Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jelec był częścią zespołu, który na zlecenie ElectroMobility Polska pracował nad wyglądem pierwszego polskiego „elektryka”. „To jest polski samochód, którego wielu ludzi od dawna oczekiwało. To nie jest Polonez, to nie jest Syrenka. To coś, co jest oparte na najnowszej technologii” - mówi Jelec. Projekt powstawał w kooperacji w włoską firmą Torino Design, która od 2006 roku zrealizowała już 300 projektów różnego tylu pojazdów dla najsłynniejszych marek świata.
Projektant od samego początku był zaangażowany w prace nad wyglądem i funkcjonalnością polskiego auta elektrycznego. „Byłem łącznikiem pomiędzy grupą warszawską, a Torino Design. Jednocześnie uczestniczyłem w całym procesie projektowym” - opowiada Jelec. Końcowy efekt prac przeszedł jego oczekiwania. „Rezultat jest rzeczywiście czymś, czego tak naprawdę nie oczekiwałem. Włosi wykazali się niesamowitym profesjonalizmem, mieliśmy fantastyczne wsparcie” - mówi.
Tadeusz Jelec pochodzi z Giżycka, ale od kilkudziesięciu lat pracuje dla światowych marek. Najsilniej jest kojarzony z Jaguarem, w którym zasłynął m.in. jako jeden z twórców eleganckiego i ekskluzywnego modelu XJ.
W ramach przygotowań do procesu projektowania Jelec wraz ze współpracownikami przejrzeli setki prac polskich młodych artystów. Chodziło o inspirację, znalezienie powtarzających się wzorów, które wskazywałyby na pewne trendy w naszym designie. Takie powracające motywy udało się wyłapać. Zostały włączone do projektu, zwłaszcza na poziomie kolorów czy faktur zastosowanych materiałów.
Duży wpływ na wygląd samochodu, a zwłaszcza jego wnętrza, miał fakt, że będzie to pojazd elektryczny. Inny jest układ elementów nośnych, inne zagospodarowanie przestrzeni w środku. „To, że w tym przypadku używamy innego napędu niż spalinowy, umożliwia nam uzyskanie większej objętości wewnątrz, czyli więcej przestrzeni dla pasażerów, więcej przestrzeni dla bagażu” - mówi Jelec.
Projektant zgadza się z opinią, że samochody zawsze wywoływały i nadal wywołują rozmaite emocje u potencjalnych nabywców. Auta sportowe wyglądają na bardziej agresywne, wiele SUV-ów także nabrało ostatnio takiego charakteru. Niektóre pojazdy wręcz „straszą” ludzi.
„Naszym zadaniem było stworzenie auta dla określonej grupy odbiorców, czyli przede wszystkim pojazdu rodzinnego. Taki samochód nie będzie się kojarzył z agresją, wręcz przeciwnie, będzie wzbudzał sympatię” - mówi Jelec.
Jednocześnie nie oznacza to, że auto będzie nijakie i pozbawione cech definiujących jego charakter. „Właściciel tego auta będzie dumny z faktu posiadania takiego pojazdu” - dodaje Jelec.
Jak wynika z zapowiedzi przedstawionych przez ElektroMobility Polska, prototyp polskiego samochodu elektrycznego zostanie zaprezentowany w połowie tego roku. Od razu w dwóch wersjach: hatchback i SUV. Wtedy też można będzie w pełni ocenić efekt pracy polsko-włoskiego zespołu, którego częścią był legendarny projektant Jaguarów.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 02.03.2020, 10:48 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu