Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Polki są jednymi z najbardziej przedsiębiorczych Europejek - wynika z danych przedstawionych we wstępie do diagnozy "Zawód - prezeska!". W Polsce już co trzecia firma była założona i jest prowadzona przez kobietę (33,4 proc.), co plasuje nas w czołówce Europy (średnia to 31 proc.) - przypominają autorzy raportu powołując się na analizy Fundacji Teraz Polska.
Z kolei badania Global Entrepreneurship Monitor (GEM) z lat 2015/2016 pokazują, że 6 proc. dorosłych kobiet w Polsce prowadzi własną działalność gospodarczą, co plasuje Polki na siódmym miejscu w Europie, ex aequo z Greczynkami.
Badania przeprowadzone w lutym i marcu br. przez zespół analityków z ośrodka DELab UW podzielono na trzy części. Pierwsza pozwala poznać m.in. portret przedsiębiorczyni, druga wzajemnej motywacji kobiety oraz jej męża/partnera, a trzecia część podsumowuje opinie ankietowanych prezesek i ich życiowych partnerów o wspólnym prowadzeniu domu i demokracji w codziennym życiu.
Doświadczenie warto zdobyć najpierw w korporacji
Z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet wynika, że 67 proc. kobiet, które decydują się podjąć własną działalność gospodarczą, bezpośrednio przed tym pracowało w innej firmie lub instytucji, tylko co ósma przebywała na urlopie macierzyńskim, zaś jedynie 6 proc. respondentek nie podejmowało żadnej innej pracy lub pracowało dorywczo.
Jak się okazuje, kobiety, które decydują się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej, mają różne motywacje. 42 proc. respondentek zadeklarowało, że po zdobyciu niezbędnego doświadczenia chciało zacząć "coś swojego”, zaś 37 proc. badanych przyznało, że w dotychczasowym miejscu pracy osiągnęły już wszystko co mogły i chciały. "To pokazuje, że Polki mają nie tylko wielkie ambicje, ale też bardzo duże możliwości. Chcą się rozwijać i mieć realny wpływ na swoje życie i otoczenie. Właśnie między innymi dlatego tak ważne jest tworzenie platform wymiany doświadczeń i programów akceleracyjnych, aby wspierać przedsiębiorcze w Polki w ich dążeniach i pomagać im odkryć ich potencjał" - uważa Katarzyna Wierzbowska, prezeska Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet.
Najwierniejszym kibicem najczęściej mąż
Przedsiębiorczynie deklarują, że rodzina wspiera je nie tylko w obowiązkach domowych, ale także wiernie kibicuje rozwijanemu przedsięwzięciu. Aż 80 proc. badanych przyznało, że w początkowym momencie istnienia firmy kluczowym wsparciem była dla nich rodzina (z czego aż 60% wskazało, że to nich mąż/partner był największym oparciem), zaś dla 16 proc. respondentek był to wspólnik lub wspólniczka. Jednocześnie nie można pominąć faktu, że aż 14 proc. mężów wolałoby, żeby ich partnerki nie pracowały zawodowo, lecz zajmowały się domem lub dziećmi.
Przedsiębiorcza żona jest inspiracją, ale także rywalem
Wyniki diagnozy przedsiębiorczości kobiet przeprowadzonej na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet przez DELab UW pokazują, że kobiety prowadzące własną działalność gospodarczą motywują swoich partnerów do rozwoju zawodowego - ich mężczyźni stają się przy nich bardziej przedsiębiorczy (czterech na dziesięciu mężczyzn postanowiło pracować nad swoimi kwalifikacjami). Co więcej, aż 18 proc. respondentek deklaruje, iż założenie przez nie firmy zmobilizowało partnera do tego samego.
Jednocześnie jednak aż 38% respondentek przyznaje, że partner/mąż przedsiębiorczej kobiety często jest zazdrosny o jej sukcesy. Bo choć panowie niechętnie przyznają się do tego, że nie czują się dobrze, gdy ich żona/partnerka zajmuje wyższe stanowisko lub zarabia więcej niż oni to jednak często ma to miejsce.
W domu panuje demokracja i równy podział obowiązków
Prowadzenie własnej firmy ma wiele atutów, jednym z nich jest elastyczny czas pracy. Jak się jednak okazuje, kobiety nie muszą martwić się o to, że nie pogodzą obowiązków domowych ze zobowiązaniami zawodowymi.
Paniom, które prowadzą własne firmy, często pomagają np. inni domownicy. 43 proc. badanych przedsiębiorczyń przyznało, że dzieli się obowiązkami domowymi po równo ze swoją drugą połową, 28 proc. deklaruje, że zatrudnia pomoc domową lub nianię, która codziennie lub kilka razy w tygodniu wyręcza je w obowiązkach w domu i przy dzieciach. Co czwarta ankietowana utrzymuje, że sama wykonuje większość prac. Tylko 8 proc. twierdzi, że ze wszystkim radzi sobie sama. Co dziesiątej przedsiębiorczyni pomaga mama lub teściowa.
Są też takie domy, w których to mężczyzna przejął wszystkie obowiązki związane z domem i dziećmi - taki stan rzeczy deklaruje 3 proc. badanych. "To bardzo pozytywne dane, które pokazują, że zmienia się sposób myślenia o kobiecie i jej roli w domu, a mężczyźni coraz chętniej pomagają swoim partnerkom. Przedsiębiorcze kobiety w Polsce nadal nie mają łatwego życia, ale widać, że coś zaczyna się zmieniać" - mówi Katarzyna Wierzbowska.
"Zawód: prezeska - diagnoza przedsiębiorczości kobiet” przeprowadzona na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet zrealizowana została w lutym i marcu 2017 roku na próbie 875 respondentek zrzeszonych w ramach Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. Badanie sfinansowane zostało z grantu United Way Worldwide dzięki funduszom przekazanym przez Citi Foundation.
Cały raport do pobrania na stronie: http://bit.ly/2oZY0sm
Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet
Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet to organizacja pozarządowa, która powstała w Warszawie, aby wspierać kobiety w ich biznesowych przedsięwzięciach. Misją Fundacji jest propagowanie idei przedsiębiorczości wśród kobiet i wspieranie rozwoju firm prowadzonych przez kobiety. Na jej pomoc mogą liczyć zarówno osoby, które prowadzą już własny biznes, jak i te, które dopiero myślą o jego założeniu. Fundacja kieruje swoje działania do kobiet, które "przedsiębiorą", czyli kierują własnym losem i decydują się na inicjowanie własnych działań.
Więcej informacji o Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet oraz prowadzonych przez nią programach dostępnych jest na stronie internetowej: http://www.siecprzedsiebiorczychkobiet.pl
Materiał powstał we współpracy z Garden Of Words.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 05.04.2017, 18:54 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT