Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„2 maja Komisja Europejska przedstawiła pierwszą propozycję budżetu, z której wynika, że globalnie budżet będzie mniejszy ze względu na Brexit, który spowoduje zmniejszenie wpływów ok. 10 mld euro rocznie. Oprócz tego minimalnie zostanie zmniejszona wysokość składki z 1,14 PKB państw unijnych do 1,11 PKB. Ponadto zostanie zmniejszona kwota w zakresie polityki spójności z ok. 360 mld do ok. 330 mld euro” - powiedział podsekretarz Witold Słowik podczas panelu „Źródło finansowania inwestycji”, odbywającego się drugiego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Członek Zarządu PKP S.A., Andrzej Olszewski powiedział, że głównymi inwestycjami kolejowymi są inwestycje infrastrukturalne - z 18 tys. km użytkowanych obecnie linii kolejowych połowa ma zostać zmodernizowana i dostosowana do nowych prędkości. Stwierdził też, że „kwota, która ma zostać wydana na inwestycje do 2023 roku wynosi 66 mld euro, przy czym zdecydowaną większość tych środków stanowią fundusze z budżetu Unii”. Słowa te potwierdził również minister, który wskazał, że inwestycje na kolei dofinansowane są z takich programów jak Infrastruktura i Środowisko, Connected Europe Facility, Polska Wschodnia i Regionalne Programy Operacyjne.
Andrzej Olszewski przypomniał również o trwającym Programie Inwestycji Dworcowych PKP S.A., którego szacowana wartość wynosi około 1,5 mld zł i w znacznym stopniu również zostanie dofinansowana ze środków UE. Członek zarządu PKP S.A. podkreślił też, że w obecnej perspektywie unijnej udział własny w realizowanych inwestycjach wynosi 15% kosztów kwalifikowanych. W nowej perspektywie planowane jest jego podniesienie do poziomu około 30-40%. Według Olszewskiego niezwykle istotne jest, aby nie zatrzymać procesu inwestycyjnego, choć w wyniku zmian budżetowych może zostać on spowolniony. Jednocześnie członek Zarządu PKP S.A. podkreślił, że finansowanie inwestycji PKP S.A. ze środków własnych umożliwi między innymi umowa kredytowa, którą spółka podpisała z konsorcjum trzech banków: Pekao SA, PKO BP i Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
Podczas dyskusji członek Zarządu PKP S.A. wspomniał też o wynikach finansowych za 2017 rok. Podkreślił, że wyniki jednostkowe spółki wyniosły ok. 192mln zł netto, a wynik skonsolidowany ponad 652 mln zł netto. O dobrych wynikach mówił też Artur Resmer, członek Zarządu PKP Intercity, obecny na debacie. Przewoźnik zaczął osiągać zyski (w 2016 roku było to 50 mln zł zysku, a w roku 2017 - 307 mln zł), które będzie mógł przeznaczyć na dalsze inwestycje.
„W 2017 przygotowaliśmy strategię inwestycyjną łącznie z modelem finansowania, które zakładają inwestycje. Budżet zaplanowany na inwestycje wynosi 7 mld zł, z czego 4 mld zł przeznaczone są na nowy tabor, a 3 mld zł na modernizację” - powiedział Resmer.
Na zakończenie Andrzej Olszewski z PKP S.A. podkreślił, że grupa nie ma w planach prywatyzacji spółek i wprowadzania ich na giełdę: „Chcemy budować holding i grupę kapitałową, która będzie mogła rywalizować z otwartym rynkiem przewozowym”.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 15.05.2018, 20:35 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |