Newsletter

Kongres 590: PPK szansą na lepszą jesień życia

15.10.2019, 17:49aktualizacja: 15.10.2019, 17:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Edukacja pracowników i pracodawców oraz odbudowa zaufania społecznego do nadzorowanych przez państwo programów oszczędzania - to główne filary powodzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych. Do takich wniosków doszli uczestnicy panelu poświęconemu PPK, który odbył się podczas Kongresu 590 w Jasionce pod Rzeszowem.

PPK to program długoterminowego oszczędzania, oparty na wpłatach pracownika, pracodawcy i środkach ze Skarbu Państwa. Uczestnictwo w nim jest dobrowolne, a pieniądze zgromadzone na indywidualnych rachunkach są dziedziczone. Założeniem jest oszczędzanie do 60. roku życia, ale można też wcześniej wypłacić zgromadzone środki, licząc się jednak z pewnymi potrąceniami. Do PPK zostają automatycznie zapisani wszyscy pracownicy, jednak mogą z tego uczestnictwa w dowolnej chwili zrezygnować.

„PPK to pierwszy program, który ma szanse stać się programem powszechnym i dotyczyć znacznej większości pracowników” – powiedziała Katarzyna Przewalska, dyrektor Departamentu Rozwoju Rynku Finansowego w Ministerstwie Finansów. Dodała, że w tym celu został wprowadzony tzw. automatyczny zapis, który już sprawdził się w innych krajach. „Mam nadzieję, że dzięki udziałowi w PPK wzrosną dochody osób, które kończą aktywność zawodową” – podkreśliła Przewalska. Według niej w nadchodzących latach stosunek wysokości emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych do ostatniej płacy będzie się stopniowo zmniejszał i konieczne jest zapewnienie dodatkowego źródła finasowania na jesień życia.

„Ten program ma też zapoczątkować systemowe podejście do oszczędzania i zbudowania w polskim społeczeństwie takiego nawyku” – powiedział Waldemar Buda, wiceminister inwestycji i rozwoju.

Prezes PFR Portal PPK Robert Zapotoczny przypomniał, że PPK mają jeden z najniższych poziomów opłat w Europie. „Jesteśmy w tej dziedzinie liderem w stosunku do rynków dojrzałych jak np. Wielka Brytania – zaznaczył, dodając że PFR Portal PPK prowadzi szereg działań wspierających wdrożenie programu. - Spółka, którą zarządzam prowadzi blisko 800 szkoleń, w których wzięło udział ponad 20 tysięcy osób reprezentujących firmy zatrudniające w sumie milion dwieście tysięcy pracowników. Prowadzimy też portal informacyjny mojeppk.pl” – wyjaśnił prezes Zapotoczny.

Paneliści wskazywali na nowe rozwiązanie zastosowane w PPK, jakim jest lokowanie gromadzonych środków na rachunkach uczestników PPK w fundusze inwestycyjne, które różnicują poziom ryzyka w zależności od wieku uczestnika – czyli fundusze zdefiniowanej daty. Każdy pracownik biorący udział w programie jest automatycznie przypisany do funduszu w zależności od swej daty urodzenia. Uczestnik PPK inwestuje z jednym funduszem przez cały okres gromadzenia środków, a fundusz ten, w miarę zbliżania się uczestnika do 60. roku życia, ma obowiązek dostosowania polityki inwestycyjnej w taki sposób, aby zapewniała właściwe bezpieczeństwo powierzonych środków.

Dr hab. Piotr Wachowiak z Rady ds. Przedsiębiorczości przy Prezydencie RP powiedział, że z badań KPMG wynika, że przedsiębiorstwa nie czują się jeszcze dostatecznie przygotowane do wprowadzenia PPK. Taką gotowość wyraziło tylko 19 proc. ankietowanych. „Wskazuje to, że edukacja i wsparcie przedsiębiorstw we wprowadzeniu tego programu jest bardzo ważne” – stwierdził Piotr Wachowiak.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 15.10.2019, 17:49
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii