Newsletter

Prawo.pl: zakupy oprogramowania - łatwiejsze, wymiana towaru – trudniejsza

03.09.2020, 15:25aktualizacja: 03.09.2020, 15:25

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad nowelizacją ustawy o prawach konsumenta oraz kodeksu cywilnego, uzasadniając ją unijnymi wymogami - dowiedziało się Prawo.pl. Według portalu lepszą ochroną zostaną objęci nabywcy oprogramowania, zmienią się też zasady reklamacji.

Jak podaje Prawo.pl planowane zmiany wynikają z dostosowania krajowych przepisów do unijnych. UE wymaga, aby nowe przepisy zostały uchwalone do 1 lipca 2021 roku., a stosowane od 1 stycznia 2022 roku.

Obecnie ani kodeks cywilny, ani ustawa o prawach konsumenta, nie zawiera szczegółowych zasad regulowania umów o dostarczanie treści lub usług cyfrowych - ocenia portal. To się ma zmienić zmienić za sprawą nowego rozdziału 5b w ustawie o prawach konsumenta. Ureguluje on kwestie zgodności treści lub usługi cyfrowej z umową oraz odpowiedzialności przedsiębiorcy w razie jej braku.

„O ile nie nastąpi wyraźne wyłączenie w umowie, sprzedawca będzie musiał zapewnić, aby konsument był informowany o aktualizacjach, w tym aktualizacjach zabezpieczeń, które są niezbędne do zachowania zgodności takiego towaru z umową - wyjaśnia cytowana przez Prawo.pl dr hab. Małgorzata Sieradzka, adwokat i profesor Uczelni Łazarskiego w komentarzu w LEX. - Niedostarczenie aktualizacji, które uzgodniono w umowie sprzedaży, będzie należało uznać za brak zgodności towarów z umową” – dodaje.

Według Prawo.pl niewłaściwa instalacja towarów, o ile usługa była elementem umowy, też będzie uznawana za brak zgodności towarów z umową. A jeśli był błąd w instrukcji dla klienta, to też odpowiedzialność poniesie sprzedawca.

Mniej korzystne mogą być natomiast zmiany zasad reklamacji z tytułu rękojmi - ostrzegają eksperci wypowiadający się dla portalu. Nowością jest wprowadzenie hierarchii środków ochrony konsumenta, który w pierwszej kolejności będzie miał prawo domagać się przywrócenia zgodności towaru z umową, poprzez jego naprawę lub wymianę. Dopiero w dalszej kolejności, o ile naprawa czy też wymiana okażą się np. nieopłacalne, konsument będzie mógł żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy – cytuje uzasadnienie resortu sprawiedliwości Prawo.pl.

Pełen tekst artykułu: https://www.prawo.pl/biznes/zakupy-uslug-i-tresci-cyfrowych-reklamacje-z-tytulu-rekojmi,502785.html

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 03.09.2020, 15:25
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ