Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Piąty poziom: "brakujące ogniwo" w szkolnictwie wyższym

14.03.2017, 14:25aktualizacja: 14.03.2017, 14:25

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fundacja Rektorów Polskich
Fundacja Rektorów Polskich
Trwają prace nad rządowym projektem reformy szkolnictwa wyższego. Według Fundacji Rektorów Polskich, zmiany powinny objąć wprowadzenie tzw. "krótkich cykli kształcenia", co ma wpłynąć m.in. na większą dostępność specjalistów na rynku pracy. Tematu dotyczyła konferencja "Poziom 5 - brakujące ogniwo. Uczelnia, społeczeństwo, rynek pracy".

Fundacja Rektorów Polskich oraz Pearson Central Europe podsumowały trzyletni projekt badawczy, analizując możliwość wprowadzenia przez polskie uczelnie krótkich cykli kształcenia. Punktem wyjścia do proponowanych zmian jest Polska Rama Kwalifikacji (PRK), czyli system porządkujący wiedzę i kompetencje uzyskiwane w poszczególnych etapach kształcenia.

"PRK to osiem poziomów, z czego piąty lokuje się pomiędzy maturą (poziom czwarty), a dyplomem licencjata i inżyniera (poziom szósty). Na poziomie piątym nie jest przyznawana obecnie żadna, wydawana przez szkoły wyższe, kwalifikacja pełna. Z punktu widzenia szkolnictwa wyższego jest to poziom 'pusty'. Tymczasem wyniki naszych badań potwierdzają, że może on stanowić ważny czynnik rozwoju kapitału ludzkiego w Polsce" - mówi prof. Ewa Chmielecka z Fundacji Rektorów Polskich.

Piaty poziom może stać się swoistym "pomostem" pomiędzy szkołą średnią a studiami wyższymi, skracając czas niezbędny do zdobycia pożądanych kwalifikacji. Osoby, dla których szkolnictwo wyższe jest nieosiągalne, np. z powodu niskiego statusu ekonomicznego, mogą otrzymać szansę kształcenia się. Zdobywając dyplom w ramach piątego poziomu, będą mogli kontynuować naukę lub od razu zasilić rynek pracy.

"Według naszych badań, studiami poziomu piątego zainteresowani są kandydaci o różnych potrzebach i doświadczeniach życiowych. Mogą to być osoby dojrzałe, ze znaczącym doświadczeniem zawodowym po szkole średniej, poszukujące dla niego podbudowy w postaci wiedzy. Mogą to być kandydaci jeszcze niezdecydowani co do przyszłości, chcący zweryfikować swoje możliwości na studiach nieco łatwiejszych oraz krótszych" - przekonuje prof. Ewa Chmielecka z Fundacji Rektorów Polskich.

Dążenie do większej kompatybilności systemu edukacji z potrzebami pracodawców to konieczność. Szczególnie w obliczu prognoz demograficznych i możliwych strat w kapitale ludzkim. Wprowadzenie piątego poziomu może skutecznie przeciwdziałać zjawisku, "dostarczając" na rynek więcej wykwalifikowanych pracowników.

Konferencji patronowały MEN i MNiSW. Więcej: http://www.frp.org.pl/pl/wydarzenia/487-konferencja-poziom-5-brakujace-ogniwo.html

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 14.03.2017, 14:25
Źródło informacji FRP i PCE
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ