Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Codziennie w Polsce startują dziesiątki samolotów. Nad tym, by na lotniskach, w cyberprzestrzeni i przestworzach panował porządek, pracują setki osób – od personelu pokładowego, po pracowników, pełniących role niewidoczne z poziomu fotela pasażera samolotu.
W 2019 roku LOT przewiózł 10 milionów pasażerów. Dziś obsługuje dwa razy więcej połączeń niż jeszcze 2-3 lata wcześniej, a jego flota liczy ponad 80 samolotów. Tak dynamiczny rozwój i ekspansja pociągają za sobą dużo większe potrzeby kadrowe, dlatego stale prowadzone są rekrutacje, m.in. w obszarze IT i Revenue Management.
Pracując w LOT można mieć cały świat w zasięgu ręki. Nie tylko na papierze czy w komputerze. Jednym z benefitów w firmie są bilety lotnicze na wszystkie połączenia z siatki.
Pokłady najnowszych technologii, czyli obszar IT
Zasada „Safety first” („Po pierwsze bezpieczeństwo”) obowiązuje w LOT-cie również w obszarze cyberbezpieczeństwa. Linie lotnicze, jako jednostka strategiczna, podlegają pod wytyczne ustawy o cyberbezpieczeństwie, dlatego przechodzą regularne audyty. LOT stale powiększa zespół specjalistów – architektów systemów bezpieczeństwa IT i testerów IT, których głównym zadaniem jest opracowywanie strategii bezpieczeństwa IT i prowadzenie analizy ryzyka. Kandydaci na te stanowiska muszą znać normy ISO. Dużym atutem jest także posiadanie certyfikatów bezpieczeństwa, np. CISA, CISM.
Oprócz specjalistów od cyberbezpieczeństwa, pracę w LOT znaleźć mogą także deweloperzy. Dzięki temu, że zlecenia związane z tworzeniem aplikacji wykonują wewnętrzne zespoły IT, efekty ich działań są bardziej dostosowane do specyfiki branży. Największą zaletą pracy w tym obszarze jest szeroki zakres zadań i możliwość poznawania środowiska nowoczesnych aplikacji. LOT ściśle współpracuje z Google i Microsoftem.
Choć to pilot bezpośrednio steruje samolotem, na to, czy maszyna wzbije się w powietrze, bezpośredni wpływ ma także administrator systemów lotniczych. Praca na tym stanowisku może być ciekawa dla osób, które chcą poznać od podszewki branżę lotniczą i mieć stały, bezpośredni kontakt z centrum operacyjnym, m.in. z pilotami. Do głównych wymagań stawianych przed kandydatami zalicza się tu doświadczenie w administracji serwerami aplikacyjnymi, takimi jak Windows Server, Linux, a także znajomość języka angielskiego.
Wsparciem pracowników działu IT są analitycy biznesowi, którzy ściśle współdziałają z przedstawicielami wszystkich obszarów. Głównym zadaniem tych osób jest zrozumienie potrzeb biznesu i przetłumaczenie ich na język programistów i architektów.
Z kolei analityką na poziomie danych zajmują się analitycy e-commerce. PLL LOT jako jeden z największych dostawców e-commerce w Polsce, który działa na ponad 50 rynkach, potrzebuje pracowników, którzy przeanalizują dane zebrane na stronie lot.com. W takiej roli doskonale odnajdą się osoby dociekliwe, które lubią pracować z danymi i potrafią wyciągać trafne wnioski.
Największe możliwe przychody, czyli obszar Revenue Management
Revenue Management to obszar, który odpowiada za generowanie przychodu LOT. Od analityków ds. strategii cenowej, usług dodatkowych, oferty grupowej czy analizy popytu i rejsu zależy to, z jakim zyskiem firma zakończy dany rok. Role w tym obszarze są odpowiedzialne, bowiem pracownicy, nawet ci na stanowiskach juniorskich, podejmują decyzje samodzielnie.
„Osiem miliardów przychodu rocznego powstaje u nas. Odpowiedzialność jest duża, czasem jeden zły ruch może wpłynąć na całą firmę. Najfajniejsze w tej pracy jest to, że możemy mieć realny wpływ na strategię i zarządzanie linią lotniczą. Od tego, jaką cenę zaoferujesz np. na połączenie z Delhi zależy, jak ono będzie funkcjonować” – mówi Tomasz Penczek, dyrektor Biura Maksymalizacji Wpływów i Oferty Cenowej w PLL LOT.
Różnice między stanowiskami w ramach tego obszaru są subtelne – wszyscy współpracują, mają wpływ na finalny wynik, chociaż każdy z nieco innej perspektywy. Analityk strategii cenowej zajmuje się analizą konkurencji i rynku, zarządza cenami biletów na wszystkich trasach, a także prowadzeniem akcji promocyjnych. Z kolei analityk popytu i rejsu decyduje jak sprzedawać bilety na dany lot – wcześnie, późno, tanio, drogo – by wykorzystać w pełni możliwości rynku. Do jego zadań należy przewidywanie tego, jak będzie kształtował się popyt na danych trasach, a może być on zależny od wielu czynników, np. ruchomych świąt czy wydarzeń sportowych. Analityk oferty grupowej odpowiedzialny jest za wycenę ofert dla większej liczny osób, niejednokrotnie wykazując się dużymi zdolnościami negocjacyjnymi. Analityk usług dodatkowych podejmuje decyzje z zakresu wyceny bagażu, upgrade do wyższej klasy czy też wybranych miejsc w samolocie.
W ramach tego Biura znajduje się również zespół Revenue Performance odpowiadający za wysokopoziomową analizę danych, obserwację globalnych trendów, budowę nowych narzędzi raportowych korzystających z Big Data. Zebrane przez nich dane pozwalają na rzetelną weryfikację strategii LOT-u.
Od kandydatów do pracy w obszarze Revenue Management oczekuje się przede wszystkim umiejętności analitycznych – nie tylko związanych z liczbami. Ważne jest logiczne myślenie, nastawienie na maksymalizowanie przychodu, komunikatywność, otwartość na współpracę z innymi działami oraz odwaga pozwalająca podejmować decyzje i negocjować z klientami wewnętrznymi czy zewnętrznymi.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.01.2020, 14:32 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |