Newsletter

11. "Miasteczko Myśli": cyfrowe środowisko pracy kluczem do sukcesu firmy

03.11.2016, 17:31aktualizacja: 03.11.2016, 17:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Miasteczko Myśli fot.1
Miasteczko Myśli fot.1
"+Miasteczko Myśli+ gromadzi ludzi, którzy są głodni inspiracji" - podkreślił Jacek Kowalski, członek zarządu Orange Polska otwierając w Warszawie kolejne spotkanie o wpływie zmian technologicznych na jakość życia i pracy oraz zarządzaniu różnorodnością w biznesie.

Uczestnicy 11. "Miasteczka Myśli" oceniali m.in. współczesny rynek pracy z perspektywy pracownika i biznesu, jak będzie on wyglądał w niedalekiej przyszłości.

Inwestowanie w nowoczesne technologie zaczyna się od inwestycji w kompetencje pracowników.

Jacek Kowalski, członek Zarządu Orange Polska ds. zasobów ludzkich zwrócił uwagę, że gwałtowny rozwój technologii ma coraz większy wpływ na rynek pracy, pracodawców, pracowników i osoby poszukujące pracy.

"Dostęp do pracy dla przedstawicieli wielu zawodów będzie z jednej strony ograniczany, ale demografia pokazuje, że pracowników też będzie mniej" - zauważył Jacek Kowalski. Jego zdaniem pracodawcy muszą się do tego dostosowywać, a „aby pozyskać i utrzymać pracownika z potrzebnymi kompetencjami trzeba stworzyć mu przyjazne środowisko pracy - podkreślił.

Według niego na takie środowisko pracy składają się nowoczesne cyfrowe rozwiązania, które z jednej strony ułatwiają pracę i komunikację, a z drugiej umożliwiają zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym.

W Orange Polska zdygitalizowanych zostało już 95 proc. procesów HR-owych. Pracownicy od dawna nie podpisują papierowych list obecności, wszelkie wnioski, (np. urlopowe) składają elektronicznie, sami drukują sobie zaświadczenia o zatrudnieniu czy zarobkach wymagane przez inne instytucje, w tym także PIT-y.

Firma zapewnia nowoczesne narzędzia komunikacji. Dla przykładu w Orange intensywnie wykorzystywany jest komunikator Lync, dzięki któremu pracownicy łączą się podczas rozmów i telekonferencji około 170 tys. razy miesięcznie. Coraz częściej transmitowane są spotkania, a dzięki dwukierunkowej komunikacji zwiększana jest liczba ich aktywnych uczestników.

Jest to bardzo ważne w sytuacji, gdy setki menadżerów mają pracowników w innych budynkach, a nawet miastach, niż sami pracują. Około 17 tysięcy pracowników Orange pracuje w 190 miastach i miejscowościach na terenie całego kraju. Stanowią ważny element lokalnych rynków pracy.

Spółdzielnia jako bunt przeciwko "kulturze pańszczyźnianej"

Artur Nowak-Gocławski ze Spółdzielni Doradców Kredytowych Grupa ANG SA powiedział, że jego spółdzielnia jest wyrazem "buntu i chęcią stworzenia czegoś antykorporacyjnego" oraz "wielką szkołą dialogu". Podkreślił, że jest to przestrzeń dla wspólnej pracy "ufających sobie ludzi, którzy są współwłaścicielami, razem podejmują decyzje i ponoszą za nie odpowiedzialność".

Jego zdaniem taki system sprawdza się i daje duże szanse na sukces. Zauważył, że spółdzielnie przeżywają swój renesans w wielu państwach. "Po sześciu latach spółdzielnia ANG jest czwartą firmą w Polsce w naszej branży" - podsumował.

Dr Piotr Ostrowski z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego zauważył, że wspólną cechą większości współczesnych firm i korporacji jest "kultura pańszczyźniana".

"Trzeba zdawać sobie sprawę, że polscy pracownicy są dosyć tani, ale oczekują czegoś więcej, zwłaszcza osoby dobrze wykształcone" - powiedział socjolog. Podkreślił, że szkoły wyższe uczą samodzielności, także podejmowania odpowiedzialnych decyzji. "Gdy tego nie ma, to mamy do czynienia z dysonansem, a wtłaczanie pracownika w sztywne ramy prowadzi do konfliktów" - powiedział dr Ostrowski.

Zwrócił tez uwagę, że zwłaszcza dla profesjonalistów bardzo ważna jest możliwość samorealizacji w pracy i poprzez pracę, a także możliwość zdobywania nowych umiejętności i udziału w szkoleniach.

Według dr. Piotra Ostrowskiego każdy ma szansę znaleźć swoje miejsce na zmieniającym się rynku pracy, jednak musi dbać o swoją "zdolność do zmiany zawodu". Kluczem do tego jest według niego "kształcenie się przez całe życie".

Różnorodność kluczową wartością

Dr Łukasz Sienkiewicz z Instytutu Analiz Rynku Pracy SGH w Warszawie zwracał uwagę na znaczenie różnorodności w biznesie i na rynku pracy.

Podkreślał, że "różnorodność przynosi wartość" pracodawcom i pracownikom i "powinna wynikać z potrzeby biznesowej". Tymczasem z badań, które omawiał wynika, że zdecydowana większość firm wie bardzo mało o swoim "kapitale ludzkim", a na dodatek wiedza ta jest bardzo powierzchowna. Zwrócił uwagę, że niektóre programy zarządzania tworzone z myślą o wprowadzaniu do pracy młodych ludziach robią z nich ludzi starych. Wyjaśnił, że pracodawcy najczęściej myślą "co zrobić, a zrobić z nich starych, dobrych pracowników".

Dr Sienkiewicz podkreślił, że promowanie różnorodności jest wielkim wyzwaniem dla biznesu, tak jak opracowanie i wprowadzanie realnego zarządzania różnorodnością.

Podczas debaty zwracano uwagę, że Orange Polska stała się jedną z firm, które przywiązują dużą wagę do zarzadzania różnorodnością. Z przedstawionych dziennikarzom danych wynika, że Orange zatrudnia pracowników w wieku 20. lat i ponad 60. lat. Średnia wieku w całej firmie to 42 lata. Udział kobiet na stanowiskach menedżerskich zbliża się do 40 proc.

W firmie od lat funkcjonuje program angażujący zawodowo osoby z niepełnosprawnościami - "Zdrowie na Tak". Orange Polska wspiera też różnorodne zespoły, tak aby doświadczenie, wiedza i zaangażowanie pracowników efektywnie się wspierały.

Zainicjowane w 2014 roku przez Orange Polska "Miasteczka Myśli" są miejscem niestandardowej otwartej dyskusji na ważne tematy. Biorą w nich udział menadżerowie innowacyjnych firm, przedstawiciele wyższych uczelni, ważnych dla rynku instytucji, wpływowi liderzy opinii, eksperci z różnych branż i dziennikarze.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 03.11.2016, 17:31
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ