Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Jak wyjaśnił Witold Włodarczyk, prezes zarządu Związku Pracodawców, Polski Przemysł Spirytusowy w Polsce nie ma jednolitego systemu naliczania akcyzy na napoje alkoholowe. Na wyroby spirytusowe jest ona liczona od zawartości alkoholu w produkcie. Natomiast na piwo od tzw. stopnia Plato (w przybliżeniu od zawartości ekstraktu w danym gatunku). Według branży spirytusowej jest to nie tylko niesprawiedliwe, ponieważ „alkohol to alkohol bez względu na formę”, zaniża wpływy do budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego, ale też prowadzi do zwiększonej sprzedaży i spożycia piwa, które w Polsce jest tanie, mocne i powszechnie dostępne.
„O ile branża piwna w przeliczeniu na czysty alkohol to blisko 2/3 sprzedaży, a branża spirytusowa 1/3 - to w przypadku płacenia akcyzy sytuacja jest zupełnie odwrotna. Branża spirytusowa wpłaca do budżetu ok. 2/3 wartości akcyzy branży alkoholowej, natomiast piwna jedynie 1/3” - wskazał Witold Włodarczyk.
Producenci alkoholi wysokoprocentowych stoją na stanowisku, że aby zlikwidować te lukę i doprowadzić do równowagi rynkowej, należy wprowadzić jednolity podatek akcyzowy od zawartości alkoholu na wszystkie gatunki napojów alkoholowych.
Biorący udział w panelu przewodniczący sejmowej Komisji Finansów Publicznych Henryk Kowalczyk również uznał, że korekta przepisów w zakresie podatku akcyzowego od alkoholu jest konieczna.
„Polityka akcyzowa, która w sposób uprzywilejowany traktuje przemysł piwowarski, musi być skorygowana. Mam nadzieję, że ta kwestia będzie miała akceptację ponadpartyjną. Dzisiaj piwo jest tańsze niż zwykłe napoje, soki, czasem nawet woda” - podkreślił były minister środowiska.
„W tej polityce musimy pamiętać o dwóch rzeczach: przychodach do budżetu, ale też kosztach społecznych, które są związane ze spożywaniem alkoholu. Bez tych dwóch elementów nie możemy mówić o sprawiedliwej polityce akcyzowej” - uzupełnił.
Według niego skorygowaniu tej polityki sprzyja również Ministerstwo Zdrowia.
„Potrzebujemy zmiany prawa w zakresie promocji i reklamy. Piwo musi zostać wyłączone z możliwości działań promocyjnych. Trzeba też przemodelować cały system akcyzowy, bo wpływy z akcyzy ze strony piwa są niewspółmierne w stosunku struktury spożycia napojów alkoholowych, za którą odpowiada piwo” - zwracał uwagę dr Artur Bartoszewicz, ekonomista z Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i współautor raportu „Polska zalana piwem” Instytutu Jagiellońskiego.
Z raportu wynika, że przeciętnie każdy Polak w wieku powyżej 15 lat wypija 136 l piwa rocznie, czyli 272 półlitrowych puszek, co oznacza spożycie ponad 5 kg etanolu. Około 55 proc. etanolu, który trafia do organizmu polskiego społeczeństwa pochodzi właśnie z piwa.
Wśród zaleceń autorów raportu, mających prowadzić do zmiany obecnej alarmującej sytuacji, jest właśnie m.in. zrównanie akcyzy wobec wszystkich typów napojów alkoholowych i uzależnienie jej wysokości od ilości etanolu bez względu na rodzaj produktu, który go zawiera. Rekomendują też zmianę przepisów prawa w zakresie dopuszczalności reklamy napojów alkoholowych.
„Mamy w Polsce lukę akcyzową. Relacje między opodatkowaniem wyrobów, które są wobec siebie wzajemnie substytucyjne, powinny być relacjami, które nie dyskryminują i nie faworyzują” - stwierdził Witold Modzelewski, prezes zarządu Instytutu Studiów Podatkowych. Jego zdaniem właśnie ujednolicenie akcyzy na zasadzie zawartości etanolu w danym produkcie byłoby takim rozwiązaniem. „Chodzi o to, aby relacje między wysokościami podatku akcyzowego były sprawiedliwe” - podsumował ekspert i dodał, że dzisiaj tak nie jest.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 08.09.2021, 17:03 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Security Operations Center, czyli jak zadbać o ochronę firmy przed cyberzagrożeniami
Aż 83 proc. przedsiębiorstw odnotowało minimum jeden incydent związany z zagrożeniem bezpieczeństwa danych w sieci w 2024 roku - podaje VIII edycja badania „Barometr Cyberbezpieczeństwa” KPMG. Respondenci mieli do czynienia najczęściej z wyciekiem danych wskutek złośliwego oprogramowania. Niestety, firmom trudno zrekrutować i utrzymać wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Rozwiązaniem mogą być subskrypcyjne usługi bezpieczeństwa, np. SOC (Security Operations Center). Dlaczego warto w nie zainwestować?- 22.04.2025, 09:12
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Orange
-
Image
VELUX na szczycie TOGETAIR: aż 70 proc. budynków w Polsce wciąż jest nieefektywna energetycznie PAP
Aleksandra Stępniak, public affairs manager w VELUX Polska, podzieliła się z gośćmi 6. edycji szczytu klimatycznego TOGETAIR w Warszawie niepokojącymi danymi: tak zwany „syndrom chorych budynków” dotyka co czwartego Polaka, a 70 proc. naszych budynków wciąż jest nieefektywna energetycznie. Oznacza to, że pracujący bądź mieszkający w nich ludzie są narażeni na nadmierny hałas, brak światła lub inne czynniki, istotnie wpływające na ich zdrowie oraz jakość życia.- 22.04.2025, 09:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MeediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ