Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Najbardziej doniosłą kwestią środowiskową ostatnich lat stał się problem zmian klimatu i ich następstw. Ranga tego problemu ma szczególny wymiar w odniesieniu do Polski. Nie ma wątpliwości, że rozwój niskoemisyjnego systemu mobilności stanowi warunek konieczny w dążeniu naszego kraju do osiągnięcia neutralności klimatycznej oraz poprawy jakości powietrza w miastach.
Od początku lat 90. XX w. wielkość wygenerowanych przez transport emisji CO2 wzrosła w Polsce dwukrotnie, zmierzając w bardzo szybkim tempie w kierunku średniego poziomu emisji w UE. Za jeden z głównych czynników sprawczych tego procesu należy uznać dynamiczny rozwój transportu samochodowego, w tym motoryzacji indywidualnej. Jednak wzrost emisji CO2 to nie jedyny negatywny efekt spalania paliw ropopochodnych, które stanowią ponad 90% w koszyku paliwowym transportu w Polsce. Niekorzystne skutki dotyczą m.in. zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby oraz emisji hałasu komunikacyjnego.
Rozwijana od ponad dwóch dekad koncepcja mobilności niskoemisyjnej wymaga więc konkretyzacji działań, które stanowią istotne filary budowy innowacyjnego ekosystemu mobilności w zrównoważonej gospodarce o obiegu zamkniętym. U podstaw transformacji leżą inwestycje w nowe technologie i rozwiązania cyfrowe oraz wzrost odpowiedzialności przedsiębiorstw i świadomości społecznej. Skuteczność ich realizacji wymaga systemowego podejścia do rozwoju nowoczesnej i niskoemisyjnej sieci mobilności.
Analiza wyników prowadzonych badań pozwala z większym optymizmem ocenić perspektywy dalszego rozwoju mobilności niskoemisyjnej w Polsce. Badania potwierdzają wzrost świadomości społeczeństwa polskiego w zakresie negatywnego wpływu mobilności na klimat i konieczności podejmowania działań zmierzających do rozwoju niskoemisyjnej sieci mobilności. Największą wagę przypisuje się inwestowaniu w nowoczesną infrastrukturę mobilności, zwiększeniu częstotliwości i dostępności pojazdów komunikacji miejskiej oraz dalszemu rozwojowi alternatywnych rodzajów transportu np. rowerów miejskich, skuterów itd.
Wysoko oceniane są również rozwiązania w obszarze multimodalności, w tym transportu kolejowego, rozwój technologii cyfrowych oraz modeli biznesowych o charakterze współdzielenia.
Pomimo wskazania pewnych barier rozwoju mobilności niskoemisyjnej, można wnioskować, że postęp technologiczny oraz zmiana świadomości społeczeństwa i przedsiębiorstw stwarzają szansę na rozwój innowacyjnej niskoemisyjnej sieci mobilności w Polsce. Zwiększenie świadomości oraz kreowanie prośrodowiskowych zachowań transportowych ma bowiem istotne znaczenie dla stopniowego upowszechniania kosztochłonnych niskoemisyjnych systemów mobilności, co będzie skutkowało między innymi wzrostem ekonomicznej opłacalności ich wdrażania oraz poprawą stanu klimatu i jakości powietrza.
dr hab. Urszula Motowidlak, prof. UŁ jest pracownikiem Katedry Logistyki i Innowacji na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół ekonomicznych, środowiskowych i technologicznych aspektów rozwoju systemów transportowych i logistycznych. Jest autorką i współautorką wielu publikacji naukowych i ekspertyz poświęconych integracji polityki transportowej, energetycznej i klimatycznej w kontekście rozwoju konkurencyjnego i niskoemisyjnego transportu oraz innowacyjnym rozwiązaniom w obszarze mobilności i logistyki.
KONTAKT:
e-mail: barbara.kaliszewska@uni.lodz.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 13.08.2020, 12:12 |
Źródło informacji | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Znamy laureatów 19. edycji nagród Stevie® Awards w dziedzinie sprzedaży i obsługi klienta
Zwycięzcy najbardziej prestiżowych międzynarodowych nagród w dziedzinie obsługi klienta i sprzedaży zostaną uhonorowani podczas ceremonii, która odbędzie się w Nowym Jorku.- 06.03.2025, 16:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Currency One: „Finanse i emocje - odzyskaj kontrolę nad swoimi pieniędzmi” - raport na Dzień Kobiet
Wydawać się może, że decyzje finansowe podejmujemy racjonalnie. A jednak często to emocje, wzorce z dzieciństwa i schematy podświadomie wpływają na nasze zachowania i wybory. Dobra informacja jest taka, że można nauczyć się nimi zarządzać i nad nimi panować. Jak to zrobić? Między innymi tego można się dowiedzieć z raportu „Finanse i emocje - odzyskaj kontrolę nad swoimi pieniędzmi” przygotowanego specjalnie na Dzień Kobiet przez platformę Walutomat.pl.- 06.03.2025, 16:29
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Currency One
-
Image
Tara Eustace nową dyrektorką ds. możliwości handlowych i sprzedaży w Mary Kay Inc.
- 06.03.2025, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ