Newsletter

Rekordowe wyniki Grupy PZU za 2022 rok

30.03.2023, 15:35aktualizacja: 30.03.2023, 15:39

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W 2022 roku Grupa PZU zwiększyła przypis składki brutto do 26,7 mld zł, osiągając poziom najwyższy w swojej historii i przekraczając cel strategiczny. Grupa osiągnęła dynamikę sprzedaży ubezpieczeń wyższą niż rok wcześniej i lepszą od całego rynku. Zysk netto wyniósł 3,374 mld zł, a rentowność wzrosła do 19,5 proc.

W ubiegłym roku gospodarka polska znalazła się pod ogromną presją. Wywołany napaścią Rosji na Ukrainę kryzys energetyczny i żywnościowy oraz problemy w łańcuchach dostaw przyczyniły się do skokowego wzrostu inflacji.

  1. „Wiedząc, z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się nasi klienci, zrobiliśmy wiele, by jak najlepiej dopasować naszą ofertę do ich potrzeb i oczekiwań, zapewniając im przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa. Dzięki temu w 2022 roku wypracowaliśmy rekordowy przypis składki na poziomie 26,7 mld zł, co oznacza wzrost o 1,6 mld zł, tj. 6,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, a także przekroczenie celu strategicznego” – tłumaczy dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU.

Według niej wyniki PZU za 2022 rok pokazują, że nawet z pozycji lidera z największym udziałem w bardzo konkurencyjnym rynku ubezpieczeniowym firma potrafi ciągle rozwijać biznes.

„W samym IV kwartale ub.r. sprzedaż ubezpieczeń osiągnęła niemal 7,7 mld zł, rosnąc o 12,3 proc. rok do roku, co także jest historycznie najlepszym wynikiem. Ubezpieczyciel osiągnął bardzo dobre rezultaty zwłaszcza w segmencie ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, gdzie sprzedaż w ub.r. wzrosła o 10 proc., a w samym IV kw. o 13,6 proc., przy utrzymaniu ich wysokiej rentowności” – mówi prezes PZU.

Zysk netto przypisany właścicielom jednostki dominującej w roku 2022 wyniósł 3,374 mld zł, był nieco powyżej wyniku z roku poprzedniego i tylko o 1 proc. poniżej celu strategicznego zaplanowanego na rok 2024. To najlepszy rezultat od 13 lat. W IV kw. zysk wyniósł 1,234 mld zł, co oznacza wzrost o 28,1 proc. r/r. Zwrot na kapitale (ROE) osiągnął poziom 19,5 proc., o 0,9 punktu procentowego wyższy niż rok wcześniej i o 2,1 p.p. powyżej ambicji strategicznych. Ten rezultat został osiągnięty przy regularnych wypłatach dywidendy.

W ub.r. na ten cel PZU przeznaczył 1,675 mld zł (1,94 zł na akcję), a łącznie od czasu debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w 2010 roku spółka wypłaciła akcjonariuszom już 27,2 mld zł. Pozycja kapitałowa Grupy PZU pozostaje mocna – wskaźnik Wypłacalność II przekracza znacznie wskazany w strategii poziom 200 proc. oraz średnią dla europejskich ubezpieczycieli, a w ratingu S&P Grupa PZU utrzymuje ocenę A- z perspektywą stabilną – jedną z najwyższych w polskim sektorze finansowym.

Do solidnego zysku Grupy PZU przyczynił się także dobry wynik działalności lokacyjnej. Zwrot na portfelu głównym w całym ub.r. wyniósł 5,2 proc., a w IV kw. 6,8 proc., głównie dzięki dużemu wzrostowi wyniku odsetkowego (instrumenty dłużne stanowią 77 proc. portfela, w tym dług skarbowy 59 proc.) oraz dobremu wynikowi w portfelu nieruchomości.

Środowisko wysokich stóp procentowych pozwoliło Grupie PZU na optymalizację portfela inwestycyjnego przez odnawianie zapadających obligacji skarbowych po wyższych rentownościach. Wpłynęło jednak też na spadek sprzedaży kredytów hipotecznych i pogorszenie wyników Banku Pekao i Alior Banku z Grupy PZU. Pomimo redukcji popytu kredytowego i wzrostu kosztów funkcjonowania sektora bankowego, w 2022 r. kontrybucja działalności bankowej do wyniku Grupy PZU wyniosła 580 mln zł, a więc tylko o 4 proc. mniej niż rok wcześniej.

„W ubiegłym roku działaliśmy w dynamicznym otoczeniu, które było trudnym testem także dla naszego biznesu. Zdaliśmy go bardzo dobrze, ponownie wykazując wysoką odporność, elastyczność i efektywność naszego modelu budowania wartości” – zauważa Beata Kozłowska-Chyła.

Jej zdaniem świadczą o tym wypracowane wyniki finansowe, rozwój działalności Grupy PZU na wszystkich kluczowych rynkach, a także pewność i jakość ochrony zapewnionej klientom oraz korzyści wypracowane dla akcjonariuszy.

„Wzmocniliśmy przewagi konkurencyjne PZU i wkroczyliśmy w rok 2023 dobrze przygotowani do wypełnienia naszych strategicznych zamierzeń” – podkreśla prezes PZU.

Zebrana przez Grupę PZU na rynku polskim składka w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych wzrosła w całym 2022 r. o 10 proc. – do 15,5 mld zł, a w IV kw. o 13,6 proc. r/r – do ponad 4,6 mld zł. Szło to w parze z utrzymaniem dobrej rentowności ubezpieczeń majątkowych – w 2022 r. wskaźnik mieszany (COR) wyniósł 89,8 proc.

Najmocniejszy wzrost sprzedaży rok do roku PZU osiągnął w ubezpieczeniach pozakomunikacyjnych – o 15,1 proc. (w samym IV kw. o 20,8 proc. r/r), szczególnie w obszarze ubezpieczeń korporacyjnych (o 37,5 proc. w całym roku i 50,8 proc. w IV kw.). W segmencie komunikacyjnym przypis składki w 2022 r. wzrósł o 6,4 proc., a w IV kw. o 7,2 proc. r/r, przy czym nastąpiło to głównie dzięki bardzo dobrej dynamice sprzedaży polis autocasco, która wzrosła w całym ub.r. o 14,5 proc., a w IV kw. o 13,4 proc. r/r.

„Od początku 2021 roku obserwujemy na polskim rynku coraz szybszy przyrost liczby polis AC w relacji do obowiązkowych polis OC. W ostatnich dwóch latach poziom tego wysycenia zwiększył się o 2,6 p.p. – do 30,5 proc.” – ocenia Tomasz Kulik, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy PZU.

Średnia cena polisy OC komunikacyjnego na polskim rynku dalej spadała, by ustabilizować się w drugiej połowie roku.

„Utrzymanie rentowności w tym segmencie ułatwia niższa częstość szkód, którą można wiązać z takimi czynnikami jak zmiany w taryfikatorze mandatów i w punktach karnych, wpływające na większą rozwagę kierowców czy upowszechnienie pracy hybrydowej, ograniczającej podróże samochodami” – wyjaśnia Tomasz Kulik.

W jego opinii w dalszej perspektywie będzie to jednak bardzo trudne przy tak niskich cenach OC i jednocześnie szybko rosnących wskutek inflacji cenach części zamiennych i kosztach napraw pojazdów.

Biorąc pod uwagę segmentację ze względu na klientów, w obszarze masowym najszybciej rosła sprzedaż m.in. ubezpieczeń budynków i nieruchomości rolnych, w tym dotowanych ubezpieczeń upraw, ubezpieczeń dla małych i średnich przedsiębiorstw, a w segmencie korporacyjnym m.in. ubezpieczeń od ognia i innych szkód rzeczowych, ubezpieczeń utraty zysku (w tym w następstwie uszkodzeń) maszyn, casco statków żeglugi morskiej i śródlądowej.

Na rynku polskim zebrana w ubezpieczeniach na życie składka wyniosła w 2022 r. 8,6 mld zł (spadek o 1,9 proc. r/r), a w samym IV kw. ponad 2,3 mld zł (wzrost o 8,5 proc. r/r), przy wzroście rentowości o 4,5 p.p. do poziomu 17,3 proc. (w IV kw. o 9,7 p.p. do 19,2 proc.).

W kluczowym segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych (IK) przypis składki wzrósł o 1,9 proc. (w IV kw. o 2,4 proc. r/r), głównie dzięki rosnącej sprzedaży dodatków zdrowotnych do produktów ochronnych, umożliwiających dostęp do lekarzy specjalistów, rehabilitacji ambulatoryjnej, wybranych badań i zabiegów.

Marża w ubezpieczeniach grupowych i IK w ub.r. wzrosła o 5 p.p. do 17,4 proc., a w samym IV kw. aż o 14,3 p.p. do 21,7 proc. Wpłynęła na to dużo niższa szkodowość, wynikająca z malejącego wpływu zdarzeń związanych z pandemią COVID-19 (powrót śmiertelności do typowych, sezonowych poziomów).

Przychody Grupy w filarze zdrowie wyniosły w 2022 r. prawie 1,3 mld zł, rosnąc o 16,2% r/r, co było rezultatem zwiększenia przychodów generowanych przez placówki z sieci PZU Zdrowie (+16,0% r/r) oraz ubezpieczenia i abonamenty (+16,4% r/r). Liczba aktywnych umów zdrowotnych w całej Grupie przekroczyła 3,2 mln.

W filarze inwestycje aktywa klientów zewnętrznych (tj. spoza Grupy PZU) zarządzane przez TFI PZU wzrosły w 2022 r. o 40% r/r – do 19,2 mld zł, uwzględniając w tym aktywa zakupionego w lipcu ub.r. i następnie zintegrowanego TFI Energia. Łączne aktywa klientów zewnętrznych w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły w minionym roku o 11% – do 39,2 mld zł. TFI PZU utrzymał pozycję lidera rynku pod względem sprzedaży z napływami netto na poziomie ponad 900 mln zł, podczas gdy ogółem z funduszy kapitałowych odpłynęły w ub.r. 24 mld zł.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.03.2023, 15:35
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ