Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Ile warzyw dziennie?
Badania pokazują, że wiedza Polaków na temat zdrowej diety pozostawia wiele do życzenia. Okazuje się, że tylko 19% respondentów potrafi prawidłowo odpowiedzieć na pytanie ile warzyw i owoców dziennie powinniśmy jeść. Między innymi przez brak odpowiedniej świadomości korzystnego wpływu prawidłowej diety na nasz organizm większość z nas po prostu je warzyw zbyt mało. Tymczasem dietetycy ciągle przypominają, że w zdrowej, zbilansowanej diecie połowę każdego z naszych posiłków powinny stanowić warzywa i owoce. Innymi słowy powinniśmy jeść minimum 400 g warzyw i owoców, najlepiej w 5 porcjach. Prawidłowa dieta jest ważna m.in. ze względu na zapewnienie prawidłowego funkcjonowania organizmu, budowanie odporności czy profilaktyki przeciwnowotworowej.
Warzywa przeciw nowotworom
„Zewsząd słyszymy by zwiększyć spożycie tytułowej grupy produktów jednak mało kto zdaje sobie sprawę jak wielkie korzyści takie zachowanie może przynieść. Warzywa i owoce są zdrowe co nie podlega wątpliwościom. Większość argumentuje to obecnością w nich witamin i składników mineralnych co też jest prawdą. Natomiast jak wejdziemy głębiej w skład poszczególnych surowców roślinnych to przekonamy się, że obfitują one w ogromną ilość związków aktywnych, które w prewencji chorób nowotworowych mają nieocenione znaczenie” – podkreśla Monika Stromkie-Złomaniec – dietetyk kliniczny.
Ulubione warzywa Polaków
Najczęściej spożywanymi warzywami od lat są ziemniaki, pomidory i cebula. Podobnie było w 2021 roku. Na kolejnych miejscach znajduje się marchew i ogórek. Każde z 5 wymienionych powyżej warzyw gości na polskich stołach przynajmniej raz w tygodniu, w sezonie u przeszło ¾ badanych (77%).
Nieco inaczej kształtują się wyniki, gdy zapytam Polaków o ich ulubione warzywa. Okazuje się, że jako ulubione warzywo najwięcej Polaków wskazuje pomidora. Poniżej przedstawiamy pełen ranking ulubionych warzyw 2021 roku:
- Pomidor – 39%
- Ogórek – 23%
- Ziemniak – 15%
- Kalafior – 10%
- Marchew – 10%
- Sałata – 10%
- Papryka – 7%
- Kapusta – 6%
- Brokuł – 6%
- Cebula – 3%
- Rzodkiewka – 2%
- Burak – 2%
- Cukinia – 2%
- Fasola – 2%
- Dynia – 1 %
Co setny badany (1%) deklaruje, że lubi wszystkie warzywa, a 2%, że nie lubi żadnego. 4 procent respondentów deklaruje, że ich ulubionym warzywem jest inne, niewymienione powyżej.
Artykuł powstał w ramach kampanii „Moc Polskich Warzyw” powstałej z inicjatywy Zrzeszenia Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej. Obok ZPPRP, które koordynuje program, udział w projekcie biorą również: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, Stowarzyszenie Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami, Stowarzyszenie Malinowy Król, Stowarzyszenie Branży Grzybów Uprawnych oraz Stowarzyszenie Czosnek Galicyjski. Kampania jest finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
KONTAKT:
Biuro Prasowe
Maciej Ogonowski, Agencja Brandmates
e-mail: maciej@brandmates.pl
tel. +48 608 680 562
Źródło informacji: Brandmates
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 10.02.2022, 09:55 |
Źródło informacji | Brandmates |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Prezes Sandoz w Polsce: rozwój Sandoz w Polsce przede wszystkim z korzyścią dla pacjenta PAP
Obecność Sandoz na 10. Kongresie Wyzwań Zdrowotnych (HCC 2025) w Katowicach nie była przypadkowa: firma ta jest jednym z liderów leków generycznych i biologicznych biorównoważnych. Posiada swoje zakłady w Polsce i w Europie, a w portfolio ma ok. 1300 produktów leczniczych, w tym ok. 500 dedykowanych dla rynku polskiego.- 02.04.2025, 12:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
ANKO to Showcase Dumpling Machine Solutions and Latest IoT Features in Online Event on April
ANKO's Dumpling DEMO on April 24 will showcase the Multipurpose Filling and Forming Machine and its IoT Dashboard, producing Europe's most popular dumplings, including pierogi, ravioli, and Chinese soup dumplings.- 02.04.2025, 09:19
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GlobeNewswire
-
Image
Alfa Bio s.r.o., właściciel marki LUNTER, zmienia nazwę na New Originals (SK) s.r.o. - Polska jest kluczowym rynkiem dla marki LUNTER
Słowacka firma Alfa Bio s.r.o. oficjalnie zmieni nazwę na New Originals (SK) s.r.o. z dniem 1 kwietnia 2025 roku. Zmiana ta odzwierciedla przynależność firmy do grupy New Originals, przy jednoczesnym zachowaniu jej podstawowych wartości. New Originals (SK) s.r.o. kontynuuje swoją misję dostarczania innowacyjnych, wysokiej jakości i niezawodnych produktów i usług. Marka LUNTER, od lat ugruntowana na rynku słowackim, zyskuje również coraz większą popularność w Polsce.- 01.04.2025, 12:46
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ