Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Płatności mobilne BLIK umożliwią klientom Banków Spółdzielczych, wykonywanie za pomocą smartfonów natychmiastowych płatności w sklepach internetowych i stacjonarnych, przelewy bezpośrednio na numer telefonu czy wypłaty z bankomatów” - powiedział Robert Tórz, dyrektor Departamentu Klienta Indywidualnego i Bankowości Mobilnej SGB-Banku S.A.
Obecnie systemy bankowe są stopniowo otwierane, zgodnie z wymogami dyrektywy PSD2. Tym samym klienci banków uzyskują możliwość zarządzania swoimi pieniędzmi nie tylko z poziomu bankowości internetowych czy mobilnych, ale również z zewnętrznych systemów informatycznych funkcjonujących u niezależnych usługodawców na rynku usług płatniczych określanych jako podmiot trzeci (ang. Third Party Provider).
W celu umożliwienia implementacji tej tematyki w Bankach Spółdzielczych, system MULTICENTAUR PAYMENT HUB został rozbudowany o obsługę kilkunastu kanałów rozliczeniowych (m.in. BLIK), z jednoczesnym scentralizowaniem wszystkich możliwych czynności, które w przeciwnym razie musiałyby być implementowane i zarządzane przez każdy Bank Spółdzielczy indywidualnie.
W ten sposób bankowość spółdzielcza dołącza do obecnego rynkowego trendu polegającego na stopniowym zwiększaniu udziału w rynku płatności mobilnych. Według najnowszych danych za ostatni kwartał 2018 r., po raz pierwszy w historii polskich sklepów internetowych, liczba płatności BLIK była większa niż transakcji zrealizowanych za pomocą kart płatniczych. Wdrożenie obsługi transakcji BLIK po stronie Zrzeszenia, a nie indywidualnie przez pojedyncze Banki Spółdzielcze daje duże oszczędności związane z synergią implementacji kilkuset banków w ramach jednego systemu.
„Wprowadzenie BLIK jest możliwe dzięki wykorzystywaniu przez SGB-Bank SA oraz zrzeszone z nim Banki Spółdzielcze dwóch systemów HEUTHES, które obsługują ten rodzaj płatności: MULTICENTAUR PAYMENT HUB oraz GRYFCARD. Są to jedne z najbardziej nowoczesnych rozwiązań dla środowiska bankowego na polskim rynku. Dzięki nim banki z różnych segmentów rynku mogą w szybki sposób udostępniać nowe rozwiązania swoim Klientom. Spodziewamy się, że liczba tych rozwiązań będzie wzrastać i jest to związane ze zmianami, które wprowadziła dyrektywa PSD2” - powiedział Wojciech Grzybek, prezes Zarządu HEUTHES sp. z o.o.
MULTICENTAUR PAYMENT HUB zapewnia obsługę wszelkich transakcji bankowych. Integruje systemy otoczenia bankowego oraz systemy wewnętrzne banku, tworząc dedykowane miejsce gromadzenia i przetwarzania transakcji bankowych (tzw. główny "hub transakcyjny"). System wymienia informacje i pośredniczy w komunikacji z otoczeniem banku oraz jego klientami. Zapewnia obsługę mechanizmów wykorzystywanych w wysyłanych i otrzymywanych operacjach krajowych i zagranicznych ELIXIR, EuroELIXIR (XCT, SCT - SEPA), SORBNET2, SWIFT, TARGET2, BLIK. Obsługuje faktoring i Home/Corporate-Banking, rozlicza czeki zagraniczne oraz nalicza prowizje. W system wbudowane są zaawansowane mechanizmy CFT (ang. Combating the Financing of Terrorism), służące do przeciwdziałania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, działające zarówno w wersji on-line jak i w trybie wsadowym. W zakresie przetwarzania wewnętrznego integruje wiele systemów informatycznych banku takich jak: system księgowy i kartowy, bankowość internetowa, bankowość korporacyjna, ERP dla zaplecza i wiele innych.
Z kolei system GRYFCARD zapewnia pełen obszar współpracy pomiędzy procesorem a systemami Banku. Zawiera bazę kart płatniczych i urządzeń, co pozwala na elektroniczną wymianę wniosków, autoryzację transakcji, naliczanie opłat i prowizji, rozliczenie operacji kartowych i bankomatowych oraz integrację z systemami księgowymi Banku. Platforma GRYFCARD może zarządzać wszystkimi dostępnymi typami kart (kredytowe, debetowe, charge, Pre-Paid oraz karty spersonalizowane i niespersonalizowane) obsługiwanymi w różnych technologiach we współpracy z Visa oraz MasterCard. Ponadto zawiera funkcjonalności umożliwiające udostępnienie klientom usług związanych z PayPass/PayWave, Pre-Paid, CashBack, NFC, HCE, preautoryzacją, limitami bezstykowymi, Secure Codem (3D Secure) i BLIK.
Warto przypomnieć, że MULTICENTAUR PAYMENT HUB pracuje w bankach i jest stale rozwijany już od 18 lat. W 2013 r. został wyróżniony tytułem Rekomendacja w dorocznym, prestiżowym konkursie "Hit Roku dla Instytucji Finansowych" organizowanym przez Gazetę Bankową. Z kolei GRYFCARD pracuje w bankach i jest ciągle rozwijany od 24 lat.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 28.05.2019, 16:08 |
Źródło informacji | HEUTHES sp. z o.o. |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |