Newsletter

Za rok powstanie Drogowa Trasa Średnicowa w Gliwicach

31.10.2014, 13:20aktualizacja: 31.10.2014, 13:20

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Mniej więcej za rok - jesienią 2015 roku - Drogowa Trasa Średnicowa w Gliwicach powinna być gotowa. Łączny koszt inwestycji przekroczy miliard złotych.

Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic zaznacza, że władze miasta w ciągu ostatnich czterech lat włożyły wiele pracy w przygotowanie i rozpoczęcie dużych inwestycji, które będą miały kluczowe znaczenie dla przyszłości Gliwic.

Chodzi m.in. o Drogową Trasę Średnicową, która obok autostrad A1 i A4 będzie stanowiła dopełnienie zapoczątkowanej kilkanaście lat temu gruntownej przebudowy układu komunikacyjnego miasta. Władze Gliwic liczą, że inwestycja przyczyni się również do rewitalizacji centrum miasta, zwiększy bowiem atrakcyjność terenów komercyjnych w śródmieściu, to z kolei spowoduje powstanie nowych przestrzeni publicznych.

"To istotna inwestycja. Jej wartość przekracza miliard złotych, już tylko po tym można uzmysłowić sobie jej znaczenie" - zauważa prezydent Gliwic.

"To bardzo ważna inwestycja, która będzie mieć wpływ na dalszy rozwój miasta. Czekaliśmy na nią bardzo długo i cieszymy się, że wkrótce otworzymy pierwszą część trasy" - dodaje Andrzej Karasiński, sekretarz miasta.

Pierwsza część średnicówki, będącej fragmentem trasy łączącej miasta aglomeracji górnośląskiej, jest już prawie gotowa. Odcinek G1 o długości 2,8 km prowadzi od granicy z Zabrzem  do ul. Kujawskiej. Na tym odcinku powstał także bardzo istotny z komunikacyjnego punktu widzenia węzeł z autostradą A1.

Obecnie wykańczane są obiekty konstrukcyjne. Koszt tej części inwestycji szacowany jest na mniej więcej 245 mln zł. Dużo droższy będzie kolejny odcinek - G2, przebiegający przez centrum Gliwic. Przewiduje się bowiem, że ta część DTŚ będzie kosztowała ok. 950 mln zł. Trasa długości około 5,6 km przebiegać będzie przez centrum miasta - od ul. Kujawskiej do węzła Drogi Krajowej nr 88 z ul. Portową.

Na tym fragmencie powstaną liczne węzły drogowe i skrzyżowania, ułatwiające dojazd do ważnych instytucji, Politechniki Śląskiej, obiektów sportowych czy kulturalnych, a w przyszłości także - powstającej w mieście Hali Gliwice. Fragment trasy przebiegać będzie w 500-metrowym, przykrytym tunelu. Zakończenie robót planowane jest na jesień 2015 roku.  

W ostatnich miesiącach problemem inwestycji, koordynowanej dotąd przez województwo śląskie, stał się brak środków na bieżące finansowanie prac. Lukę finansową ma wypełnić umowa Gliwic na unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, oznacza to jednak, że miasto musi przejąć od województwa odpowiedzialność za budowę odcinka G2.

"Wyzwania są ogromne. Inwestycja jest skomplikowana, a jej finansowanie jest jeszcze bardziej zawiłe. Trzeba ogromnej wiedzy, dyscypliny, żeby to dobrze zrobić i nie obciążyć miasta kłopotami na następne dziesięciolecia" - zastrzega prezydent Gliwic.

Pierwotne finansowanie odcinków DTŚ w Zabrzu i Gliwicach oparto na zaciągniętym przez państwo kredycie w Europejskim Banku Inwestycyjnym (451 mln zł), rezerwie subwencji ogólnej, Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 (RPO) oraz budżecie Zabrza i Gliwic.

Jak wyjaśnia sekretarz miasta, skomplikowany mechanizm finansowania inwestycji zaciął się. Wtedy prezydent Gliwic podpisał porozumienie z marszałkiem województwa, a w ślad za nim umowę o dalszym wykorzystaniu pieniędzy unijnych, która ma wypełnić tę lukę. - Więcej dołożymy, będziemy ponosić większe ryzyko finansowe, ale wyraźnie określiliśmy granice tej odpowiedzialności - mówi Karasiński.

Marszałek woj. śląskiego Mirosław Sekuła przyznaje, że Gliwice są poszkodowane w stosunku do innych miast, gdzie wcześniej powstawała DTŚ. Ponieważ tam realizowane odcinki okazywały się droższe od planów, problemy z finansowaniem skupiły się w ostatniej części inwestycji. Zmieniało się też prawo: po przejęciu inwestycji przez miasta, państwo pokrywało całość kosztów do 2007 r., potem stosunkowo niewielki wkład własny musiało zapewnić Zabrze; obecnie, w przypadku Gliwic, wkład ten jest znacząco wyższy.

Jednak są też aspekty pozytywne dla miasta. Odcinek G2 przechodzi przez mocno zurbanizowane centrum. W Gliwicach powstanie zatem więcej węzłów drogowych niż w innych miastach, dzięki czemu sprawniej będzie można dotrzeć do DTŚ z różnych części miasta.

Władzom Gliwic udało się też przeforsować zmiany parametrów DTŚ w śródmieściu, gdzie droga będzie węższa (po dwa pasy w każdą stronę), przez co bliższa ulicy miejskiej. Na dłuższym fragmencie niż wcześniej zakładano (ok. 500 m) w ścisłym centrum będzie przebiegał tunel.

"Do naszych zadań należy nie tylko  budowa drogi, ale przebudowa wielu sieci wchodzących w kolizje z przebiegiem trasy oraz zapewnienie drożności systemu drogowego w mieście" - potwierdza Marian Hacuś, prezes zarządu "DTŚ" S.A.

Władze Gliwic przyznają, że tak ogromna inwestycja utrudnia czasowo sprawne przemieszczanie się po mieście.

"Utrudnienia związane z budową występują przede wszystkim w centrum, ale już widać, że po zakończeniu inwestycji śródmieście będzie zupełnie inne, pozytywnie odmienione. Będzie łatwiej dojechać właściwie wszędzie w Gliwicach, no i tereny do tej pory zaniedbane, nieużywane przez parędziesiąt lat, zyskają zupełnie nową wartość" - podkreśla prezydent Gliwic. Jak dodaje, priorytetem jest, żeby inwestycja zakończyła się do 2015 r.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 31.10.2014, 13:20
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ