Newsletter

PAP21: innowacyjność to moda czy konieczność?

12.10.2017, 18:40aktualizacja: 12.10.2017, 18:40

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP XXI
PAP XXI
Termin innowacja jest dzisiaj często używany i nadużywany w różnych sferach naszego życia. Stosuje się go do objaśniania zjawisk gospodarczych i społecznych, zarówno na rynkach wysoko rozwiniętych jak i tych wschodzących.

„Pojęcie innowacji ma wiele różnych znaczeń” - stwierdza prof. dr hab. Stanisław Łobejko zwracając uwagę, że ta wieloznaczność wynika z różnic w podejściu do istoty innowacji oraz dyscypliny naukowej, w której jest stosowane np.: ekonomii, socjologii, prakseologii, teorii organizacji, psychologii, naukach przyrodniczych, technice.

Według definicji z encyklopedii PWN pojęcie innowacji pochodzi od łacińskiego słowa innovatio i oznacza „nowości, rzeczy nowo wprowadzone: w gospodarce wdrażanie nowych technologii, tworzenie organizacji i instytucji”.

Władysław Kopaliński w „Słowniku wyrazów obcych” innowację definiuje jako zmianę polegającą na wprowadzeniu czegoś nowego lub nowość rozumianą, jako rzecz nowo wprowadzaną.

Prof. Łobejko z SGH podkreśla jednak, że w praktyce gospodarczej takie szerokie ujęcie innowacji nie jest wystarczające. Lepsze jest wąskie ujęcie, zgodnie z którym za innowację uważamy tylko tę nowość, która na rynku pojawiła się po raz pierwszy i odniosła na nim sukces. W wąskim ujęciu to rynek decyduje więc o tym czy nowość stanie się innowacją - od takiej konstatacji profesor zaczyna swój wykład „Innowacyjność: moda czy konieczność?” w ramach Prasowej Akademii Pieniądza, projektu edukacyjnego realizowanego przez PAP we współpracy z NBP.

Innowacyjność to zjawisko cechujące ludzi, których umysły posiadają unikalną w świecie przyrody cechę kreatywności, czyli tworzenia czegoś nowego, czego jeszcze nie było. Przystępując do pracy nad nowym produktem innowator musi zapomnieć o istniejących obecnie produktach czy usługach, gdyż tylko wtedy jego umysł będzie w pełni twórczy. Dopóki będziemy się trzymać istniejącego rozwiązania trudno będzie nam wyobrazić sobie zupełnie nowe rozwiązanie.

Prof. Łobejko przypomina, że przez wiele lat innowacje i procesy innowacyjne były rozwijane wewnątrz przedsiębiorstwa i stanowiły ściśle chronioną tajemnicę. Zmianę przyniósł wiek XXI. Silna presja konkurencyjna i jednoczesny rozwój Internetu sprawiły, że przedsiębiorstwa zaczęły stosować model rozwoju we współpracy z otoczeniem, które jest traktowane, jako globalny mózg będący źródłem innowacji a także jako środowisko kreatorów nowych produktów i usług.

Zapraszamy dziennikarzy na kolejny wykład Prasowej Akademii Pieniądza. Warsztatowe spotkanie z prof. dr hab. Stanisławem Łobejką odbędzie się 14 października 2017 r. o godz. 10:00 w Centrum Prasowym PAP w Warszawie. Zapis tekstu wykładu zatytułowanego „Innowacyjność: moda czy konieczność” dostępny jest w internecie pod adresem pap21.pl.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 12.10.2017, 18:40
Źródło informacji Kurier PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ