Pobierz materiał i Publikuj za darmo

ABU ZABI, Zjednoczone Emiraty Arabskie--(BUSINESS WIRE)-- Technologie podwójnego zastosowania mają coraz większe znaczenie dla możliwości osiągnięcia korzyści skali na całym świecie, dlatego ADASI, lider w dziedzinie produkcji systemów do bezzałogowych statków powietrznych (UAV), ogłosił wdrożenie dwóch zaawansowanych technologii w dziedzinie autonomicznych lotów opracowanych przez VentureOne z Abu Zabi: systemu Perceptra stanowiącego nowatorską technologię nawigacyjną niewykorzystującą sygnału GPS oraz systemu Saluki - technologii sterowania lotem zapewniającej wysoki poziom bezpieczeństwa systemów autonomicznych.
Ta informacja prasowa zawiera multimedia. Pełna treść informacji prasowej znajduje się tutaj: https://www.businesswire.com/news/home/20250218828026/pl/
Obie technologie opracowane przez Instytut Innowacji Technologicznych powstały z myślą o zapewnieniu bezpiecznej i odpornej realizacji zadań w najtrudniejszych warunkach. Technologie te zostały zoptymalizowane dla producentów UAV, aby zagwarantować im większą odporność, precyzję i bezpieczeństwo autonomicznych działań powietrznych. Porozumienie między VentureOne, ADASI oraz TII zostało sformalizowane podczas IDEX 2025, największych targów sektora obronnego na Bliskim Wschodzie, w ramach których systemy Saluki i Perceptra publicznie zaprezentowano po raz pierwszy.
Technologia nawigacji satelitarnej GPS od lat stanowi podstawę nawigacji, od codziennego użytku na smartfonach po krytyczne zastosowania w działaniach obronnych i wojskowych. Niemniej jednak powszechne wykorzystywanie technologii GPS ujawniło istotne podatności na zagrożenia, takie jak zagłuszanie sygnału i ataki typu „spoofing”. Zagłuszanie polega na nadawaniu sygnałów na tych samych częstotliwościach, aby przeciążyć odbiorniki GPS, uniemożliwiając precyzyjne śledzenie lokalizacji, natomiast „spoofing” polega na nadawaniu fałszywych sygnałów, aby zmylić odbiorniki co do prawidłowej pozycji lub czasu. Podatności te wiążą się z istotnym ryzykiem w sektorach zależnych od precyzyjnej nawigacji, w tym w lotach autonomicznych dronów, lotnictwie komercyjnym i wojskowym.
W sektorze obrony i bezpieczeństwa prawidłowość sygnałów GPS może okazać się decydująca dla powodzenia misji i bezpieczeństwa załogi, natomiast w lotnictwie błędy w nawigacji mogą prowadzić do zboczenia samolotu z wyznaczonego toru i skutkować zakłóceniami w ruchu - to właśnie te sytuacje skłoniły branżę lotniczą oraz międzynarodowe organy regulacyjne, takie jak IATA i Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), do poszukiwania pilnych rozwiązań dla problemu ingerencji w sygnały GPS, jak wskazała agencja Reuters w swoim raporcie z 2024 r.
W przypadku systemów autonomicznych, takich jak drony i pojazdy bezzałogowe, niezdolność do utrzymania precyzyjnej pozycji może zagrażać bezpieczeństwu, zwłaszcza w dynamicznych sytuacjach lub w warunkach obarczonych wysokim ryzykiem, od lotnictwa po sektor obrony. Systemy zależne od GPS są wykorzystywane coraz częściej, dlatego coraz pilniejsza staje się potrzeba opracowania odpornych alternatywnych rozwiązań nawigacyjnych. Systemy Perceptra i Saluki pozwalają przezwyciężyć szereg dzisiejszych wyzwań, zapewniając zaawansowaną nawigację wizyjną charakteryzującą się odpornością i niezawodną pracą.
„System Perceptra, który nie bazuje na sygnałach GPS, oraz Saluki, który wykorzystuje zaawansowaną architekturę Zero Trust, stanowią istotny krok naprzód w dziedzinie autonomicznej nawigacji i mogą zrewolucjonizować szereg sektorów. Od wsparcia bezpiecznych podróży lotami komercyjnymi, przez misje ratownicze wspomagane precyzyjną nawigacją, aż po umożliwienie wydajnej logistyki miejskiej z wykorzystaniem dronów do doręczeń w gęsto zaludnionych miastach, technologie te mają wiele zastosowań w dzisiejszym świecie. Dzięki zdolności do adaptacji są nieodzowne dla sektora obrony, ponieważ zapewniają bezpieczne i odporne działania nawet w najtrudniejszych warunkach. Ta współpraca stanowi wyraz naszego zaangażowania na rzecz opracowywania zaawansowanych technologii podwójnego zastosowania, wychodzących naprzeciw potrzebom sektora cywilnego i sektora obrony, a tym samym umożliwia ZEA objęcie roli lidera w dziedzinie autonomicznych systemów nowej generacji” - powiedziała dr Najwa Aaraj, dyrektorka generalna TII.
Perceptra to system wizyjny zapewniający niezawodną nawigację bez użycia GPS, umożliwiając platformom powietrznym prowadzenie działań w otoczeniach nieobsługujących globalnych systemów nawigacji satelitarnej. System ten umożliwia wizualne ponowne blokowanie pozycji, ograniczenie błędów podczas nawigacji i łatwość integracji w szeregu platform na potrzeby wywiadu, monitorowania, misji rozpoznawczych i walk radioelektronicznych.
Saluki to bezpieczny, wysokowydajny system sterowania lotem i komputer do realizacji misji oparty na architekturze Zero Trust. Dzięki obsłudze systemu PX4, generatywnej sztucznej inteligencji i mocy obliczeniowej rzędu 300 TOPS umożliwia zarządzanie wieloma pojazdami, a tym samym zastosowanie w krytycznych zadaniach obronnych.
„ADASI koncentruje się na integracji jedynie najbardziej zaawansowanych technologii sprawdzonych w terenie, by zagwarantować niezrównany poziom precyzji, odporności i bezpieczeństwa UAV, nawet w najbardziej wymagających warunkach - powiedział Juma Al Kaabi, dyrektor generalny ADASI. - Perceptra i Saluki mają wszystko, czego potrzebują UAV nowej generacji: bezpieczną nawigację niezależną od GPS i sterowanie zadaniami wspomagane AI”.
„VentureOne pragnie zagwarantować, aby nowatorskie badania znalazły zastosowanie w rzeczywistości, zmieniając poszczególne branże i wywierając na nie pozytywny wpływ - powiedział Reda Nidhakou pełniący obowiązki dyrektora generalnego VentureOne. - Saluki i Perceptra to tylko dwa przykłady licznych innowacji, które zapewnią większą odporność i bezpieczeństwo dronów w różnych sektorach, począwszy od sektora obrony. Pracujemy nad bardziej kompleksowym portfolio rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i autonomii w przestrzeni powietrznej, które odegrają zasadniczą rolę w działaniach wykonywanych za pomocą dronów w przyszłości.
W zeszłym tygodniu TII poinformował o nawiązaniu współpracy z Głównym Urzędem ds. Lotnictwa Cywilnego (ang. GCAA) w celu wsparcia wysiłków regulacyjnych poprzez opracowanie zaawansowanych metodologii projektowania korytarzy powietrznych. Celem tych metodologii jest optymalizacja tras lotów i ograniczenie ryzyka incydentów w złożonej miejskiej przestrzeni powietrznej, zapewniając bezpieczne i wydajne poruszanie się w niej zarówno taksówek powietrznych z kierowcą, jak i bezzałogowych. Wysiłki te, obok systemów Perceptra i Saluki, potwierdzają wizję zakładającą wiodącą rolę Abu Zabi w dziedzinie nawigacji nowej generacji i autonomii wspomaganej AI.
Zarówno VentureOne, jak i TII stanowią podmioty Rady ds. Zaawansowanych Badań Technologicznych (ATRC), która nadzoruje ekosystem prac badawczo-rozwojowych w Abu Zabi w celu rozwoju przełomowych technologii wywierających wpływ na całym świecie. ADASI jest częścią Grupy EDGE, konglomeratu z dziedziny zaawansowanych technologii i rozwiązań dla sektora obrony.
Źródło: AETOSWire
Oficjalną, obowiązującą wersję niniejszego zawiadomienia stanowi tekst oryginalny sporządzony w języku źródłowym. Tekst tłumaczenia służy wyłącznie celom orientacyjnym, został sporządzony wyłącznie dla celów ułatwienia zrozumienia zawiadomienia i należy interpretować go w odniesieniu do tekstu źródłowego, który jest jedyną wersją mającą skutki prawne.
Wersja źródłowa dostępna na businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20250218828026/pl/
Źródło: VentureOne
KONTAKT:
Amy Robertson
tel. +971 504788319
Źródło informacji: Business Wire
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 19.02.2025, 09:15 |
Źródło informacji | Business Wire |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |