Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Prawnik: system kaucyjny jest kosztowo neutralny dla konsumenta

06.10.2025, 16:12aktualizacja: 06.10.2025, 16:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Finansowanie systemu kaucyjnego w Polsce jest tak skonstruowane, aby nie obciążać portfeli konsumentów. Główny ciężar kosztów operacyjnych spoczywa na przedsiębiorcach wprowadzających napoje na rynek - podkreśla mec. Wojciech Kulczyk, radca prawny WKB.

Jego zdaniem sprawne funkcjonowanie systemu będzie wymagało od społeczeństwa zmiany nawyków.

Od 1 października w Polsce działa system kaucyjny. Zasada jest prosta: kupując napój w oznaczonym opakowaniu, konsument płaci dodatkową kwotę - kaucję. Przy zwrocie pustego opakowania otrzymuje ją z powrotem. Wysokość kaucji określa ustawa: 0,50 zł za butelki plastikowe do 3 litrów i puszki do 1 litra; 1 zł za butelki szklane wielokrotnego użytku do 1,5 litra. Paragon nie jest wymagany. Zwrotu można dokonać tam, gdzie konsumentowi najwygodniej - w sklepie, przy ladzie lub automacie kaucyjnym i nie musi on zwracać opakowania tam, gdzie zakupił napój.

Sklepy o powierzchni powyżej 200 mkw. mają obowiązek prowadzenia zbiórki opakowań. Mniejsze placówki muszą pobierać kaucję, a do zbiórki mogą przystąpić dobrowolnie. Obowiązkiem operatorów systemu jest zapewnienie, by punkty zbiórki były dostępne w każdej gminie, a obsługa zwrotów była prosta i przyjazna.

Jak podkreśla mec. Wojciech Kulczyk, radca prawny WKB, główny ciężar kosztów operacyjnych (takich jak zbiórka, transport, zarządzanie) spoczywa na przedsiębiorcach wprowadzających napoje na rynek, zgodnie z unijną zasadą „zanieczyszczający płaci”.

„Za system płacą wprowadzający opakowania na napoje, czyli tak naprawdę ci, którzy je produkują. Taki jest zamysł ustawodawcy” - wskazuje mec. Wojciech Kulczyk.

Podkreśla, że pieniądze znajdujące się w systemie, są przeznaczone na jego funkcjonowanie - operator systemu kaucyjnego otrzymał kapitał od założycieli, a akcjonariuszami operatorów systemu mogą być wyłącznie organizacje branżowe i przedsiębiorcy wprowadzający napoje na rynek. Jeżeli operator systemu kaucyjnego wypracuje dochód, może go przeznaczyć wyłącznie na cele statutowe. Kaucja, której klienci nie odbiorą, zostaje w systemie i może być przeznaczona wyłącznie na jego finansowanie, a nie na wypłatę zysku akcjonariuszom.

„W ustawie wskazane jest, że systemy mają działać non for profit, to znaczy, że środki uzyskane z działania tych systemów nie mogą być wykorzystane w sposób inny niż w ten, który odpowiada tak naprawdę funkcjonowaniu systemu. Te środki są po to, żeby ten system mógł funkcjonować, to po pierwsze, a po drugie, żeby mógł się również rozwijać w przyszłości” - wylicza mec. Wojciech Kulczyk.

Jego zdaniem jedynym „kosztem” po stronie konsumenta będzie decyzja, czy chce się angażować w proces odzyskiwania kaucji - czy zwróci butelkę lub puszkę.

„Pytanie brzmi, czy my jesteśmy w stanie ponieść po naszej stronie organizacyjny wysiłek, żeby tę kaucję odzyskać. Osobiście wydaje mi się jednak, że cel nadrzędny - czyli ochrona środowiska i uporządkowanie systemu zbierania pewnego rodzaju opakowań - jest tym celem, który warto zrealizować. Chociażby to się po naszej stronie wiązało z niedogodnościami” - wskazuje ekspert.

W zamyśle ustawodawcy obowiązujący od 1 października 2025 r. system kaucyjny to kluczowy krok w kierunku budowy nowoczesnej gospodarki o obiegu zamkniętym w Polsce. Dzięki niemu wspólnie Polska osiągnie wyższe poziomy recyklingu, będzie mniej odpadów w przestrzeni publicznej.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 06.10.2025, 16:12
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ