Newsletter

Branża spirytusowa rozprawia się z mitami o konsumpcji alkoholu

17.01.2020, 16:01aktualizacja: 17.01.2020, 16:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

To piwo, a nie wysokoprocentowe wyroby alkoholowe, ponosi największą odpowiedzialność za to, że obecnie konsumpcja alkoholu w Polsce zbliża się do najwyższego poziomu z czasów PRL – uważają przedstawiciele firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego.

„Mitem rozpowszechnianym przez branżę piwną jest stwierdzenie, że to wyroby spirytusowe, szczególnie te w małym formacie są odpowiedzialne za wzrost konsumpcji alkoholu w Polsce, za rozpijanie Polaków. Obalimy ten mit opierając się o bardzo solidne dane” – powiedział Witold Włodarczyk, prezes Zarządu ZP PPS na konferencji prasowej w Warszawie.

Stwierdzenie to zostało poparte danymi Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, według których piwo odpowiada już niemal za 2/3 spożycia czystego etanolu rocznie w naszym kraju. Z kolei Nielsen (Panel Handlu Detalicznego) podaje, że w Polsce w ciągu roku wypija się ok.256 mln litrów wódki i aż 3,2 mld litrów piwa, czyli 12,4 razy więcej.

„Widzimy te gigantyczną dysproporcję, jeśli chodzi o wolumeny. Pomysłem branży browarniczej na dalsze zwiększenie spożycia piwa jest atak na małe formaty, czyli tzw. małpki (90-100 ml). Bo jeśli konsument nie będzie mógł ich kupić, wtedy automatycznie przejdzie na piwo – stwierdził Marek Sypek, dyrektor generalny Stock Polska. - Słyszeliśmy, że dziennie sprzedaje się ok 3 mln małpek, a tak naprawdę jest to ok. 800 tysięcy. Piwa sprzedaje się 8,7 mln litrów dziennie, czyli 17 mln półlitrowych butelek piwa każdego dnia. W przysłowiowej małpce jest tyle samo alkoholu co w litrze piwa” - uzupełnił. Jak podkreślił w niemal 25 proc. jest to piwo o wysokiej zawartości alkoholu – większej niż w tzw. małpce.

„Rynek alkoholowy w Polsce jest zdominowany przez branżę piwną, co wynika z uprzywilejowanej pozycji tej branży w zakresie podatku akcyzowego – powiedział Witold Włodarczyk, prezes Zarządu ZP PPS na konferencji prasowej w Warszawie. - Jest to również efektem tego, że producenci piwa, jako jedyni wśród producentów napojów alkoholowych, mają możliwość reklamowania swoich wyrobów. Ponadto proponowane są następne rozwiązania, które będą tę branżę preferować w kolejnym obszarze” – dodał odnosząc się do projektu wprowadzenia od 1 kwietnia 2020 r. opłaty 1 zł od mocnych alkoholi w małych opakowaniach (tzw. małpkach).

Krzysztof Kouyomdjian, dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych CEDC zwrócił też uwagę na powszechne naruszanie przez branżę piwną zasad ustawy o wychowaniu w trzeźwości - w zakresie dotyczącym reklamy.

„Dzisiaj branża piwna dzięki otrzymaniu fantastycznych możliwości reklamowania się, wykreowała obraz piwa, jako napoju, który nie zawiera alkoholu – powiedział Kouyomdjian. - W ustawie jest jednak pewien zapis precyzujący, czego reklama piwa nie powinna zawierać. Piwo nie powinno być łączone ze sprawnością fizyczną, nie może wywoływać skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, z relaksem i wypoczynkiem. Tymczasem nie jest to przestrzegane” - zaznaczył.

Uczestnicy konferencji zaapelowali do instytucji państwowych o ponowną analizę współczesnej struktury konsumpcji alkoholu w Polsce i korektę zamierzonych działań. „Rządzący nie zauważają tej zmiany struktury i nie są w stanie poradzić sobie z rosnącym spożyciem alkoholu, a te działania, które próbują realizować są źle adresowane” – powiedział Witold Włodarczyk.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 17.01.2020, 16:01
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ