Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Uczestnicy konferencji, która odbyła się pod hasłem „Rozwój potrzebuje kapitału – rynek kapitałowy dla infrastruktury i innowacji”, zwracali uwagę, że pieniądze Polaków nie pracują na giełdzie tak, jakby mogły, pobudzając rozwój przedsiębiorstw i przyczyniając się do wzrostu gospodarki. Od czasu kryzysu w 2007 roku zaufanie do rynku kapitałowego jest zatrważająco niskie, a jego odbudowa stanowi jeden z celów Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju obecnego rządu.
Podczas dyskusji podkreślano, że podstawą odbudowy zaufania do giełdy jest edukacja. „By móc zaufać rynkowi kapitałowemu, trzeba mieć po pierwsze elementarną wiedzę na temat instytucji finansowych – a z tym jest krucho” – zauważył prof. dr hab. Jan Chłopecki z Instytutu Prawa Cywilnego na UW. Jako przykład podał sprawę z zakresu prawa cywilnego, gdzie w żadnej z trzech instancji sąd nie zrozumiał istoty sporu dotyczącego funduszy inwestycyjnych.
„Św. Augustyn mawiał: Kochaj wszystkich, ufaj niewielu. Zaufanie to wiara w coś, w kogoś. To kwestia uczciwości – powiedział Jan Szewczak, członek zarządu ds. Finansowych, PKN ORLEN. Dodał, że pomimo łatwego dostępu do wiedzy, ludzie wciąż nie uczą się na błędach innych. - Inwestować może każdy, jednak należy poznać najpierw zasady funkcjonowania rynku kapitałowego, by swoje środki lokować w sposób świadomy” –stwierdził Szewczak.
Poinformował też, że PKN ORLEN zaprasza do Akademii Inwestowania, programu edukacyjnego zarówno dla poczatkujących, jak i dla tych, którzy początki rynkowej przygody mają już za sobą. Akademia, pod patronatem merytorycznym CFA Society Poland poświęcona jest tematyce funkcjonowania rynku kapitałowego. Obecnie z tej formy edukacji korzysta ok. 70 tys. osób. Wiedzę potwierdza egzamin i certyfikat.
Zabierający głos inwestorzy indywidualni mówili, że z ich punktu widzenia ocena rynku jest prosta - ufają tym, którzy przynoszą zyski, nie ufają zaś tym, którzy generują straty.
„Sukces rynku finansowego opiera się na zaufaniu do podmiotów i do prawa” – ocenił Krzysztof Szułdrzyński, partner zarządzający w PwC Advisory. Jak zaznaczył, zaufanie do podmiotów rośnie poprzez wzmacnianie ładu korporacyjnego i sprawne raportowanie w obrębie giełdowych spółek. „Należałoby ożywić dobre praktyki utrzymywane przez giełdę: inwestorzy indywidualni czytaliby raporty, tyle, że nie mają dostępu do informacji, ponieważ spółki nie raportują” - dodał.
„W Ministerstwie Rozwoju urzędnicy proszą o odpowiedzi w kwestii funkcjonowania spółek, ale nie ma raportów, które trafiłyby bezpośrednio do akcjonariuszy. Nie widać też, żeby akcjonariusze żądali tych raportów” – zauważyła Magdalena Łapsa-Parczewska, dyrektor zarządzająca Pionem Nadzoru nad Rynkiem Kapitałowym w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego.
Mówiąc o dobrych praktykach uczestnicy konferencji wskazywali, że nie powinno się pomijać wartości, takich jak rzetelność, uczciwość, prawdomówność. Należy też wypracować system rekomendowania rzetelnych spółek. Odnosząc się do systemu kar, większość dyskutantów przychyliła się do poglądu, że powinno się karać konkretne osoby odpowiedzialne za nadużycia.
Profesor Chłopecki ocenił, że w kwestiach finansowych bardzo ważne są klauzule generalne, czyli zasady współżycia społecznego i dobre obyczaje kupieckie. Jego zdaniem konieczne jest wprowadzenie mechanizmów zapewniających szybkość i nieuchronność kary za nadużycia. Dodał, że popiera ideę sądu rynku finansowego, obejmującego zakres tematyki związanej z bankami, ubezpieczeniami i giełdą.
Łapsa-Parczewska zapowiedziała, że Komisja Nadzoru Finansowego będzie publikować zestawienie dobrych praktyk. Uruchamia również adres mailowy, na który inwestorzy będą mogli nadsyłać informacje o złych praktykach zaobserwowanych w spółkach, w które inwestują.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.03.2020, 19:24 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
W 2024 roku pociągami PKP Intercity podróżowało 78,5 mln pasażerów
W ubiegłym roku PKP Intercity zanotowało rekordową liczbę pasażerów - 78,5 mln i szacuje, że w 2025 roku z jego usług skorzysta ponad 83,5 mln osób. Pasażerowie pociągów dalekobieżnych najczęściej w 2024 roku wybierali trasy między Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Łodzią, Poznaniem i Lublinem. Przewoźnik oferuje 505 połączeń międzymiastowych.- 31.01.2025, 15:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Baker McKenzie: przepisy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń pomogą zmniejszyć lukę płacową
Nowe przepisy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń powinny zmniejszyć nierówności w zarobkach kobiet i mężczyzn, choć ich wdrożenie może stanowić wyzwanie dla wielu polskich firm, twierdzą prawnicy kancelarii Baker McKenzie. Zgodnie z dyrektywą unijną, pracodawcy zaraportują dane o luce płacowej, a jeśli wyniesie ona 5 proc. lub więcej bez obiektywnego uzasadnienia, będą musieli przeprowadzić wspólną ocenę płac z przedstawicielami pracowników.
- 31.01.2025, 10:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Baker McKenzie
-
Image
Trzeci salon rowerowy spółki Dadelo S.A. otworzy się już 1 lutego
W sobotę 1 lutego otwarty zostanie trzeci salon stacjonarny CentrumRowerowe.pl. Sklepy należą do Dadelo S.A., spółki notowanej na warszawskiej giełdzie, której główną działalnością jest sprzedaż rowerów, części i akcesoriów rowerowych online. Tym razem na lokalizację sklepu wybrane zostało Trójmiasto, a dokładniej Morski Park Handlowy w Gdańsku. Otwarcie kolejnego obiektu jest realizacją długofalowej strategii, która zakłada uruchomienie sieci 7 salonów stacjonarnych do 2027 roku.- 31.01.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Oponeo
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ