Newsletter

Lepszy transport miejski dzięki otwartym danym - rzeczywisty czas przyjazdu autobusów, trolejbusów i tramwajów w planerach podróży

12.08.2021, 08:30aktualizacja: 12.08.2021, 08:30

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Vooom sp. z o.o. (1)
Vooom sp. z o.o. (1)
Już od pewnego czasu, dzięki Systemowi Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, możliwe było sprawdzanie rzeczywistego czasu przyjazdu autobusów, trolejbusów i tramwajów na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zarówno na montowanych sukcesywnie tablicach na przystankach, jak i w internecie. Od teraz dzięki współpracy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i firmy Vooom będzie to także możliwe w bardzo wielu aplikacjach oferujących planowanie podróży komunikacją miejską - np. Google Maps.

W oparciu o udostępniane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię otwarte dane firma Vooom bezpłatnie opracowała ogólnodostępny serwis na bieżąco prezentujący, w formacie GTFS-RT, informacje o rzeczywistych czasach odjazdów autobusów, trolejbusów i tramwajów. Twórcy aplikacji mogą swobodnie korzystać z udostępnionego serwisu, aby zaoferować swoim użytkownikom jeszcze lepsze planowanie podróży. „Ta współpraca pokazuje, jak duży potencjał tkwi w otwieraniu danych przez Metropolię. Dzięki udostępnieniu danych na naszej platformie Otwarte Dane GZM, a także współpracy nawiązanej z firmą Vooom, możemy zaoferować mieszkańcom wartość dodaną. To istotny krok w rozwoju idei otwierania danych w Metropolii” - mówi Paweł Krzyżak, zastępca dyrektora Departamentu Projektów i Inwestycji GZM.

General Transit Feed Specification (GTFS) jest otwartym formatem zapisu informacji o rozkładach jazdy i lokalizacji przystanków w formie plików tekstowych. W ramach tego rozwiązania dostępne jest także rozszerzenie funkcjonalności o informacje dotyczące aktualnego opóźnienia pojazdów i konkretnych kursów - GTFS-RT.

„Obliczanie opóźnienia pojazdu względem rozkładu jazdy możliwe jest dzięki zamontowanym w autobusach odbiornikom GPS, które regularnie, co kilkanaście sekund, przekazują pozycję pojazdu do centralnego systemu. Porównanie pozycji pojazdu z rozkładem jazdy pozwala na udostępnianie aktualizacji rozkładu jazdy w postaci serwisu GTFS-RT, z którego mogą korzystać wszyscy chętni. Rozpoczęliśmy już rozmowy m.in. z Google, które planuje w najbliższych tygodniach włączenie tych danych do aplikacji Google Maps” - wyjaśnia Hubert Morawski, kierownik projektu z ramienia GZM.

Transport publiczny jest kluczowym elementem nowoczesnej miejskiej mobilności. Bez dobrze działającego planera niemożliwe byłoby efektywne łączenie różnych środków transportu i wygodne korzystanie z nich na obszarach o wysokim zurbanizowaniu.

„Wierzymy, że kluczowa rola w kształtowaniu polityki transportowej w miastach zawsze będzie należeć do samorządu, dlatego bardzo chętnie współpracujemy m.in. z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią - mówi wiceprezes Vooom, Łukasz Anwajler. - Chociaż planer Vooom, jako jedyny na rynku, już od dłuższego czasu uwzględnia rzeczywiste czasy odjazdu na obszarze Metropolii, to w ramach naszej strategicznej współpracy z GZM zdecydowaliśmy się bezpłatnie udostępnić tę technologię także innym podmiotom działającym na tym rynku. Wierzymy w to, że rozwój całego rynku będzie służył wszystkim podmiotom, które na nim działają”.

Metropolia dostrzega potencjał cyfryzacji i będzie kontynuowała prace związane z ideą smart city. Projekt GZM Data Store, który zakłada udostępnienie na specjalnym portalu danych zgromadzonych przez gminy, jest w trakcie realizacji. Ponadto przewidziane jest zintegrowanie danych transportowych w Google, dla których nie było dotychczas systemowego zarządzania. W planie jest m.in. uporządkowanie informacji przystankowych oraz ich lokalizacji, a także renumeracja stanowisk, poprawa linków do rozkładów jazdy i innych, bardziej szczegółowych parametrów. Dzięki temu korzystanie z transportu publicznego będzie łatwiejsze i bardziej przyjazne dla mieszkańców GZM.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Szybka Ścieżka / Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa.

Źródło informacji: Vooom sp. z o.o.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 12.08.2021, 08:30
Źródło informacji Vooom sp. z o.o.
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ