Newsletter

Impact’21: biznes jest w stanie jednocześnie osiągać zyski i dbać o środowisko

28.10.2021, 08:55aktualizacja: 28.10.2021, 09:07

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Biznes jest w stanie osiągać zyski i jednocześnie realizować cele społeczne, których spełnienia wymagają od niego pracownicy i klienci - przekonywali uczestnicy z panelu dyskusyjnego „Jak zbudować lepszą przyszłość, odpowiadając na wyzwania teraźniejszości”, który odbył się w ramach kongresu Impact’21 w Poznaniu (27-28 października 2021 r.).

Troska o klimat i ochronę środowiska odgrywa coraz większą rolę we współczesnym biznesie. Dlatego coraz więcej firm kieruje się w swojej działalności polityką ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance), czyli podejmują działania na rzecz środowiska, dbają o kwestie społeczne oraz wprowadzają zasady ładu korporacyjnego.

„Pracownicy oczekują, że wynagrodzenie będzie rosło, a inwestorzy chcą zwrotu z inwestycji, więc firma musi się rozwijać. Ale czasy się zmieniły. Stawiamy na zysk, ale patrzymy też na potrzeby wyższego rzędu z piramidy Masłowa” - mówił w trakcie panelu Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Ciołkowski podkreślał też, że media społecznościowe uczyniły zarządzanie organizacjami bardziej transparentnym.

„Bo jeśli ktoś z nas jest nieautentyczny i nieszczery, o wszystkim możemy przeczytać w internecie” - powiedział.

Według Tomasza Suchańskiego, prezesa Żabka Polska, ostatnie półtora roku przyniosło znaczące zmiany dla prowadzenia biznesu. Wzmocnieniu uległy istniejące wcześniej trendy, na przykład szybki rozwój e-commerce.

„Właściwie, kto dzisiaj nie myśli o cyfryzacji, można powiedzieć, że nie myśli o przyszłości” - mówił Suchański.

Zwracał też uwagę, że obecnie „dawne myślenie o budżetach właściwie nie istnieje”.

„Dzisiaj budujemy scenariusze, co się może wydarzyć, i w rozmowie z radą nadzorczą mówimy, że jeżeli wydarzy się to i to, mamy taki plan, a jeśli coś innego, to taki” - opowiadał prezes Suchański.

Rzeczywistość covidowa zupełnie zmieniła również relacje między pracownikiem a firmą.

„Dzisiaj na rozmowach rekrutacyjnych mniej się rozmawia na temat pensji, a więcej o tym, ile można pracować w domu, a ile w firmie. To rodzi kolejne problemy, np. jak budować kulturę organizacyjną i wspólne wartości” - mówił prezes Żabka Polska.

Okazało się również, że jedną z najważniejszych wartości w biznesie jest odpowiedzialność, bo tego wymagają dziś klienci, pracownicy i całe społeczeństwo. Suchański podkreślił, że Żabka - jako firma zajmująca się sprzedażą detaliczną - musi spełniać te potrzeby. Kwestie dbania o środowisko od początku tego roku stało się jednym z kluczowych elementów strategii tej organizacji.

O tym, że naukowcy i nauka pomagają budować biznesowi lepszy świat, przekonywał dr Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

„Epidemia pokazała, jak ważni są naukowcy, że to nie tylko ekscentryczni wariaci oderwani od rzeczywistości, ale ludzie, którzy pomagają przezwyciężać duże kryzysy” - powiedział prezes Dardziński.

Według niego odpowiedzialność za środowisko to nie tylko te elementy, które nam się z tym kojarzą w sposób naturalny np. odnawialne źródła energii.

„Potrzebujemy też energii wypływającej z faktu, że jesteśmy dobrą wspólnotą, dobrym społeczeństwem, dobrze zorganizowaną firmą” - mówił prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Podkreślił jednocześnie, że dla Łukasiewicza niezwykle ważna jest szybka reakcja na wymagające rozwiązania problemy, które zgłasza biznes.

„W 15 dni jesteśmy w stanie złożyć ofertę zespołu projektowego z gotowym rozwiązaniem” - powiedział.

O zmianach, jakie w relacjach między biznesem, przedsiębiorcami i zdrowiem społecznym zaszły w dobie pandemii, mówiła prof. Lidia Morawska z australijskiego Queensland University of Technology. Według niej jako społeczeństwo nadal nie rozumiemy, że można robić biznes, dbając o środowisko i zdrowie ludzkie.

„Te kwestie nie istnieją w oderwaniu od siebie i się nie wykluczają” - mówiła prof. Morawska.

Zwróciła uwagę, że w marcu zeszłego roku, kiedy covid błyskawicznie rozprzestrzeniał się na całym świecie, zdrowie wygrywało z potrzebami biznesu. „Wskutek izolacji miast było mniej zachorowań i śmierci, ale biznes tracił: brak obrotu oznaczał brak dochodu” - opowiadała prof. Morawska.

Według niej kwestia zmian klimatycznych w pewnym sensie jest podobnym problemem.

„Zamykamy dymiący zakład przemysłowy, w efekcie wydaje się, że zdrowie i środowisko wygrywają, ale biznes przegrywa. Jednak przejście na czyste źródło energii i, co za tym idzie, czyste powietrze, nie oznacza upadku biznesu, tylko wręcz przeciwnie, otwarcie ogromnej ilości nowych możliwości” - powiedziała Lidia Morawska.

Budowa nowego świata jest wspaniałą okazja biznesową. W przyszłości, gdy technologia i wiedza będą współpracowały z biznesem, nastąpi transformacja społeczeństwa.

„Larwa przemieni się w motyla” - podsumowała.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 28.10.2021, 08:55
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii