Newsletter

MNiSW: Polska zacieśnia współpracę z Chinami - ruszają nowe inicjatywy w szkolnictwie wyższym (komunikat)

23.09.2015, 13:09aktualizacja: 23.09.2015, 13:09

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MNiSW informuje:

Ministrowie szkolnictwa wyższego i edukacji z 17 państw oraz rektorzy polskich i chińskich uniwersytetów – to uczestnicy szczytu edukacyjnego organizowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W Warszawie zakończyło się wczoraj najważniejsze dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej spotkanie edukacyjne z udziałem Chin.

Po raz pierwszy w historii spotkanie Dialogu Edukacyjnego odbyło się poza Chinami. Szczególna rola gospodarza przypadła w tym roku Polsce, co po objęciu przywództwa w Platformie Edukacyjnej Unia Europejska – Azja Środkowa, wskazuje na rosnącą rolę naszego kraju w kształtowaniu europejskiego i światowego szkolnictwa wyższego.

- Mam nadzieję, że wspólnie uda nam się sprostać wyzwaniom, z którymi wszyscy się mierzymy – przywitała zebranych minister nauki i szkolnictwa wyższego, prof. Lena Kolarska-Bobińska. – Musimy zagwarantować młodym przyszłość na zmieniającym się rynku pracy oraz wysoką jakość kształcenia. Naszym głównym celem jest wychować młodych ludzi o otwartych umysłach – mówiła prof. Kolarska-Bobińska.

Hao Ping, wiceminister edukacji w Chinach, zwrócił uwagę na to, jaką rolę w kształtowaniu europejskiej strategii szkolnictwa wyższego może odegrać Polska. Chińscy delegaci docenili umiejętne wykorzystanie środków unijnych, którym zawdzięczamy m.in. rozwój nauki i polskich uczelni. Według nich dalsza współpraca między Europą a Chinami powinna skupić się na trzech aspektach: zwiększonej wymianie międzynarodowej, tworzeniu ośrodków do nauki języków obcych i rozpoczynaniu nowych inicjatyw naukowych w zaawansowanych laboratoriach oraz instytucjach badawczych.

Cykliczne spotkania Dialogu 16 +1 to okazja do udoskonalenia i opracowania rozległej, międzynarodowej sieci współpracy. Eksperckie analizy dotychczasowych działań wyznaczają dalsze kierunki współdziałania dla obradujących państw. W tym roku spotkanie zostało zdominowane przez dwa tematy: umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego i współpracę uczelni z innymi sektorami gospodarki.

Według uczestników szczytu mobilność studentów, doktorantów i pracowników naukowych to ogromna szansa – nie tylko na walkę z niżem demograficznym, ale i na poprawienie jakości kształcenia oraz badań naukowych. Omawiane na spotkaniu analizy pokazywały, jak przyjmowanie osób z zagranicy korzystnie wpływa na funkcjonowanie uczelni. Przygotowanie zajęć w obcym języku motywuje do pracy studentów i naukowców. O wiele sprawniej działa również uczelniana administracja, której pracownicy szybciej przyswajają sobie nowe techniki pracy przez internet i w jęz. angielskim.

Szczególny nacisk położono na mobilność doktorantów i młodych doktorów. Specjaliści przekonywali, że z punktu widzenia krajowej nauki i szkolnictwa wyższego, takie wyjazdy mają o wiele większe znaczenie, niż krótkotrwałe wymiany studenckie. Granty i stypendia dla przyszłych naukowców nie tylko trwają dłużej, ale wiążą się one również z konkretnymi efektami w postaci prowadzonych badań. Dwu lub trzyletni pobyt za granicą ma pozytywne skutki dla uczelni macierzystej, na którą stypendysta wraca z nowym doświadczeniem oraz dla placówki przyjmującej, która uczestniczy w jego pracach.

Podczas dyskusji poruszono również kwestię lepszego inwestowania stypendiów. Ministrowie zgodnie stwierdzili, że samo przyznawanie stypendiów nie musi być celem – powinno się czuwać nad prowadzonymi badaniami i ich efektami. To one przecież mogą się stać podstawą do dalszej działalności naukowej lub współpracy z gospodarką.

W procesie internacjonalizacji ogromne znaczenie mogą mieć również platformy e-learnignowe. Dzięki wykorzystaniu łączy internetowych w międzynarodowych kursach mogą brać udział zagraniczni studenci, których nie stać na długotrwałe wyjazdy. E-learning to również przestrzeń, w której wspólne programy tworzyć mogą naukowcy z różnych państw i ośrodków.

Wiceminister edukacji Chin zauważył, że państwa Europy Środkowo-Wschodniej znalazły się w idealnej sytuacji do zacieśniania współpracy. Otwarte granice Unii Europejskiej i znikająca stopniowo bariera językowa sprawiają, że procesy umiędzynarodowienia właśnie teraz mogą rozwijać się najbardziej dynamicznie.

Skuteczność internacjonalizacji wymaga od państw regionu dobrze przemyślanej współpracy. Najlepsi studenci bardzo często wybierają studia w Europie Zachodniej czy w Stanach Zjednoczonych. Konieczne jest więc otwarcie się na nowe rynki m.in. w Afryce czy Ameryce Południowej. Uczestnicy spotkania docenili działania Polski, która opiera swój czynnik umiędzynarodowienia na studentach z państw sąsiedzkich. Właśnie takie lokalne działania mogą okazać się metodą na zwiększenie szans całego regionu.

Kolejnym istotnym tematem było zmniejszenie bezrobocia wśród absolwentów uczelni przez większą współpracę z przedsiębiorcami i pracodawcami. Uczestnicy spotkania rozmawiali przede wszystkim o tym, jak najskuteczniej zaangażować ich w proces edukacji. Jednym ze sposobów było tworzenie nowych, praktycznych kierunków studiów, których programy współtworzyliby pracodawcy. Innym proponowanym wyjściem były dodatkowe staże, warsztaty i programy praktyk. Dzięki temu studenci wyposażeni w odpowiednie doświadczenie i elastyczne umiejętności miękkie mogliby poradzić sobie nawet na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.

Po Dialogu 16+1 odbyło się Trzecie Polsko-Chińskie Forum Rektorów. Jako spotkanie na szczeblu międzyuczelnianym dotyczyło ono bardziej szczegółowych aspektów współpracy międzynarodowej. Podsumowane zostały najważniejsze kwestie, takie jak uznawalność wykształcenia, ważna przede wszystkim w mobilności naukowej i zawodowej oraz systemy stypendialne. Omówiono również działania możliwe w ramach programu Erasmus +, również dla państw spoza Unii Europejskiej.

Kolejne części dotyczyły wspólnych aktywności w ramach określonych dyscyplin naukowych. Moderatorzy z Chin i Polski poprowadzili cztery równoległe panele poświęcone naukom społecznym, humanistycznym oraz artystycznym; szkolnictwu zawodowemu; naukom biologicznym i medycznym oraz naukom technicznym. Konferencja zakończyła się sesją networkingową, w której spotkali się przedstawiciele chińskich agencji rekrutacyjnych oraz polskich instytucji edukacyjnych.

***

19 czerwca minister Kolarska-Bobińska podpisała Program Umiędzynarodowienia Szkolnictwa Wyższego. Jest on dostępny na stronie internetowej MNiSW.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ pd/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.09.2015, 13:09
Źródło informacji MNiSW
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ