Pobierz materiał i Publikuj za darmo
GUS poinformował w czwartek, że sprzedaż detaliczna wzrosła w kwietniu w ujęciu realnym o 11,9 proc. rok do roku po wzroście o 1,8 proc. rdr w marcu br.
Piękoś zauważył, że kwietniowy wynik sprzedaży detalicznej był mocno powyżej konsensusu prognoz rynkowych. "Było to jej najsilniejsze tempo wzrostu od 8 lat" - podkreślił.
Zaznaczył przy tym, że mocny wzrost dynamiki wobec marca jest w głównej mierze wynikiem pozytywnego wpływu zakupów wielkanocnych na dynamikę sprzedaży żywności. Wzrosła ona do dwucyfrowych poziomów z mocno ujemnych poziomów odnotowanych przed miesiącem. "Efekt wielkanocny okazał się więc w tym roku wyjątkowo silny" - ocenił ekonomista.
Zwrócił uwagę, że jednocześnie kontynuowany jest solidny wzrost w zakresie sprzedaży dóbr trwałych, m.in. w kategorii „meble, RTV, AGD”. Według Piękosia świadczy to o utrzymywaniu się bardzo dobrych nastrojów konsumenckich. "Dobre nastroje konsumentów odzwierciedlone są również w rekordowych poziomach wskaźników ufności konsumenckiej" - dodał.
"Zapowiadany przez rząd pro-konsumpcyjny impuls fiskalny powinien podtrzymać wysokie tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w latach 2019-2020 pomimo oczekiwań słabnącego wsparcia ze strony rynku pracy wskutek spodziewanego wyhamowania wzrostu zatrudnienia" - uważa ekonomista.
"Dzisiejsze dane nie mają istotnego wpływu na perspektywy krajowej polityki pieniężnej. W świetle obecnej retoryki RPP podtrzymujemy oczekiwanie kontynuacji długiego okresu stabilizacji kosztu pieniądza, a w scenariuszu bazowym zakładamy, że stopy procentowe NBP pozostaną na obecnym poziomie co najmniej do końca 2020 r." - podsumował. (PAP)
mmu/ pad/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 23.05.2019, 13:44 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |