Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Crowdfunding - czyli finansowanie społecznościowe, jak każdy przepływ pieniędzy, wywołuje określone konsekwencje. Należą do nich podatki, których forma i wysokość zależy od wielu czynników.
Podatki od finansowania typu donacyjnego, gdzie przekazujemy darowiznę na określony cel, różnią się od podatków typu udziałowego, gdy w zamian za dobroczynność otrzymujemy coś w zamian, np. udziały. Skutki dotyczą różnych podatków: dochodowego, od towarów i usług oraz od czynności cywilnoprawnych - zauważa Prawo.pl.
Wiele zależy od statusu osoby pozyskującej środki finansowe. Cytowany przez portal dr Adam Bartosiewicz, doradca podatkowy i autor książki „Zasady opodatkowania finansowania społecznościowego” wyjaśnia, że w crowdfundingu typu donacyjnego środki pieniężne otrzymywane przez osoby fizyczne podlegają podatkowi od spadków i darowizn.
Jeśli natomiast zbierającymi są osoby prawne, pozyskane środki podlegają podatkowi dochodowemu. W tym drugim przypadku niektóre podmioty będą mogły skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego - zauważa ekspert.
Prawo.pl informuje, że konsekwencje podatkowe dotyczą również darczyńców. Jeśli podmiotem zbierającym środki jest organizacja pożytku publicznego, osoba wspierająca będzie mogła skorzystać z ulgi podatkowej.
Cytowani przez portal eksperci przypominają, że Ustawa o PIT pozwala odliczyć od dochodu określoną wartość przekazanych darowizn (do limitu 6% kwoty dochodu w roku podatkowym). Gdy natomiast podmiot wspierający jest przedsiębiorcą, wpłata na rzecz danego przedsięwzięcia z zamiarem uzyskania w zamian obiecanych produktów będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów, względnie wydatek na środek trwały.
Więcej na stronie: https://www.prawo.pl/podatki/zbiorki-publiczne-na-walke-z-epidemia-koronawirusa-jakie-skutki,498849.html
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 24.03.2020, 15:40 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |