Newsletter

Nauka i technologie

#FakeHunter Challenge: Polska kopalnią talentów technologicznych

24.03.2022, 16:17aktualizacja: 24.03.2022, 16:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP Media Room - kadr z filmu
PAP Media Room - kadr z filmu
O renomie polskich inżynierów, potrzebie edukacji cyfrowej i technologicznej oraz o najnowszej inwestycji Google w Polsce - rozmawiali Justyna Orłowska, szefowa centrum GovTech oraz Michał Kanownik, prezes zarządu Związku Cyfrowa Polska podczas pierwszego dnia konkursu #FakeHunter Challenge - Geopolityka.

24 marca 2022 roku rozpoczęły się eksperckie spotkania online w ramach V edycji #FakeHunter Challenge, zorganizowanego przez Polską Agencję Prasową i GovTech Polska.

Polska jest jednym z liderów w Europie, jeżeli chodzi o kształcenie w zakresie STEM – Science, Technology, Engineering, Mathematics (red. nauka, technika, inżynieria, matematyka). Polscy inżynierowie są cenieni przez globalne spółki technologiczne.

„Jesteśmy na uprzywilejowanej pozycji. Zajmujemy drugie miejsce w Unii Europejskiej, jeżeli chodzi o liczbę alumnów kierunków STEM” - podkreślała Justyna Orłowska, pełnomocnik premiera ds. GovTech, szefowa centrum GovTech oraz pełnomocnik ministra edukacji i nauki ds. transformacji cyfrowej.

Polskie firmy informatyczne stają się coraz większymi graczami technologicznymi na globalnym rynku i mogą konkurować ze światowymi liderami.

Jednocześnie branża IT doświadcza w Polsce i na całym świecie deficytu specjalistów z zakresu technologii, tj. programistów i deweloperów. Dlatego tworzonych jest wiele inicjatyw rządowych we współpracy z biznesem, aby mogła powstać tzw. Polska Dolina Cyfrowa.

„Można też powiedzieć Polska Dolina Grove’a, ponieważ Polska jest bardzo rozwinięta w zakresie technologii Grove. Ponadto warto dodać, że najbardziej oczekiwanymi grami na świecie, na popularnej platformie Steam, są polskie gry” – wskazywała Justyna Orłowska.

Jedną z większych inicjatyw rządowych jest projekt Poland Business Harbour, który ułatwia specjalistom z branży IT z zagranicy, startupom oraz małym, średnim i dużym firmom, relokację na terytorium Polski i realizację zawodowych planów w sektorach wysokich technologii.

Globalne spółki technologiczne chętnie tworzą swoje centra badawczo-rozwojowe w Polsce. Samsung, Nokia czy Eriksson - to wybrane przykłady takich inwestycji w naszym kraju, co świadczy m.in. o randze i jakości polskiej kadry inżynieryjnej.

Jednak deficyty w zakresie liczby specjalistów nie dotyczą tylko inżynierów, ale także specjalistów niższego szczebla do obsługi nowoczesnego przemysłu 4.0, związanego m.in. z robotyką i automatyką produkcji.

„Aby Polska mogła być liderem wysokich technologii, producentem, a nie tylko ich konsumentem, konieczne jest wprowadzenie zmian w edukacji cyfrowej, zainteresowanie dzieci na wczesnym etapie nauki sektorami wysokomarżowymi, technologiami oraz zatrudnianie specjalistów z zagranicy z odpowiednim know-how. Ważne są także inwestycje zagraniczne w Polsce, m.in. ostatnia inwestycja Google’a warta trzy mld złotych” – wyliczała Justyna Orłowska.

Dzięki edukacji nastolatki dowiadują się, jak wygląda współczesna infodemia i jak z nią można walczyć. Według badań NASK-u trzykrotnie chętniej deklarują one zamiar pracy w sektorze nowoczesnych technologii niż ich rodzice.

„Dlatego tak ważna jest tu edukacja przyszłości, czyli zrozumienie, jak działają nowe technologie, jakie ryzyko niosą ze sobą i jak można je skutecznie wykorzystać w życiu, niezależnie, czy jest się programistą Pythona, czy zarządza się zoo” – podkreśliła pełnomocniczka premiera ds. GovTech.

System edukacji wymaga jednak zmian, szczególnie kanałów dostarczania wiedzy.

„Istnieją cztery takie kanały. Pierwszy dotyczy inżynierów, którzy w Polsce są świetnie wykształceni. Drugi - zwiększania liczby osób z wykształceniem średnim, a więc będących szczebel niżej. Deficyty w tym zakresie związane są z likwidacją części szkół średnich podczas jednej z reform edukacji. Kolejnym elementem jest edukowanie w zakresie tworzenia własnej firmy, startupu i inwestowania w przyszłość biznesową. Czwarty element stanowi ogólne przygotowanie do funkcjonowania w przyszłości” – tłumaczył Michał Kanownik, prezes zarządu Związku Cyfrowa Polska.

Jak wskazywali eksperci, cyfrowa technologia ma zastosowanie w każdym obszarze gospodarki. Ważne jest także kształtowanie wśród dzieci, od najmłodszych lat, świadomości konieczności weryfikowania informacji, które docierają do nich różnymi kanałami. Dlatego transformacja cyfrowa w Polsce zakłada także nieustanne podnoszenie kompetencji cyfrowych, aby Polska mogła być e-państwem.

Źródło informacji: PAP

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 24.03.2022, 16:17
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ