Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Otwierający debatę Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, poinformował o wypełnieniu deklaracji z 2015 roku związanej z normalizacją sytuacji na rynku zamówień publicznych dużych inwestycji. W jego opinii polscy przedsiębiorcy mogą z większym spokojem planować swoje działania w odniesieniu do strategii transportowej.
Minister resortu infrastruktury wskazywał na dużą liczbę już gotowych projektów dla nowej perspektywy unijnej, modernizację szlaków kolejowych i drogowych. Przypomniał też kluczowe inwestycje, takie jak droga Via Carpatia czy Centralny Port Komunikacyjny, mające wprowadzić nową jakość w systemie komunikacyjnym państwa.
Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zaobserwował duży rozmach inwestycyjny, o czym - według niego - świadczy wygospodarowanie w tym roku 20 mld zł na cele związane z gospodarką morską. W przyszłym roku będzie to już 30 mld zł.
„Po raz pierwszy od 50 lat rozwijamy duży program inwestycyjny budowy nowych portów w Gdańsku i Gdyni. W 2019 roku z samym polskich portów budżet państwa otrzymał z opłat celno-skarbowych 40 mld zł. Dla naszych południowych sąsiadów porty w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu stają się główną bramą eksportu” - zaznaczył Witkowski.
Sławomir Michalewski, wiceprezes zarządu ds. finansowych w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk S.A. zaznaczył, że nawet 90 proc. światowego transportu towarów odbywa się drogą morską. To jego zdaniem dobitnie oddaje kluczową rolę żeglugi światowej w całym systemie transportowym.
W kwestii strategii transportowej Michalewski zwracał też uwagę na dłuższą perspektywę inwestycyjną (20-25 lat), a także konieczność połączenia portów morskich z całym zapleczem transportowym. Według danych UNCTAD (Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju) w 2018 roku drogą morską przewieziono 11 mld ton towarów.
„Port Gdański to największy port w Polsce. W ubiegłym roku przeładowano w nim 52 mln ton. Łącznie wszystkie porty przeładowały 108 mln ton oraz 3 mln kontenerów. Musimy mieć tę świadomość, że bez naszego udziału nadal największym polskim portem byłby Hamburg. Ta struktura się jednak zmienia” - podkreślał Sławomir Michalewski.
W ramach inwestycji o wartości 1,5 mld zł odbywających się na zapleczu Portu Gdańsk budowane jest obecnie 70 km torów, 223 rozjazdy, trzy obiekty mostowe, a także modernizuje się trzy stacje towarowe. Po zakończeniu tego procesu udział transportu kolejowego w obsłudze portu z 35 proc. uda się podnieść ponad poziom 40 proc.
„Bez kolei porty nie istnieją. Musimy mieć świadomość, że statek kontenerowy spędza w porcie średnio 0,7 dnia. Statki masowe spędzają w porcie ponad dwa dni. Szybkość, z jaką dociera ładunek do portu i z niego wyjeżdża oraz rata ładunkowa, jaką jesteśmy w stanie zaoferować, decyduje o konkurencyjności naszego portu” - stwierdził Michalewski.
Port Gdański znalazł się w zestawieniu 15 największych portów kontenerowych w Europie, o czym Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej informowało w lutym tego roku. Ranking przygotował Theo Notteboom, profesor ekonomii portów i gospodarki morskiej oraz zarządzania na Szanghajskim Uniwersytecie Morskim.
Sławomir Michalewski stwierdził, że rekordowa skala inwestycji na zapleczu Portu Gdańskiego świadczy o rosnącej roli Polski jako centrum transportowego dla krajów sąsiadujących bez dostępu do morza. W tym kontekście wspomniał o projekcie Portu Centralnego mającego służyć geopolitycznym celom na kolejne 20-30 lat.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 03.09.2020, 17:42 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Dadelo S.A. otwiera salon CentrumRowerowe.pl w Poznaniu - to kolejny krok w strategii rozwoju spółki
Notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych spółka Dadelo S.A., która jest liderem sprzedaży rowerów online, otworzyła właśnie swój czwarty salon stacjonarny. Tym razem na lokalizację sklepu został wybrany Poznań. Otwarcie salonu w stolicy Wielkopolski to kolejny etap realizacji długoterminowej strategii rozwoju sieci fizycznych punktów sprzedaży.- 03.06.2025, 12:24
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Oponeo
-
Image
XII Kongres PIU ma szansę otworzyć nowy rozdział dla sektora ubezpieczeń
Konkurencyjność nie rodzi się dziś z rywalizacji, lecz z umiejętności łączenia sił i współpracy. To podejście powinien przyjąć nie tylko sektor ubezpieczeniowy, ale cała gospodarka. Tym bardziej, że wyzwań nie brakuje. Przemiany na rynku ubezpieczeń nabierają tempa – a centrum dyskusji o tych zmianach stał się XII Kongres Polskiej Izby Ubezpieczeń. To nie tylko doroczne spotkanie ekspertów, regulatora, nadzorcy i liderów rynku – to przestrzeń realnego dialogu o przyszłości, która dzieje się tu i teraz. „Dziś konkurencyjność to nie rywalizacja, lecz sztuka współpracy” – podkreślił Jan Grzegorz Prądzyński, prezes PIU. Uczestnicy Kongresu wspólnie szukali odpowiedzi na pytanie, jak lepiej służyć klientom i sprostać rosnącym wyzwaniom społeczno-gospodarczym.- 03.06.2025, 11:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów PAP
Sukces nowoczesnego banku nie zależy obecnie jedynie od tego, jak szybko rośnie na rynku finansowym, ale również od tego, w jakim stopniu spełnia coraz większe oczekiwania swoich klientów – wskazywali uczestnicy rozmowy z cyklu „Nowy ulubiony bank”, która odbyła się w podczas XV Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie. Inicjatorem i patronem cyklu debat jest PKO Bank Polski.- 03.06.2025, 10:43
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ