przemysłu Wspólnoty. Podstawą utrzymania konkurencyjności Europy jest dostęp do taniej energii: a to osiągniemy jedynie poprzez natychmiastowe uruchomienie procedur i narzędzi umożliwiających szybkie wdrożenie jak największej ilości kolejnych źródeł nisko- oraz zeroemisyjnych” - ocenił przedstawiciel ORLEN.

Szczególnym wyzwaniem dla europejskiego, a więc i polskiego, przemysłu, pozostaje spełnienie wymogów dyrektywy RED III, której celem jest skokowe zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych w UE. Dyrektor Jóźwiak zadeklarował działania na rzecz jej modyfikacji i „urealnienia” stawianych przez nią celów oraz terminów.

„Jako ORLEN od kilku lat postulujemy, że ważna jest neutralność technologiczna, zwielokrotnienie produkcji niskoemisyjnego wodoru przy użyciu całego wachlarza technologii. Bez tego podejścia realizacja celów redukcyjnych może okazać się niemożliwa” - powiedział.

Dyrektor Jóźwiak przypomniał również szereg inwestycji, jakie w ciągu ostatnich lat zrealizowała Grupa ORLEN, angażując się w proces dekarbonizacji m.in. transportu.

W ubiegłym roku ORLEN uruchomił w Poznaniu i Katowicach dwie pierwsze w Polsce, ogólnodostępne stacje wodorowe, na których można tankować samochody osobowe, ciężarowe i autobusy miejskie. Z każdym rokiem to „paliwo przyszłości” będzie odgrywać coraz większą rolę w transporcie. W ramach dekarbonizacji transportu ORLEN, Instytut Energetyki i 13 innych partnerów rozpoczęli program HySPARK, pierwszy w Polsce projekt z unijnym dofinansowaniem Clean Hydrogen Partnership. Blisko dziewięć milionów euro zostanie przeznaczone na produkcję i testy pojazdów wodorowych dla lotniska Chopina i warszawskiej komunikacji miejskiej. Grupa ORLEN w perspektywie 2035 roku planuje wykorzystywać ponad 350 tysięcy ton odnawialnego i niskoemisyjnego wodoru rocznie.

„Mamy świadomość, że transformacja energetyczna przypomina maraton i to nawet z poważnymi przeszkodami. Wierzymy jednak, że będący jej integralnym elementem wodór to dla firm, transportu czy przemysłu kierunek rozsądny i przyszłościowy. Ważne jednak, aby - czy to na poziomie technologicznym, czy też w dostępie do wsparcia publicznego, czy pozyskania finansowania unijnego - traktować tak samo wszystkie projekty wodorowe: niezależnie od ich „koloru” czy państwa członkowskiego, w którym są opracowywane” - konkludował dyrektor Biura Technologii Wodorowych w Grupie ORLEN.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 09.04.2025, 09:24
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ