Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Z badań, zleconych przez ID Logistics, wynika, że na razie niewielki odsetek firm w Polsce korzysta z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję (AI). Przyznaje się do tego jedynie 21 proc. respondentów. Najczęściej z takich procesów korzystają firmy z branży e-commerce oraz przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku wysokie przychody (powyżej 20 mln złotych), działające także poza polskim rynkiem.
Jak wynika z raportu ID Logistics, inwestycje związane z AI nie są determinantem przetrwania firm na rynku (tak uważa 19 proc. respondentów). Ankietowani zwracali raczej uwagę na potrzebę ograniczania ryzyka poprzez wybór bezpiecznych i kosztowo efektywnych rozwiązań, adekwatnych do potrzeb firmy.
„Środowisko biznesowe w Polsce ma świadomość, że innowacje to kluczowy czynnik rozwoju przedsiębiorstw i nie można pozwolić sobie na straty w tym wyścigu. Firmy wiedzą również, że to strategiczny element budowy przewag konkurencyjnych. To budujące wnioski. Uczestnicy badania wskazali jednak na liczne bariery, które hamują rozwój innowacyjności i blokują dalsze inwestycje firm” - stwierdził Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics w Polsce.
Nieco więcej przedsiębiorców jest zdania, że ich firma powinna stale inwestować w rozwiązania AI (31 proc.), a one same wpływają na podnoszenie jakości usług (dla 29 proc. badanych). Jednocześnie wśród części ankietowanych pojawiają się obawy, że w przyszłości rozwój AI może wpłynąć na redukcję zatrudnienia.
Według raportu prawie połowa polskich przedsiębiorstw postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania z tego obszaru wdraża zaledwie co czwarta. Najwyżej pod tym względem oceniły się firmy z branży handlowej (53 proc.), zaś najsłabiej fashion&beauty (42 proc.). Jako innowacyjne częściej postrzegają się firmy większe i działające również poza granicami Polski.
Raport „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?” został zrealizowany na zlecenie ID Logistics, w trzecim kwartale 2024 roku, przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab. Projekt został przeprowadzony z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych. W jego ramach zrealizowano badania ilościowe oraz jakościowe klientów B2B metodą ankiety telefonicznej wspomaganej komputerowo (CATI). W badaniu ilościowym wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 01.10.2024, 11:14 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |