Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Poszanowanie zasad i wartości etycznych przez pracowników sektora bankowego, a w szczególności doradców bankowych stanowiących pierwsze ogniwo relacji budowanych z klientami, przyczynia się do akcentowania roli banków jako instytucji zaufania społecznego.
Należy przy tym pamiętać, iż identyfikacja standardów etycznych odgrywa kluczową rolę w procesie kształtowania tożsamości banków, stanowiąc często element ich przewagi konkurencyjnej. Pomimo faktu, że poszczególne instytucje bankowe najczęściej posiadają swoje wewnętrzne regulacje dotyczące zdefiniowanych wartości i zasad etycznych, doradcy bankowi muszą mieć świadomość tego, że niektóre postawy są oczekiwane nie tylko ze względu na formalny zapis w oficjalnych dokumentach instytucji, dla których pracują, ale również, a niekiedy przede wszystkim, ze względu na funkcjonujący ład społeczno-gospodarczy.
Na podstawie analizy uwarunkowań postaw etycznych doradców bankowych zidentyfikowano czynniki determinujące poszanowanie standardów etycznych, a następnie zbadano różnice w sposobie postrzegania analizowanych uwarunkowań, co w konsekwencji umożliwiło zbudowanie zmiennych będących kategoriami zbiorczymi, obrazującymi opinie respondentów.
W tym celu zidentyfikowano stwierdzenia obrazujące potencjalne podejście do zidentyfikowanych uwarunkowań, które dzięki przeprowadzonym badaniom na grupach przyszłych doradców bankowych oraz obecnych doradców bankowych umożliwiły dokonanie analiz na obu grupach respondentów.
Na podstawie przeprowadzonych analiz w obszarach odpowiadających zidentyfikowanym uwarunkowaniom postaw etycznych doradców bankowych, zbudowano następujące zmienne:
• Obawa przed pogorszeniem sytuacji zawodowej na rynku pracy.
• Obawa przed marginalizacją pozycji w zespole.
• Przekonanie o nieprzestrzeganiu standardów etycznych przez doradców bankowych.
• Skłonność do bezwarunkowego przestrzegania standardów etycznych w relacjach z klientem.
• Skłonność do przerzucania na klienta odpowiedzialności za podejmowane decyzje finansowe.
Średnie wartości analizowanych wskaźników dla obu grup (przyszłych doradców bankowych oraz doradców bankowych) przedstawia rysunek 1.
Rysunek 1. Różnice w opiniach przyszłych doradców bankowych oraz doradców bankowych w zakresie zidentyfikowanych uwarunkowań postaw etycznych doradców bankowych reprezentowanych przez zbudowane zmienne (średnie wartości punktowe odzwierciedlające skalę odpowiedzi).
Źródło: Opracowanie własne
Średnie poziomy zmiennych związanych z obawą przed pogorszeniem pozycji na rynku pracy oraz przed marginalizacją pozycji w zespole są do siebie zbliżone, natomiast w wyniku analizy pozostałych zmiennych zauważono, iż przyszli doradcy bankowi są bardziej przekonani o nieprzestrzeganiu standardów etycznych przez doradców bankowych, bardziej skłonni do bezwarunkowego przestrzegania standardów etycznych w relacjach z klientem oraz bardziej skłonni do przerzucania na klienta odpowiedzialności za podejmowane decyzje finansowe.
Autor: Krzysztof Świeszczak
Krzysztof Świeszczak - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Instytucie Finansów na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe koncentrują się na bankowości, przedsiębiorczości, sektorze FinTech oraz etyce w finansach. Autor książki „Standardy etyczne obsługi klientów w ocenie obecnych i przyszłych doradców bankowych” (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2020).
KONTAKT:
e-mail: barbara.kaliszewska@uni.lodz.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 26.08.2020, 11:03 |
Źródło informacji | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT