Newsletter

Pierwsza wodorowa stacja ORLEN w Poznaniu - zeroemisyjna rewolucja

28.06.2024, 16:31aktualizacja: 28.06.2024, 16:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

ORLEN (1)
ORLEN (1)
ORLEN uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe i autobusy miejskie. Z każdym rokiem to „paliwo przyszłości” będzie odgrywać coraz większą rolę w transporcie. Do końca tej dekady ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Poznańska stacja ORLEN, zlokalizowana przy ul. Warszawskiej 231, powstała w ramach projektu Clean Cities. Budowę dofinansowano ze środków unijnych (w ramach instrumentu CEF - Connecting Europe Facility oraz krajowych, z programu „Zielony transport publiczny”). Dotychczas z jej usług korzystało 25 autobusów MPK Poznań, jednak od teraz możliwość zatankowania wodoru zyskali wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych wodorem.

„Produkcja i dystrybucja paliw alternatywnych jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej Grupy ORLEN. Duży potencjał w wykorzystaniu wodoru dostrzegamy szczególnie w transporcie publicznym. Budowa stacji tankowania tego paliwa jest z jednej strony odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie samorządów, takich jak Poznań, który rozwija transport miejski w kierunku zeroemisyjności. A z drugiej - ważnym elementem realizacji celów strategicznych naszej spółki” - mówi Artur Osuchowski, członek zarządu ORLEN ds. Energetyki i Transformacji Energetycznej.

ORLEN udostępnił kierowcom trzy dystrybutory. Dwa, o ciśnieniu 350 barów, służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych. Natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 barów, jest przeznaczony dla samochodów osobowych. Cały proces zatankowania autobusu do pełna trwa ok. 15 minut. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi w granicach 30 kg, co umożliwia przejechanie ok. 350 km. Z kolei czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem o pojemności 5 kg wodoru, wynosi ok 5 minut. Taka ilość paliwa wystarczy do przejechania 600 km.

„Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii w transporcie, które wpływa na redukcję emisji dwutlenku węgla w miastach. W tym wypadku poprawi jakość życia mieszkańców stolicy Wielkopolski. W trakcie 15-letniej umowy dostarczymy do poznańskich autobusów 1,8 mln kg wodoru, co pozwoli uniknąć emisji 21 tys. ton CO2” - zaznacza Artur Osuchowski.

Na tym jednak nie koniec - jeszcze w tym roku wodór do pojazdów można będzie zatankować na stacji ORLEN, powstającej w Katowicach. Kolejne obiekty w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie, będą oddawane do eksploatacji w kolejnych latach. Obiekty te powstaną w ramach II etapu projektu Clean Cities - Hydrogen Mobility in Poland. W III etapie planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji, na ten cel ORLEN w kwietniu otrzymał rekordowe unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro.

Z pojazdów zasilanych wodorem od czerwca ubiegłego roku korzystają pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie, gdzie na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka ORLEN uruchomił pilotażową stację. W tym przypadku wodór dostarczany jest z pierwszego w Polsce HUB-u produkcji wodoru jakości automotive, zlokalizowanego w Trzebini. Testy autobusów napędzanych paliwem wodorowym zostały zorganizowane także m.in. w Płocku i Katowicach.

Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Paliwo będzie do nich dostarczane dzięki europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii, oraz innowacyjnych instalacji, przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tys. ton odnawialnego wodoru rocznie.

„Choć wodór wykorzystywany jest w szeroko pojętej energetyce od kilku dekad, to jego zastosowanie w transporcie jest innowacyjnym rozwiązaniem. Wierzymy, że Polska posiada wystarczający potencjał, by stać się jednym z globalnych liderów w rozwijaniu technologii wodorowych dla różnego typu pojazdów” - podkreśla Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych ORLEN.

Równolegle do realizacji planu „Clean Cities - Hydrogen Mobility in Poland” Grupa ORLEN prowadzi także szereg innych, innowacyjnych projektów wodorowych, przestawiających transport i całą gospodarkę Polski i regionu na nowe, zeroemisyjne tory. To m.in. „Hydrogen Eagle”, którego celem jest utworzenie wodorowego korytarza Północ-Południe dla transportu ciężkiego, łączącego Grecję z Norwegią.

Z kolei na „Bursztynową Dolinę Wodorową”, obejmującą województwo pomorskie, składa się m.in. uruchomienie kilku źródeł produkcji wodoru odnawialnego oraz szerokie wykorzystanie tego surowca w celu dekarbonizacji portów, rafinerii i trójmiejskiego transportu. Grupa ORLEN tworzy również sieć hubów wodorowych. Już teraz takie źródła „paliw przyszłości” działają w Trzebini i Włocławku oraz w czeskim Litvinowie. Kolejne powstaną w Szczecinie, Bystrej, Ostrołęce oraz w Gdańsku. W sumie ORLEN do końca dekady chce wybudować 10 takich kompleksów.

„Rozwój technologii związanej z wytwarzaniem wodoru, wykorzystaniem go w przemyśle i transporcie nabrał już takiego tempa, że śmiało możemy nazwać ten proces >>rewolucją wodorową<<. Taki moment w historii zdarza się raz na setki lat, a Grupa ORLEN, realizując swoją ambitną strategię wodorową, jest ważnym uczestnikiem tego procesu” - dodaje Grzegorz Jóźwiak.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 28.06.2024, 16:31
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii