Newsletter

Zdrowie i styl życia

Eksperci ISA: Nowe badania wskazują, że napoje zawierające niskokaloryczne i bezkaloryczne substancje słodzące pomagają w utracie masy ciała

29.05.2014, 14:48aktualizacja: 29.05.2014, 14:48

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Bruksela, 27 maja 2014 r.: Przełomowe badania kliniczne opublikowane w czasopiśmie naukowym "Obesity" (1) potwierdzają, że konsekwentne spożywanie napojów zawierających niskokaloryczne lub bezkaloryczne substancje słodzące (LNCS*) może pomóc w utracie masy ciała. Jest to pierwsze badanie, które w sposób bezpośredni porównuje wpływ napojów z LNCS oraz wody na utratę masy ciała, rzucając nowe światło na rolę napojów z LNCS w zdrowym odżywianiu.

Badanie trwało 12 tygodni i objęło 279 uczestników. Jego celem było zmierzenie wpływu spożywania napojów z LNCS na zmianę wagi w ramach behawioralnego programu utraty masy ciała. Zgodnie z wynikami badań, u osób, które spożywały napoje z LNCS stwierdzono większy spadek masy ciała (o 45%) - średnio 5,95 kg w ciągu 12 tygodni - niż u osób z grupy kontrolnej, które spożywały wodę, i które schudły w tym samym okresie średnio po 4,09 kg. Odnotowano także, że uczestnicy badania, którzy pili napoje z LNCS, twierdzili, że odczuwają mniejszy głód niż osoby z grupy kontrolnej, które piły tylko wodę.

Wyniki tego badania stanowią kolejny z licznych dowodów (2), (3), (4), (5), (6) na to, że niskokaloryczne i bezkaloryczne substancje słodzące (LNCS) są bardzo przydatne dla osób, które chcą zmniejszyć ilość spożywanych kalorii lub lepiej ją kontrolować, ale nie chcą rezygnować z przyjemności spożywania słodkich produktów. Ponadto, zgodnie z danymi uzupełniającymi przedstawionymi przez profesora Adama Drewnowskiego na konferencji ISA w kwietniu 2014 roku, osoby, które spożywają niskokaloryczne i bezkaloryczne substancje słodzące (LNCS) mają tendencję do odżywania się w sposób zdrowszy i bardziej zbilansowany oraz do częstszego podejmowania aktywności fizycznej (7).

Jak twierdzi, prof. James O. Hill z Uniwersytetu w Colorado: "Wyniki badania w sposób jednoznaczny pokazują, że napoje o obniżonej lub zerowej zawartości kalorii pomagają w utracie wagi, obalając jednocześnie funkcjonujący przez lata mit, że spożywanie napojów dietetycznych miało odwrotny efekt i powodowało tycie. Badanie potwierdziło także, że u osób spożywających napoje dietetyczne nastąpił większy spadek wagi i rzadziej odczuwały głód, niż te, które piły tylko wodę. Zatem, jeśli ktoś chce zgubić zbędne kilogramy, może cieszyć się smakiem napojów o obniżonej lub zerowej kaloryczności. Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Substancji Słodzących (ISA) wierzy, że napoje zawierające niskokaloryczne i bezkaloryczne substancje słodzące (LNCS) odgrywają ważną rolę w osiągnięciu i utrzymaniu zbilansowanej diety".

Informacja o naukowcach, którzy przeprowadzili badanie

Badanie było prowadzone przez prof. Jamesa O. Hilla z Uniwersytetu w Kolorado oraz Dr Sharon Herring z Uniwersytetu w Temple. Oboje są ekspertami w dziedzinie otyłości i odżywiania, i wielokrotnie publikowali i prezentowali swoje prace na ten temat.

Miejsce publikacji

"Obesity" to oficjalne, recenzowane czasopismo naukowe stowarzyszenia Obesity Society - organizacji poświęconej poszerzaniu wiedzy, wspieraniu badań i propagowaniu lepszego traktowania osób cierpiących na otyłość oraz ich bliskich.

5 rzeczy, które warto wiedzieć o badaniu dotyczącym napojów dietetycznych i utraty masy ciała opublikowanym w czasopiśmie naukowym "Obesity":

- Naukowcy odkryli, że odchudzające się osoby, które włączyły do swojego ogólnego programu odchudzania picie napojów dietetycznych, były w stanie skutecznie schudnąć, co przeczy popularnym ostatnio mitom o tym, jakoby napoje dietetyczne miały odwrotny efekt i powodowały tycie.

- Wyniki tego badania wskazują wyraźnie, że napoje zawierające niskokaloryczne i bezkaloryczne substancje słodzące mogą odgrywać ważną rolę w tworzeniu skutecznej strategii odchudzania.

- Badanie wykazało, że odchudzające się osoby, które miały do dyspozycji większy wybór napojów, były w stanie stracić więcej kilogramów niż osoby, które nie miały takiego wyboru.

- Potwierdzone zostały tym samym wyniki badania "Świadomie wybieraj zdrowe opcje każdego dnia" (Choose Healthy Options Consciously Everyday, CHOICE), podczas którego naukowcy odkryli, że osoby, które będąc na diecie piją napoje dietetyczne, jedzą mniej deserów niż odchudzające się osoby, które piją tylko wodę.

- Wyniki tego badania są zgodne z badaniami dotyczącymi utrzymania utraty wagi przeprowadzonymi na podstawie Krajowego Rejestru Kontroli Wagi (National Weight Control Registry), które ujawniły, że osoby, którym udało się skutecznie utrzymać spadek wagi piły trzy razy więcej napojów dietetycznych niż osoby, które nigdy nie schudły.

(1) Peters JC et al, Obesity 2014; 22: 1415–1421, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/oby.20737/full

(2) Bellisle F & Drewnowski A. Eur J Clin Nutr 2007; 61: 691-700.

(3) Mattes RD & Popkin BM. Am J Clin Nutr 2009; 89(1): 1-14.

(4) Mackenzie T, Brooks B, O'Connor G. Ann Epidemiol 2006; 16(9): 688-91.

(5) Raben A et al, Am J Clin Nutr 2002; 76(4): 721-9.

(6) de Ruyter JC et al, N Engl J Med 2012; 367: 1397-06.

(7) Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Substancji Słodzących ISA (2014). Dostępne pod następującym adresem: http://www.sweeteners.org/en/inthenews/eventnews/low-calorie-sweeteners-a-proxy-for-better-health-behaviour

* LNCS (low/no calories sweeteners) - niskokaloryczne lub bezkaloryczne substancje słodzące

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 29.05.2014, 14:48
Źródło informacji On Board PR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ