Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Jak wyjaśnił Witold Włodarczyk, prezes zarządu Związku Pracodawców, Polski Przemysł Spirytusowy w Polsce nie ma jednolitego systemu naliczania akcyzy na napoje alkoholowe. Na wyroby spirytusowe jest ona liczona od zawartości alkoholu w produkcie. Natomiast na piwo od tzw. stopnia Plato (w przybliżeniu od zawartości ekstraktu w danym gatunku). Według branży spirytusowej jest to nie tylko niesprawiedliwe, ponieważ „alkohol to alkohol bez względu na formę”, zaniża wpływy do budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego, ale też prowadzi do zwiększonej sprzedaży i spożycia piwa, które w Polsce jest tanie, mocne i powszechnie dostępne.
„O ile branża piwna w przeliczeniu na czysty alkohol to blisko 2/3 sprzedaży, a branża spirytusowa 1/3 - to w przypadku płacenia akcyzy sytuacja jest zupełnie odwrotna. Branża spirytusowa wpłaca do budżetu ok. 2/3 wartości akcyzy branży alkoholowej, natomiast piwna jedynie 1/3” - wskazał Witold Włodarczyk.
Producenci alkoholi wysokoprocentowych stoją na stanowisku, że aby zlikwidować te lukę i doprowadzić do równowagi rynkowej, należy wprowadzić jednolity podatek akcyzowy od zawartości alkoholu na wszystkie gatunki napojów alkoholowych.
Biorący udział w panelu przewodniczący sejmowej Komisji Finansów Publicznych Henryk Kowalczyk również uznał, że korekta przepisów w zakresie podatku akcyzowego od alkoholu jest konieczna.
„Polityka akcyzowa, która w sposób uprzywilejowany traktuje przemysł piwowarski, musi być skorygowana. Mam nadzieję, że ta kwestia będzie miała akceptację ponadpartyjną. Dzisiaj piwo jest tańsze niż zwykłe napoje, soki, czasem nawet woda” - podkreślił były minister środowiska.
„W tej polityce musimy pamiętać o dwóch rzeczach: przychodach do budżetu, ale też kosztach społecznych, które są związane ze spożywaniem alkoholu. Bez tych dwóch elementów nie możemy mówić o sprawiedliwej polityce akcyzowej” - uzupełnił.
Według niego skorygowaniu tej polityki sprzyja również Ministerstwo Zdrowia.
„Potrzebujemy zmiany prawa w zakresie promocji i reklamy. Piwo musi zostać wyłączone z możliwości działań promocyjnych. Trzeba też przemodelować cały system akcyzowy, bo wpływy z akcyzy ze strony piwa są niewspółmierne w stosunku struktury spożycia napojów alkoholowych, za którą odpowiada piwo” - zwracał uwagę dr Artur Bartoszewicz, ekonomista z Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i współautor raportu „Polska zalana piwem” Instytutu Jagiellońskiego.
Z raportu wynika, że przeciętnie każdy Polak w wieku powyżej 15 lat wypija 136 l piwa rocznie, czyli 272 półlitrowych puszek, co oznacza spożycie ponad 5 kg etanolu. Około 55 proc. etanolu, który trafia do organizmu polskiego społeczeństwa pochodzi właśnie z piwa.
Wśród zaleceń autorów raportu, mających prowadzić do zmiany obecnej alarmującej sytuacji, jest właśnie m.in. zrównanie akcyzy wobec wszystkich typów napojów alkoholowych i uzależnienie jej wysokości od ilości etanolu bez względu na rodzaj produktu, który go zawiera. Rekomendują też zmianę przepisów prawa w zakresie dopuszczalności reklamy napojów alkoholowych.
„Mamy w Polsce lukę akcyzową. Relacje między opodatkowaniem wyrobów, które są wobec siebie wzajemnie substytucyjne, powinny być relacjami, które nie dyskryminują i nie faworyzują” - stwierdził Witold Modzelewski, prezes zarządu Instytutu Studiów Podatkowych. Jego zdaniem właśnie ujednolicenie akcyzy na zasadzie zawartości etanolu w danym produkcie byłoby takim rozwiązaniem. „Chodzi o to, aby relacje między wysokościami podatku akcyzowego były sprawiedliwe” - podsumował ekspert i dodał, że dzisiaj tak nie jest.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 08.09.2021, 17:03 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Furniture China 2025 & Maison Shanghai: tworząc przyszłość światowego rynku mebli
- 30.07.2025, 16:34
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
W pierwszym półroczu 2025 roku w podróż pociągami PKP Intercity wybrało się 40,4 mln pasażerów PAP
Od stycznia do czerwca 2025 r. na pokładach pociągów PKP Intercity podróżowało o ponad 9 proc. osób więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku i o 31 proc. więcej niż dwa lata temu. W tym okresie średnio każdego dnia z przejazdów dalekobieżnych skorzystało 223 tys. osób.- 30.07.2025, 16:25
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Aleksander Kwaśniewski prelegentem Kongresu Nowej Mobilności 2025
Były prezydent RP Aleksander Kwaśniewski weźmie udział jako prelegent w Kongresie Nowej Mobilności 2025, który odbędzie się w dniach 23-25 września br. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach - poinformowali organizatorzy wydarzenia.- 30.07.2025, 16:23
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM)
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ