Newsletter

GUS: prawie dwa miliony mikrofirm działało w Polsce w 2015 r.

04.10.2016, 12:55aktualizacja: 04.10.2016, 12:55

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W 2015 r. w Polsce działało 1 mln 905 tys. mikroprzedsiębiorstw, czyli zatrudniających do 9 osób. To o 11 proc. więcej niż w 2010 r. 1 mln 753,5 tys. z nich to podmioty należące do osób fizycznych - podał w poniedziałek Główny Urząd Statystyczny.

Ponad 25 proc. z nich to firmy handlowe i zajmujące się naprawą pojazdów, 12,6 proc. należy do sekcji działalność profesjonalna, naukowa i techniczna. GUS podał, że w ostatnich latach spadł odsetek podmiotów prowadzących działalność budowlaną - w 2015 roku odsetek ten wyniósł 12,3 proc.

Najwięcej mikrofirm miało swą siedzibę na terenie województw: mazowieckiego (18 proc. wszystkich), śląskiego (11,3 proc.) i wielkopolskiego (10,2 proc.). Najmniej w województwach: opolskim (2,1 proc.) i podlaskim (2,4 proc.).

W przeliczeniu na 1000 mieszkańców największą liczbę mikroprzedsiębiorstw odnotowano w województwach: mazowieckim (64 przedsiębiorstwa na 1000 mieszkańców) oraz wielkopolskim i zachodniopomorskim (po 56). Najmniej - w podkarpackim i lubelskim (odpowiednio 36 i 37).

Wynik finansowy mikroprzedsiębiorstw (czyli różnica między przychodami a kosztami uzyskania obliczana dla określonego przedsiębiorstwa w wybranym okresie sprawozdawczym) w 2015 r. osiągnął poziom 124,9 mld zł, co oznacza, że był o 15,1 proc. wyższy niż w 2014 r. i o 34,7 proc. niż w roku 2010. W 2015 r. wskaźnik poziomu kosztów dla mikroprzedsiębiorstw wyniósł 87,2 proc., wobec 87,7 proc. w 2014 r. i 87,8 proc. w 2010 r.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w 2015 r. w mikroprzedsiębiorstwach wyniosło 2 tys. 397,4 zł (wobec 2 tys. 256,6 zł rok wcześniej).

Według danych GUS wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej w 2015 r wyniosło 3 tys. 899,7 zł. (PAP)

drag/ jzi/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.10.2016, 12:55
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ