Newsletter

Raport Polskiej Rady Biznesu: Młodzi boją się pracy

15.05.2017, 16:07aktualizacja: 15.05.2017, 16:07

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fotolia 1
Fotolia 1
Są niepewni siebie, boją się porażki. Bywa, że ich lęk budzi nawet perspektywa kontaktów z szefem i innymi pracownikami. Boją się też, że będą mało zarabiać, choć ich finansowe wymagania nie należą do wygórowanych. Studenci i absolwenci czują lęk przed pracą.

Jak bardzo czujesz się przygotowany do wejścia na rynek pracy? Odpowiedź na to pytanie zaskakuje. Zwłaszcza tych, którzy uważają, że młodzi ludzie wchodzący na rynek pracy są pewni siebie i przebojowi. Pracownia SW Research zadała to pytanie ponad 1000 studentów i absolwentów wyższych uczelni na zlecenie programkariera.pl Polskiej Rady Biznesu. Okazało się, że tak naprawdę pewnie czuje się tylko co czwarta z pytanych osób (24, 8 proc.). Za to co trzecia (33,5 proc.) przyznaje, że trudno jej podjąć zawodową decyzję, potrzebuje wsparcia lub boi się ukończenia studiów, bo na rynku pracy czuje się zagubiona. Najwięcej (41,6 proc.) ma wątpliwości, ale - jak deklarują - samodzielnie potrafią je rozstrzygać. Jak pokazuje badanie, lęk przed pierwszą pracą, to skutek barier psychologicznych i poczucia braku doświadczenia wśród młodych osób kończących studia.

Niepewni, ze zbyt małym doświadczeniem

"Od lat powtarza się mantrę, że polskie studia nie dają merytorycznych kompetencji do pracy. Tymczasem, to badanie pokazuje, że nie mniej ważne jest przygotowanie przyszłych pracowników na wyzwania psychologiczne związane z rozpoczęciem pracy. To rola nie tylko dla uczelni, ale także dla samych pracodawców - podkreśla dr Małgorzata Durska, socjolog i dyrektor generalna Polskiej Rady Biznesu. - Kosztem zaniechania tego obszaru może być zmarnowanie potencjału wielu młodych ludzi" - dodaje Durska.

Diagnozę potwierdzają odpowiedzi, jakich młodzi udzielili na pytanie o największe obawy związane z podjęciem pierwszego zatrudnienia. Znów wskazali przede wszystkim na zbyt małe doświadczenie (35,3 proc.), ale wymienili także stres (32,2 proc.), lęk przed porażką (27,5 proc.), a nawet obawy o kontakty z szefem i innymi pracownikami (18 proc.).

Oczekiwania i nadzieje

Studenci i absolwenci mają nie tylko obawy. Jasno definiują szanse na przełamanie lęków i barier związanych z pracą. Zapytani "czego by potrzebowali, aby czuć się przygotowanymi do wejścia na rynek pracy" najczęściej odpowiadali, że "więcej programów stażowych i praktyk" (48,1 proc.). Na drugim miejscu wymieniali większą liczbę zajęć praktycznych, w miejsce teorii (45,7 proc.). A na czwartej pozycji znalazła się odpowiedź: "wskazania mi, w czym tak naprawdę tkwi mój potencjał".

Wyniki badania potwierdzają wnioski płynące z 13 lat doświadczeń Programu Kariera prowadzonego Polską Radę Biznesu. Po każdej edycji płatnych staży wakacyjnych realizowanych co roku w kilkudziesięciu renomowanych firmach uczestnicy oceniają odbyte praktyki. "Wiemy dziś już bardzo dobrze, jak powinien wyglądać dobry staż. Nasi stażyści mają starannie przygotowany plan praktyk i pensję pozwalającą na utrzymanie się w miejscu realizacji stażu. Mają też unikalną szansę spędzenia jednego dnia z prezesem - lub prezeską. Aż co czwarty absolwent naszego programu dostaje - i przyjmuje! - ofertę pracy zaraz po zakończeniu praktyk" - mówi Małgorzata Durska koordynująca programkariera.pl.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 20.04-24.04.2017 przez agencję SW RESEARCH na zlecenie programkariera.pl Polskiej Rady Biznesu metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowych SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1017 ankiet ze studentami lub absolwentami studiów, do 30 roku życia.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 15.05.2017, 16:07
Źródło informacji Program Kariera Polska Rada Biznesu
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ