Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„Dziś Narodowy Bank Polski emituje pierwszy w historii banknot z wizerunkiem siedziby jego producenta, ale też pierwszy w historii banknot o nietypowym nominale 19 zł. Ta „dziewiętnastka” to także ukłon NBP w kierunku Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Nawiązuje bowiem do roku 1919 - roku powołania Wytwórni ,a także 2019 – roku, w którym Wytwórnia obchodzi jubileusz stulecia” – powiedział Maciej Biernat, prezes PWPW.
Od 2 października kolekcjonerzy mogą już kupić banknot w oddziałach okręgowych NBP, na stronie internetowej banku oraz w sklepach numizmatycznych w całej Polsce. Jego cena jest czterokrotnie wyższa niż nominał i w dniu emisji wynosiła ok. 80 zł. Wdrukowano 55 tysięcy takich banknotów.
Projekt banknotu stanowi efekt wieloletniej współpracy miedzy NBP i PWPW, a za stronę wizualną odpowiada Justyna Kopecka, graficzka z PWPW. Jego wymiary to 150 mm x 77 mm. Na przedniej stronie widnieje wizerunek Ignacego Jana Paderewskiego, wówczas polskiego premiera, który 25 stycznia 1919 roku powołał do życia Polską Giełdę Papierów Wartościowych. Ryt portretu został wykonany przez Krystiana Michalczuka, grafika z wytwórni.
Na lewo od portretu znajduje się stylizowane przedstawienie Orderu Orła Białego oraz napis „niepodległa”, odwzorowany z rękopisów Józefa Piłsudskiego i będący logotypem obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
„Emisja banknotów kolekcjonerskich to doskonała okazja do zaprezentowania możliwości technologicznych oraz efektów badawczo rozwojowych NBP i PWPW. Na banknocie zastosowano po raz pierwszy w Polsce pasek holograficzny z wyciętym okienkiem, przez które uwidacznia się wizerunek orła” – powiedziała Barbara Jaroszek, dyrektor Departamentu Emisyjno-Skarbcowego NBP.
Nowoczesnym i skutecznym zabezpieczeniem Umbra4Note® opracowanym przez PWPW jest też widoczna w lewym dolnym rogu gałązka wawrzynu – to szczególny rodzaj cenionego efektu kątowego (w zależności od kąta obserwacji, można dostrzegać raz jeden, a raz drugi obraz w tym samym miejscu) druku wykonywanego w technice stalorytu.
Rewers banknotu przedstawia gmach Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych na tle panoramy współczesnej Warszawy. Logotyp PWPW to zabezpieczenie optycznie zmienne – SPARK Live®, które w zależności od kąta obserwacji zmienia barwę z bordowej na fioletową. Pionowy pasek, który tworzą powtarzające się: nominał „19” oraz skrót „NBP” wykonano farbą irydyscentną (jest również widoczny w świetle UV).
Banknot z Ignacym Paderewskim to drugi z kolei z serii „Niepodległość” i jedenasty kolekcjonerski. Banknoty kolekcjonerskie emitowane są z okazji ważnych wydarzeń oraz dla upamiętnienia wybitnych Polaków. Mają jednak normalną zdolność płatniczą. Od powszechnych banknoty kolekcjonerskie różnią się też liczbą i formą zastosowanych zabezpieczeń przed fałszerstwami, kolorystyką, wymiarami czy technikami druku. Pierwszym „kolekcjonerem” był wyemitowany w październiku 2006 r. „Jan Paweł II” o wartości nominalnej 50 zł. W setny jubileusz odzyskania przez Polskę wolności do obiegu wszedł banknot 20 zł rozpoczynający serię „Niepodległość” z wizerunkiem marszałka Józefa Piłsudskiego.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 02.10.2019, 18:53 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
TOURISE announces cross-sector Advisory Board to champion bold new platform rewriting the rules of tourism
• Leaders from World Travel & Tourism Council (WTTC), Global Sustainable Tourism Council, Amadeus, TikTok, Six Senses, Cirque du Soleil, Turismede Barcelona, Liberty International, Wagonlit Travel, Once Billion Happy, the Saudi Tourism Authority (STA), and the Riyadh School of Tourism and Hospitality at the helm of TOURISE Advisory Board.
• Formation of the Advisory Board reinforces TOURISE’s dedication to driving cross-sector global collaboration.
• Advisory Board shape TOURISE summit agenda, ensuring high-impact global issues such as equity, geographical representation and sectoral diversity are in spotlight.- 05.08.2025, 17:37
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
75% przedsiębiorców ufa księgowym. Bez nich biznes to stres i ryzyko
Większość przedsiębiorców w Polsce nie wyobraża sobie prowadzenia biznesu bez wsparcia księgowych. Aż 75% właścicieli firm darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a blisko 79% pozytywnie ocenia współpracę z nimi – wynika z najnowszego badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie Nest Banku. Co więcej, aż 71% właścicieli firm uważa, że kompetentna księgowa lub księgowy mogą realnie wpłynąć na sukces finansowy firmy.- 05.08.2025, 16:34
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Nest Bank
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ