Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Za budowę pawilonu będącego wizytówka Polski na wystawie światowej odpowiadało konsorcjum Grupy MTP i FM Aldentro.
„Deszcz nagród to potwierdzenie, że współpraca pomiędzy różnymi podmiotami zaangażowanymi w budowę Polskiego Pawilonu była wzorowa. Dziękujemy inwestorowi generalnemu - Polskiej Agencji Inwestycji I Handlu za zaufanie, a Pracowni Architektonicznej WXCA – za wspaniały projekt” – mówi Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP.
Polska ekspozycja otrzymała nagrodę dla najlepszego dużego pawilonu w konkursie EXHIBITOR Magazine's Expo 2020 i tytuł najpiękniejszego pawilonu przyznany przez „The National”. 30 marca do tych nagród dołączył srebrny medal w prestiżowym konkursie Dubai Official Participant Awards w kategorii “Exhibition Design Self-built pavilions”, organizowanym przez Bureau International des Expositions, organizację odpowiedzialną za wybór krajów-gospodarzy przyszłych Expo.
Pawilon Polski z drewnianą fasadą oraz charakterystyczną rzeźbą kinetyczną, symbolizującą stado ptaków to jeden z najbardziej charakterystycznych i popularnych budynków Expo. Unikalna elewacja została zaprojektowana, wykonana oraz zamontowana przez ekspertów z firmy Veki. Przez sześć miesięcy naszą prezentację narodową odwiedziło ponad milion gości.
„Rzadko się zdarza, aby budynek, który wygląda niesamowicie na wizualizacjach, tak samo dobrze lub nawet lepiej prezentował się w rzeczywistości. Serdecznie dziękuję naszym generalnym wykonawcom, czyli konsorcjum Grupy MTP i FM Aldentro. Dziękuje za doprowadzenie do tego, że ten budynek stanowi naszą pieczątkę na paszporcie Expo 2020” – mówił podczas otwarcia Polskiego Pawilonu Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej Światowej Wystawy EXPO w Dubaju 2020.
Profesjonalna realizacja w ekstremalnych warunkach
Budowa Polskiego pawilonu rozpoczęła się grudniu 2019 roku. Było w nią zaangażowanych 30 polskich pracowników - specjalistów od drewna, montażystów, stolarzy oraz zespół koordynujący, a także około 200 lokalnych inżynierów, brygadzistów i pracowników lokalnego wykonawcy.
„Jednym z większych wyzwań było przystosowanie do gorącego, wilgotnego i wietrznego klimatu Dubaju. Podczas budowy, różnica temperatur pomiędzy zimową Polską, a ZEA wynosiła momentami prawie 40 stopni. Latem termometry wskazywały rekordowe wyniki, a temperatura dochodziła nawet do 50 stopni C. Fachowcy wykonujący pracę fizyczną musieli w krótkim czasie przystosować organizm do aktywności w takich warunkach - tłumaczy Tomasz Kobierski. - Wyzwaniem był transport wszystkich materiałów budowlanych oraz wyposażenia wnętrz do ZEA. Wysłaliśmy aż 53 transporty, głównie drogą morską. Materiały budowlane zajmowały aż 20 kontenerów. Część elementów niezbędnych do budowy i wyposażenia pawilonu była transportowane drogą powietrzną – w samolotach typu cargo, a nawet w jednostkach pasażerskich. Drzwi do pawilonu przyleciały do Dubaju rejsowym lotem Emirates B777” – dodaje Kobierski.
Do Dubaju zostały przewiezione także mniej oczywiste transporty m.in. rośliny tworzące jedną ze stref prezentacji Polski „Inspired by nature”. Czarna porzeczka, chmiel, pokrzywa czy niecierpek – na ekspozycję musiały pokonać tysiące kilometrów. Łącznie w siedmiu dużych donicach, zaprezentowano tu prawie 70 gatunków rośliny, występujących naturalnie w Polsce. Za dostarczenie i aranżacje kompozycji roślinnych była odpowiedzialna firma Garte.
Zielone rozwiązania
W budynku zastosowano rozwiązania przyjazne środowisku. Na całej powierzchni dachu zainstalowano klasyczne panele fotowoltaiczne. Ponadto zastosowano też system z innowacyjnymi ogniwami perowskitowymi, wyprodukowanymi przez polską firmę Saule Technologies. Instalacja składa się z 20 pionowych liniowych elementów taśm fotowoltaicznych. Dzięki technologii druku ink-jet cienkie i elastyczne ogniwa perowskitowe są zintegrowane bezpośrednio z elewacją pawilonu i dostosowane do jego stylu architektonicznego. Generowana przez nie energia, służy do ładowania telefonów. Dzięki temu każdy gość pawilonu może skorzystać z ogólnodostępnych złączy USB, a tym samym z zielonej energii. To wynalazek, który ma zrewolucjonizować fotowoltaikę, a jego wynalazczynią jest polska fizyczka Olga Malinkiewicz.
Innym przyjaznym środowisku rozwiązaniem była instalacja wody szarej. Dzięki niej ścieki z umywalek były oczyszczane i ponowne wykorzystywane w toaletach.
Partnerzy
Za przygotowanie obecności Polski na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju była odpowiedzialna Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Za opracowanie projektu oraz koncepcji architektoniczno-tematycznej pawilonu oraz wystawy odpowiada pracownia WXCA wraz ze studiem Bellprat Partner. Za szczegółową koncepcję narracji ekspozycji, kluczowe doświadczenia oraz produkcję wszystkich materiałów multimedialnych odpowiada konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart, które jest także pomysłodawcą „Polskiego Stołu” i strefy V „Poland. Landscapes of creativity”. Generalnym Wykonawcą Pawilonu Polski jest konsorcjum Grupa MTP – FM Aldentro.
Expo 2020 w Dubaju jest pierwszą światową wystawą, która miała miejsce w regionie Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej i Azji Południowej (MENASA). To największe światowe zgromadzenie, które odbyło się od wybuchu pandemii Covid-19, gromadzące ponad 190 krajów z całego świata i mające ponad 23 miliony odwiedzin od czasu otwarcia swoich bram 1 października 2021 r.
Pobierz materiał video: https://we.tl/t-4YKj8PCgBe
Pobierz zdjęcie: https://we.tl/t-2HriNto3Hu (fot. expo.gov.pl)
KONTAKT:
Karolina Nawrot
tel. +48 61 869 2309
tel. kom. +48 603 412 555
e-mail: karolina.nawrot@grupamtp.pl
Źródło informacji: Centrum Prasowe Grupy MTP
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 31.03.2022, 11:33 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe Grupy MTP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT