Newsletter

Prawo.pl: Telemarketer musi mieć zgodę abonenta?

31.07.2019, 14:39aktualizacja: 31.07.2019, 14:39

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Część polskich urzędów zaczyna wymagać od telemarketerów uprzedniej zgody na kontakt telefoniczny w celu przedstawienia oferty. Uważają, że taka zgoda jest potrzebna nie tylko w stosunku do konsumenta, ale również przedsiębiorców. Takie stanowisko jest bardziej rygorystyczne niż wymogi Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego nie można dzwonić do abonenta w celach marketingowych bez jego zgody. Zdaniem prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej przepis ten odnosi się również do połączeń wykonanych do abonentów prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek.

Za naruszenie tego przepisu (nawiązanie ponad 30 tys. połączeń telefonicznych o charakterze marketingowym) prezes UKE nałożył na firmę Koksztys SA 80 tys. złotych kary. W jego ocenie, to na spółce, jako na podmiocie zlecającym przeprowadzenie akcji, spoczywał obowiązek wykazania posiadania uzyskanych uprzednio zgód.

UKE samo przyznaje, że jest to zakres szerszy, niż wymaga art. 13 ust. 5 dyrektywy o prywatności, który chroni przed spamem i telefonami abonentów, będących osobami fizycznymi.

Opinie urzędów na ten temat są podzielone. Bardziej liberalne stanowisko niż UKE zaprezentował Sąd Okręgowy Warszawa-Praga. Uznał, że dzwonienie do losowo wybranych abonentów nie wymaga ich uprzedniej zgody, ale w określonych okolicznościach. Nie ma jednak pewności, czy inne sądy podzielą taki pogląd. Dlatego prawnicy nie mają wątpliwości, że nadszedł czas na dyskusję o zmianie przepisów.

Pełen tekst artykułu: https://www.prawo.pl/biznes/probemy-telemarketingu-ze-stosowaniem-art-172-prawa,450112.html

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 31.07.2019, 14:39
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii