Newsletter

Nauka i technologie

Strefa czystego transportu powstanie w Warszawie

11.12.2023, 10:24aktualizacja: 11.12.2023, 10:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (1)
Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (1)
Rada m.st. Warszawy poparła wprowadzenie w mieście strefy czystego transportu (SCT). To regulacja, która poprawi jakość powietrza, wpłynie pozytywnie na zdrowie mieszkanek i mieszkańców. SCT obejmie centralną część miasta, będzie dotyczyć na początku tylko osób spoza Warszawy. Przewidziano też wyłączenia dla seniorów i aut zabytkowych.

Najważniejsze informacje:

- SCT w Warszawie będzie obowiązywać od 1 lipca 2024 r., jej wprowadzanie podzielono na etapy, pełną funkcjonalność osiągnie w 2032 r.

- Pierwsze dwa etapy SCT będą dotyczyły tylko osób spoza Warszawy.

- Wszystkie osoby zameldowane i płacące podatki w Warszawie zostaną objęte wymogami strefy dopiero od 2028 r.

- Do strefy w 1 etapie będą mogły wjeżdżać samochody spalinowe, o ile spełnią minimalne normy wjazdu (z silnikiem spalinowym EURO 2/max. 27 letnie, z silnikiem Diesla Euro 4 - max. 18 letnie).

- SCT poprawi jakość powietrza, rury aut wydechowych są głównym źródłem emisji zanieczyszczeń powietrza w Warszawie.

Ludzie w Warszawie chcą oddychać czystym powietrzem

Z badań przeprowadzonych w grudniu 2022 r. wynika, że 87% osób w mieście uważa, że władze powinny zająć się problemem jakości powietrza. Kluczem do poprawy sytuacji są samochody. Wprowadzenie SCT poparło 76% badanych w Warszawie.

Warszawa ma problem z emisjami z transportu, to jedno z dwóch największych źródeł emisji zanieczyszczeń powietrza - jak wynika z raportów GIOŚ. Szczególnym problemem są pojazdy z silnikiem Diesla, które emitują znacznie więcej zanieczyszczeń od aut benzynowych.

Problem jest o tyle trudny, że nie wszyscy są mu winni. Wśród aut jeżdżących po Warszawie jest stosunkowo mała grupa aut emitujących niewspółmiernie dużo zanieczyszczeń. To stare auta, np. wiekowe busy czy dostawczaki z silnikiem Diesla. W gęsto zabudowanym mieście ich spaliny osiągają duże stężenia, bardzo niebezpieczne dla zdrowia ludzi. Te samochody znikną z ulic dzięki SCT.

„Mieszkanki i mieszkańcy, szczególnie ci najmłodsi, za kilka lat odczują pozytywne skutki SCT. Dzięki strefie poprawi się jakość powietrza w mieście, a to pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie i poprawi jakość życia w Warszawie” - mówi Anna Zielińska-Rakowicz z FPPE.

SCT są otwarte dla aut z silnikiem spalinowym na benzynę, dieslowskim, aut z napędem elektrycznym czy na gaz.

Jak będzie wyglądała warszawska SCT?

Propozycja SCT to projekt obejmujący centralną część miasta, z granic strefy zaproponowano wyłączenie jej obwodowych ulic. Rada uchwaliła obszar SCT wcześniej poddany konsultacjom społecznym.

Dla ok 95% pojazdów nie będzie potrzeby naklejania specjalnej nalepki, dane o normie Euro zostaną pobrane z CEPIK. Nalepka będzie konieczna tylko dla starych aut, które nie będą spełniać wymogów - np. dla aut seniorów, którzy będą korzystać ze specjalnego wyłączenia.

Wjazd do SCT będą kontrolowały kamery i patrole kontrolujące pojazdy w ruchu wewnątrz strefy i na jej wlotach. Za złamanie zakazu będzie grozić 500 zł grzywny.

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (2)

Co to oznacza w praktyce?

Wymogi SCT od 2024 do 2028 r. obejmą tylko osoby spoza Warszawy.

Osoby spoza Warszawy

SCT w pierwszym etapie będzie dotyczyć aut niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) dla pojazdów z silnikiem benzynowym i normy Euro 4 dla pojazdów z silnikiem Diesla (starsze niż 18 lat) dla osób spoza Warszawy.

Osoby mieszkające i płacące podatki w Warszawie

Będą miały czas do końca 2027 r., aby ew. wymienić samochód na spełniający normę minimum Euro 4 (w momencie wprowadzenia zakaz obejmie więc auta starsze niż 22 lata) dla aut z silnikiem benzynowym i Euro 6 dla Diesli (w momencie wprowadzenia zakaz obejmie więc auta starsze niż 13 lat).

Seniorzy

Osoby które skończą 70 lat do końca 2023 r., będą mogły poruszać się swoimi samochodami bezterminowo, o ile były już właścicielami tych aut przed wejściem w życie uchwały.

Auta zabytkowe i motocykle

Są wyłączone z wymogów SCT.

Osoby z niepełnosprawnościami i służby ratunkowe

Do SCT będą też mogły wjeżdżać pojazdy wyłączone ustawowo - m.in. służby ratunkowe, wojsko, transport osób z niepełnosprawnościami itd.

Więcej informacji na www.sctwarszawa.pl.

Źródło informacji: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 11.12.2023, 10:24
Źródło informacji Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ