Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MC: zamiast wysyłać pismo – urzędnik do Ciebie zadzwoni (komunikat)

15.04.2024, 15:14aktualizacja: 16.04.2024, 12:51

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

Rejestr Danych Kontaktowych, w skrócie RDK, to wykaz aktualnych danych kontaktowych obywateli, do którego mają dostęp urzędnicy administracji państwowej. Sprawdź, jak może ułatwić ci życie.

Łatwy kontakt

Usługa działa od 22 grudnia 2019 roku. Jej główny cel to usprawnienie komunikacji na linii urząd – obywatel. RDK to baza, w której możesz zostawić swoje aktualne dane kontaktowe - numeru telefonu i / lub adres e-mail. Są one tam w pełni bezpieczne. Dzięki temu, urzędnik zamiast wysyłać pisma, może zadzwonić, wysłać email lub sms-a do obywatela (np. żeby uzupełnił wniosek). Zdecydowanie skraca to czas załatwiania wielu spraw.

W sumie swoje dane w RDK zostawiło już prawie 14 milionów obywateli. Od stycznia do teraz, do rejestru dopisało się już ponad 600 tysięcy osób.

Po co tworzymy RDK?

Zadaniem Rejestru Danych Kontaktowych jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację, w sytuacji kiedy zamiast wysłać pisma, można do danej osoby zadzwonić.

Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Wystarczy podać numer telefonu i/lub adres e-mail, a urzędnicy w ważnych dla Ciebie sprawach, zamiast wysyłać pismo – zadzwonią, wyślą e-mail lub SMS.

Urzędnik może skontaktować się i poinformować o:

- dokumentach gotowych do odbioru, - rozpatrzeniu złożonych wniosków, - potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w Twoich sprawach, prowadzonych w urzędach.

Ponadto, System Rejestrów Państwowych wyśle automatycznie powiadomienie o unieważnieniu dowodu osobistego albo paszportu, jak również o zbliżającym się upływie ważności dowodu osobistego czy paszportu - 90, 60, 30 i 14 dni przed terminem. W przypadku paszportu dodatkowo dostaniesz powiadomienie o przekazaniu paszportu kurierowi.

Jak się dopisać

Pamiętaj, przekazanie danych do rejestru jest dobrowolne. Od Ciebie zależy, czy przekażesz numer telefonu, adres e-mail czy oba. Sam decydujesz, które dane podajesz i jak długo będą one przechowywane w rejestrze.

Aby to zrobić, wejdź na stronę Gov.pl (więcej na: https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-rejestru-danych-kontaktowych-rdk) i Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (więcej na: https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-rejestru-danych-kontaktowych-rdk). Dane możesz przekazać, zmienić lub usunąć, wybierając przycisk SKORZYSTAJ Z RDK. Zalogujesz się w ten sposób do e-usługi.

Jeśli chcesz skorzystać z RDK przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Sprawdź, jak założyć profil zaufany (więcej na: https://www.gov.pl/web/profilzaufany) lub jak korzystać z e-dowodu (więcej na: https://www.gov.pl/web/e-dowod/e-dowod).

Jeśli chcesz zalogować się e-dowodem – potrzebujesz skrzynki ePUAP.

Profil zaufany krok po kroku

Aby założyć profil zaufany, wejdź na stronę: pz.gov.pl (więcej na: https://pz.gov.pl/pz/index) i kliknij na pole Zarejestruj się w prawym górnym rogu. Wybierz sposób, jakim chcesz uzyskać profil zaufany (więcej na: https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage).

A można to zrobić na cztery sposoby:

1. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.

2. Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.

3. Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.

4. Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku –

a. potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających (więcej na: https://www.gov.pl/web/profilzaufany/znajdz-punkt-potwierdzajacy-placowke2) w Polsce i zagranicą,

b. po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl (więcej na: https://pz.gov.pl/pz/index) samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).

Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz – proces założenia profilu zaufanego jest naprawdę prosty. Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie PZ – znajdziecie w instrukcji użytkownika dostępnej na stronie pz.gov.pl (więcej na: https://pz.gov.pl/pz/index) w zakładce POMOC.

Coś nie działa?

Jeśli napotkałeś trudności związane z działaniem profilu zaufanego lub masz pytania na temat usługi, skontaktuj się z nami:

• telefon: + 48 (42) 253 54 50 (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:00 – 18:00)

• e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/pmal/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.04.2024, 15:14
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ