Newsletter

Nauka i technologie

Cyfrowa przyszłość ubezpieczeń jest nieunikniona, ale trudna

29.09.2023, 14:13aktualizacja: 29.09.2023, 16:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/ Kadr z filmu
PAP/ Kadr z filmu
Cyfryzacja sektora ubezpieczeniowego przebiega znacznie wolniej niż rynku finansowego czy e-commerce, jest jednak nieunikniona. Problemem jest dotarcie do klientów kanałami cyfrowymi - uważają uczestnicy debaty „Cyfrowa przyszłość ubezpieczeń”, która odbyła się podczas konferencji „Ubezpieczenia: sprzedaż, innowacje, ryzyko”.

Konferencja „Ubezpieczenia: Sprzedaż, Innowacje, Ryzyko” to inicjatywa podjęta w ramach Projektu Europejskiego Kongresu Finansowego (EKF). Uczestnicy EKF, wraz z liderami branży ubezpieczeniowej i głównymi graczami z obszarów współpracujących, diagnozowali obecny poziom cyfryzacji branży.

Prowadzący panel Tomasz Mańko, wiceprezes zarządu PKO Ubezpieczenia jako punkt wyjścia do dyskusji o tym, jak na tle innych branż wypada cyfryzacja ubezpieczycieli, zaprezentował działania podejmowane przez PKO Ubezpieczenia wraz z PKO Bankiem Polskim (PKO BP). Chodzi o ubezpieczenia PKO Dom i PKO Moto adresowane do klientów PKO BP - banku, który cyfryzację ma wpisaną w strategię.

„Naszą ambicją jest, aby w przyszłości klient, któremu zdarzy się szkoda, wysłał nam zdjęcia, a sztuczna inteligencja, we współpracy ze specjalistą, dokona oceny ryzyka, oszacuje część bezsporną. Klient od razu otrzyma w wiadomości sms adekwatną propozycję przelewu, a po akceptacji środki zostaną od razu przekazane na konto” - powiedział Tomasz Mańko.

Dodał, że w dotarciu do potencjalnych klientów, PKO Ubezpieczenia we współpracy z PKO BP wykorzystuje aplikację IKO, która ma ponad 200 tys. logowań co godzinę.

„Cyfryzacja jest ważna nie dla samej cyfryzacji, ale z tego względu, że ma ogromne przełożenie na pozytywne doświadczenia klienta. Cyfryzacja daje nam duże możliwości w zakresie kreacji nowych, pożądanych przez klientów form dotarcia czy obsługi” - powiedział prezes Mańko.

Po przedstawieniu case study PKO Ubezpieczenia, Tomasz Mańko zapytał pozostałych uczestników debaty, czy ich zdaniem cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce, w porównaniu do innych branż, np. sektora finansowego, jest zaawansowana, czy też zbyt słaba.

Małgorzata Adamczyk, członek zarządu Punkta (porównywarka ubezpieczeń) zaznaczyła, że cyfryzacja branży będzie nieunikniona, ponieważ żyjemy w świecie globalnej cyfryzacji, ale w sektorze ubezpieczeniowym przebiega ona o wiele wolniej niż na rynku finansowym.

„To, co determinuje tempo cyfryzacji, to sam klient, a właściwie częstotliwość dokonywania przez niego transakcji w świecie bankowym i ubezpieczeniowym. Jeżeli klient kupuje raz w roku polisę komunikacyjną czy polisę mieszkaniową i nie czuje presji natychmiastowej dostawy, też nie oddziałuje presją na sektor ubezpieczeniowy, żeby natychmiast się zmienił” - zauważyła Adamczyk.

Maciej Gołaś, dyrektor zarządzający ds. rozwoju procesów, usług i platform cyfrowych PZU S.A. powiedział, że co prawda są sektory bardziej zaawansowane informatycznie niż ubezpieczenia, ale obserwując dynamikę zmian, jest optymistą.

„Ta dynamika nabiera tempa. W naszym kanale cyfrowym osiągnęliśmy trzy i pół miliona klientów. Źródłem optymizmu co do cyfryzacji w sektorze jest dynamika aktywności klientów, która sięga 20-50 procent rocznie” - powiedział.

Z kolei Magdalena Macko-Gizińska, członek zarządu Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A., podkreśliła, że na tle innych sektorów pod względem cyfryzacji branża ubezpieczeń znajduje się daleko w tyle.

„Nie odpowiedzieliśmy sobie na pytanie: dlaczego chcemy się cyfryzować? W firmach ubezpieczeniowych mamy bardzo dużo dobrej technologii. To, czego nam brakuje to pomysł do czego jej potrzebujemy. Pamiętajmy, że to klient od nas kupuje, a nie my sprzedajemy” - powiedziała Magdalena Macko-Gizińska.

„Mam wrażenie, że w porównaniu do sektora bankowego jesteśmy cztery, pięć lat z tyłu, jeśli chodzi o cyfryzację” - dodał Grzegorz Jurczyk, prezes zarządu BNP Paribas Cardif w Polsce.

Jacek Byliński, prezes zarządu CUK Ubezpieczenia (porównywarka ubezpieczeń AC i OC), podkreślił, że sektor przeszedł już drogę od agenta zupełnie „analogowego”, który sprzedawał „przy biurku” do nowoczesnej dystrybucji.

„Uważam, że dzięki temu, iż agent jest jednym z elementów działania omnikanałowego, branża się koncentruje, bo agenci, którzy są mali, nie mają budżetów, żeby wydać pieniądze na dofinansowanie swoich systemów, wchodzą pod skrzydła dużo bardziej zorganizowanych i zdigitalizowanych konsolidacji rynkowych” - powiedział Byliński.

Wiesław Kotecki, lider Customer Strategy & Design Deloitte Digital CE, podkreślił, że interakcja klienta z ubezpieczycielem ma zwykle miejsce raz w roku lub dwa, jeśli do konieczności opłacenia składki dochodzi konieczność skorzystania z polisy.

„To was odróżnia od sektora bankowego czy e-commerce. Wtedy znajdujecie się nie w kontekście płacenia, ale w kontekście niesienia pomocy klientowi. Trzeba za pomocą narzędzi cyfrowych sprawić, że będziecie jeszcze bardziej ludzcy, będziecie rozumieli klienta, a klient będzie postrzegał was, jako branżę, która go rozumie” - zauważył Kotecki.

Źródło informacji: PAP MediaRoom
 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 29.09.2023, 14:13
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ