Newsletter

KGHM Polska Miedź: wiedza jest towarem o wartości rynkowej

03.07.2019, 13:11aktualizacja: 03.07.2019, 13:11

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„Jesteśmy pionierem w różnych obszarach technologii w zakresie górnictwa, przeróbki rud jak i metalurgii metali nieżelaznych. Jednym z głównych celów strategii KGHM jest zwiększenie efektywności spółki poprzez działalność innowacyjną” – powiedział Adam Bugajczuk, wiceprezes Zarządu ds. Rozwoju KGHM Polska Miedź S.A. podczas panelu pt. „Komercjalizacja wyników badań – współpraca z przemysłem” na II Forum Wizja Rozwoju, które odbyło się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

Wiceprezes Bugajczuk wyjaśnił, że w przypadku KGHM innowacyjność jest kluczowa, ponieważ firma podejmuje wyzwania związane z eksploatacją złóż zalegających na dużych głębokościach i posiadających specyficzną charakterystykę. „To powoduje, że nie możemy pozyskiwać gotowych rozwiązań techniczno-technologicznych” – mówił wiceprezes.

„Sięgamy po najnowsze rozwiązania technologiczne z zakresu Przemysłu 4.0., takie jak Big Data czy predykcyjne utrzymanie ruchu. Innowacyjność od lat była i jest widoczna w codziennej aktywności KGHM” – dodaje Bugajczuk.

Jak podkreślał Przemysław Sztandera, prezes Zarządu Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, aby świat nauki skutecznie wspierał przemysł: „potrzebna jest ścisła współpraca środowiska naukowego, takich firm jak Strefa Ekonomiczna, samorządów lokalnych i innych potrzebnych do współpracy partnerów”.

Również Kazimierz Anhalt z Business Accelerator Executive, Uniwersyteckiego Ośrodka Transferu Technologii Uniwersytetu Warszawskiego zwrócił uwagę na konieczność zbudowania platformy nauka-biznes-rząd jako miejsca, gdzie strony będą mogły wymieniać się wiedzą i wskazywać na potrzebne kierunki rozwoju. „W ten sposób powstały Stany Zjednoczone, ale nie tylko” – podkreślił Anhalt.

Zdaniem Anhalta „barierą dla współpracy uczelni i przemysłu wbrew powszechnej opinii nie są finanse”.

Tymczasem KGHM zapowiada, że w latach 2019-2023 aż 75% strumienia finansowania innowacji koncern przeznaczy na działania, „które mają wysoki potencjał do wdrożenia lub komercjalizacji, a są związane z głównym ciągiem technologicznym”.

„Na innowacje i projekty badawczo-rozwojowe KGHM w zamierza przeznaczać 1 proc. rocznego przychodu spółki w 2023 roku, czyli ok. 200 mln zł. Jest to istotne zwiększenie wydatków na badania i rozwój, gdyż aktualnie kształtują się one na poziomie około 40 mln zł rocznie” - podkreślił wiceprezes.

W ocenie Bugajczuka KGHM – podobnie jak cały przemysł wydobywczy - bardzo potrzebuje rozwiązań innowacyjnych, generuje też duże zainteresowanie na nowe technologie i je wykorzystuje.

„Dzięki temu zwiększamy bezpieczeństwo, co jest dla nas bezwzględnym priorytetem. Poprawiamy również efektywność. Działania, które realizujemy mają swoje odzwierciedlenie w postaci generowania dodatkowych przychodów, zwiększania poziomu produkcji czy obniżania kosztów produkcji” – podkreślał wiceprezes ds. rozwoju KGHM Polska Miedź.

Prof. dr hab. inż. Piotr Kula, dyrektor Instytutu Inżynierii Materiałowej Politechniki Łódzkiej podkreślił, że „jeśli będziemy kopiować czy kupować licencje, to zawsze będziemy kupować element historii techniki. Jako naukowcy, musimy koncentrować się na strategicznych, wyprzedzających działaniach”.

By zaspokoić potrzebę dedykowanych wynalazków KGHM stworzył wewnętrzny Program Doktoratów Wdrożeniowych KGHM.

„W ramach projektu realizowane są prace badawcze w obszarach, które chcemy doskonalić, a których potencjał do poprawy został zauważony przez pracowników” – mówił wiceprezes Bugajczuk.

W programie uczestniczy aktualnie 33 pracowników KGHM. Ze względu na duże zainteresowanie ze strony załóg, koncern przystąpił do realizacji II edycji tego programu.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 03.07.2019, 13:11
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ