Newsletter

Nauka i technologie

IDEATHON #NestleDlaNauki 2025 - nagrodzono projekty, które mogą zrewolucjonizować sposób zarządzania zasobami wodnymi

01.12.2025, 12:55aktualizacja: 01.12.2025, 13:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

SEC Newgate CEE (1)
SEC Newgate CEE (1)
Rewolucyjne zastosowanie dwutlenku tytanu (TiO2) w systemach filtracji zapewniło studentkom z Uniwersytetu Jagiellońskiego zwycięstwo w drugiej edycji IDEATHONU #NestleDlaNauki. W miniony weekend na Uniwersytecie Łódzkim 50 studentów z całej Polski pracowało nad innowacjami wspierającymi ochronę zasobów wodnych. Tegoroczny poziom projektów był tak wysoki, że Rada Programowa zdecydowała się przyznać więcej wyróżnień niż pierwotnie planowano.

Wydarzenie, które odbyło się w dniach 22-23 listopada w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym Uniwersytetu Łódzkiego, zgromadziło 50 studentów podzielonych na 16 zespołów reprezentujących 11 ośrodków akademickich. Wyzwanie postawione przed młodymi innowatorami dotyczyło jednego z aktualnych problemów - jak kształtować odpowiedzialne postawy konsumenckie w kontekście zasobów wodnych?

Decyzją Rady Programowej, złożonej z 12 ekspertów ze świata nauki i biznesu, nagrodę główną zdobył zespół „Hydrofile” z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studentki zaprezentowały koncepcję wykorzystującą TiO2 (dwutlenek tytanu). Związek ten, znany ze swoich właściwości fotokatalitycznych, stał się bazą dla rozwiązania, które może przyczynić się do oszczędzania i odzysku wody w gospodarstwach domowych. Zwyciężczynie otrzymały nagrodę finansową w wysokości 10 000 PLN oraz dostęp do dedykowanego programu rozwojowego od Foodtech.ac, który daje kompleksowe wsparcie we wdrożeniu i komercjalizacji pomysłu.

Wysoki poziom merytoryczny sprawił, że organizatorzy stanęli przed trudnym wyborem. Pierwotnie regulamin przewidywał dwa wyróżnienia, jednak Nestlé Polska jako organizator wydarzenia, zdecydowało się nagrodzić dodatkowy zespół. Wyróżnienia trafiły do trzech drużyn, których koncepcje również wpisywały się w temat odpowiedzialnego gospodarowania wodą. Studenci Politechniki Warszawskiej zaproponowali inteligentny perlator automatycznie regulujący strumień, co pozwala ograniczyć zużycie wody. Zespół z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie opracował platformę online ułatwiającą ograniczanie marnowania żywności, a tym samym wody wykorzystywanej do jej produkcji. Studenci Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu przedstawili koncepcję innowacyjnej suszarni kukurydzy odzyskującej m.in. parę wodną, zmniejszając tym samym straty surowców i ograniczając zużycie zasobów.

IDEATHON to jedna z dwóch kluczowych inicjatyw w ramach drugiej edycji programu #NestleDlaNauki, którego celem jest budowanie mostu między środowiskiem akademickim a biznesem.

„IDEATHON pokazuje, jak ogromny potencjał drzemie w młodych naukowcach - mówi Blanka Mellova, koordynatorka programu #NestleDlaNauki - Kiedy ich kreatywność spotyka się z doświadczeniem ekspertów i praktyczną wiedzą rynkową, powstają rozwiązania, które mogą realnie zmieniać sposób, w jaki myślimy o wodzie, produkcji i środowisku. Ta synergia jest fundamentem programu #NestleDlaNauki i dowodzi, że współpraca nauki z praktyką gospodarczą przynosi wymierne efekty”.

Wydarzenie przyciągnęło studentów z czołowych polskich uczelni, w tym: Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Opolskiego, Politechniki Wrocławskiej, Politechniki Białostockiej, Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie oraz Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Projekty zyskały wsparcie najlepszych autorytetów branżowych, a oceniała je Rada Programowa pod przewodnictwem Aleksandra Wasilewskiego (Prezesa Nestlé Polska), w której zasiedli m.in. prof. Krystyna Gutkowska (SGGW), prof. Tomasz Okruszko (SGGW), dr hab. Magdalena Urbaniak (UŁ), prof. Katarzyna Przybyłowicz (UWM), prof. Magdalena Rudzińska (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu); prof. Anna Dąbrowska (SGH), dr Adam Perz (Fundacja Hydroni); Michał Mądry (Foodtech.ac) oraz eksperci Nestlé - Tomasz Korytkowski (członek zarządu, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, Public Affairs i ESG), Blanka Mellova (koordynatorka programu #NestleDlaNauki), Agata Kruszec (Sustainability Manager), a także Rafał Wróblewski (Business Executive Officer Nestlé Waters w Polsce).

IDEATHON to jedno z dwóch kluczowych działań programu #NestleDlaNauki. Kolejnym są granty badawcze, do których nabór wniosków rozpocznie się na początku 2026 roku. Wsparcie otrzymają projekty analizujące wyzwania związane z gospodarowaniem zasobami wodnymi w systemie żywnościowym.

Więcej informacji o programie na stronie: www.nestledlanauki.pl

O Nestlé

Nestlé jest jedną z wiodących firm sektora spożywczego w Polsce, z portfolio blisko 1600 produktów i prawie 70 marek, jest również pracodawcą dla ponad 6 tys. osób zatrudnionych w 8 lokalizacjach. W ciągu ostatnich 30 lat obecności na polskim rynku Nestlé stało się ważnym podmiotem zaangażowanym w rozwój i innowacyjność krajowej gospodarki oraz zaufanym partnerem dla lokalnych społeczności. Firma nieustannie się zmienia, kładąc nacisk na nową ofertę produktową, innowacje i zrównoważony rozwój. Z szacunkiem rozwija znane i lubiane polskie marki, takie jak WINIARY, BOBO FRUT i NAŁĘCZOWIANKA. Polskim konsumentom daje dostęp do uznanych międzynarodowych marek, jak: GERBER, GARDEN GOURMET, NESCAFÉ czy NESPRESSO. W ostatnich latach firma znacząco powiększyła swoje portfolio o suplementy diety, m.in.: VITAL PROTEINS, SOLGAR, co odzwierciedla kierunek jej rozwoju.

Nestlé Polska to firma oparta na wiedzy, troszcząca się o swoich pracowników, którzy mają wpływ i mogą wspólnie zmieniać przyszłość. Swoim pracownikom daje różnorodne możliwości rozwoju kariery w Polsce, jak i zagranicą w ramach jednej organizacji.

Nestlé wyzwala moc jedzenia, by podnosić jakość życia każdego z nas oraz przyszłych pokoleń.

KONTAKT:

biuro prasowe Nestlé Polska

e-mail: biuroprasowenestle@pl.nestle.com 

Źródło informacji: SEC Newgate CEE

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 01.12.2025, 12:55
Źródło informacji SEC Newgate CEE
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ