Newsletter

Ponad tysiąc osób poznało zalety funduszy venture capital

12.12.2014, 18:44aktualizacja: 12.12.2014, 18:44

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Ponad tysiąc osób miało możliwość bliższego poznania zalet finansowania venture capital w ramach ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej prowadzonej od połowy września tego roku przez Krajowy Fundusz Kapitałowy S.A.

Fundusze venture capital zasilają innowacyjne projekty, obarczone ponadstandardowym ryzykiem inwestycyjnym. KFK stworzył mechanizm, łączący środki publiczne i prywatne w celu wspierania innowacyjnych przedsięwzięć biznesowych. Dzięki szkoleniom i warsztatom z ofertą zapoznali się m.in. przedsiębiorcy - także ci początkujący - z całej Polski.

W październiku, listopadzie i grudniu 2014 r. Krajowy Fundusz Kapitałowy S.A. prowadził szeroką kampanię aktywizująco-edukacyjną pod hasłem "Więcej niż kapitał".

Program służył przedstawieniu zalet finansowania przez fundusze venture capital, a przede wszystkim zmotywowaniu młodych, jak również bardziej doświadczonych przedsiębiorców, naukowców oraz innowatorów do odwagi w sięganiu po dostępny w tej formie kapitał na realizowanie marzeń o własnym biznesie.

Fundusz zorganizował konferencje dla przedsiębiorców i szkolenia dla studentów w 10 miastach w Polsce: Katowicach, Kielcach, Warszawie, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Rzeszowie, Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu.

Całodniowe konferencje prowadzili eksperci venture capital w tym min. Anna Hejka, znana z telewizyjnego programu "Dragon’s Den Zostań Milionerem", oraz Mark Iwanowski, ekspert venture capital, który przyjechał wprost z Doliny Krzemowej.

W cyklu 10 regionalnych konferencji udział wzięło ponad 700 przedsiębiorców. Dodatkowo zorganizowano 20 szkoleń dla kilkunastoosobowych grup studentów, po dwa w każdym z odwiedzanych miast. W sumie przez niecałe trzy miesiące ponad tysiąc osób miało możliwość poznania bliżej zalet finansowania venture capital.

Opinie uczestników były zdecydowanie pozytywne. Kampania pokazała, że w polskich regionach venture capital jako forma finansowania start-upów, innowacji, pomysłów czy wynalazków naukowych jest mało znana. Uczestnicy spotkań podkreślali, że ta nowa dla nich forma finansowania, wydaje się bardzo atrakcyjna i korzystna szczególnie dla studentów, którzy po ukończeniu nauki chcą zacząć rozwijać własny biznes.

Młode osoby, świeżo po studiach, będą miały zapewne trudności z otrzymaniem kredytu bankowego, a pożyczki od rodziny czy znajomych mogą często nie wystarczyć na otwarcie wymarzonego biznesu. Tymczasem venture capital – na rozwój obiecujących, innowacyjnych przedsięwzięć czy firm - oferuje od 1,5 mln do 3 mln euro.

Co więcej, zgodnie z mottem kampanii "Venture capital to więcej niż kapitał", wraz z pieniędzmi początkujący przedsiębiorca otrzymuje wsparcie mentorskie, doradztwo biznesowe, wiarygodność oraz możliwość nauki i czerpania doświadczeń od osób, które odniosły już sukces w biznesie.

Venture capital jest dla firmy w którą inwestuje partnerem wspierającym, bowiem sukces nowego przedsięwzięcia leży w jego interesie: tylko sukces gwarantuje zysk dla obu stron - pomysłodawcy oraz inwestora.

"Finansowanie poprzez venture capital jest korzystne dla przedsiębiorców. Często jest nie tylko optymalnym, ale też jedynym dostępnym źródłem kapitału dla pomysłodawców-innowatorów. Sam proces współpracy z funduszem venture capital jest przejrzysty, z góry określony i przyjazny - bez wątpienia bardziej, niż ubieganie się o kredyt bankowy. Dlatego jest dla nas szczególnie ważne, by dotrzeć do jak największej liczby odbiorców z informacją czym jest venture capital oraz dlaczego i jak warto starać się o tę formę finansowania innowacyjności" - wyjaśnia Magdalena Jagiełło-Szostak, Członek Zarządu Krajowego Funduszu Kapitałowego S.A.

Krajowy Fundusz Kapitałowy SA jest pierwszym polskim funduszem, który inwestuje publiczne środki w fundusze venture capital. Te zaś zasilają kapitałowo rodzime małe i średnie przedsiębiorstwa, szczególnie firmy innowacyjne o wysokim potencjale rozwoju lub prowadzące działalność badawczo-rozwojową.

KFK, którego 100-procentowym właścicielem jest Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) obecnie zasila kapitałowo 17 wybranych funduszy typu venture capital. Ich łączna kapitalizacja wynosi ponad 700 mln zł. Połowę stanową środki publiczne, a drugą połowę pieniądze wyłożone przez inwestorów prywatnych. Fundusze inwestują środki w wybrane przedsięwzięcia biznesowe poprzez objęcie zwykle mniejszościowego pakietu udziałów.

Wybrany fundusz angażuje się w dane przedsięwzięcie na 3-7 lat, po czym wychodzi z inwestycji. Może to nastąpić poprzez wprowadzenie spółki na giełdę, sprzedaż posiadanego pakietu inwestorowi branżowemu, innemu funduszowi czy udziałowcowi większościowemu. "To takie małżeństwo z zaplanowaną datą rozwodu" - tłumaczą przedstawiciele KFK.

W tym roku fundusze VC uczestniczące w KFK zainwestowały w 30 projektów, łącznie w 101 przedsięwzięć. Niektóre odniosły spektakularne sukcesy na skalę międzynarodową. Wśród nich są takie firmy, jak np. Audioteka, w którą fundusz GPV zainwestował w 2012 r. 2 mln zł. Podniosło to wartość przedsięwzięcia o 10 mln zł. Dziś rozwiązania Audioteki dostępne są w 23 krajach i dziewięciu językach. Firma ma dwa miliony zarejestrowanych użytkowników i rosnące z roku na rok przychody.

Krajowy Fundusz Kapitałowy SA został utworzony 1 lipca 2005 r. przez rząd na podstawie Ustawy o Krajowym Funduszu Kapitałowym. Zarządza ponad 200 mln euro pochodzącymi z budżetu państwa, funduszy strukturalnych UE (Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka) oraz od rządu Szwajcarii (Szwajcarsko-Polski Program Współpracy).

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.12.2014, 18:44
Źródło informacji Krajowy Fundusz Kapitałowy S.A
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ