Newsletter

Polityka i społeczeństwo

„Ogarnij hejt” – wspólna akcja Instytutu Lema i ENEA przeciwko przemocy w internecie

07.04.2022, 12:10aktualizacja: 07.04.2022, 13:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP MediaRoom - kadr z filmu
PAP MediaRoom - kadr z filmu
Spośród wszystkich cyber zagrożeń, tym, które boli nas najbardziej, które potrafi również zabić, to mowa nienawiści – mówił dr Maciej Kawecki, prezes zarządu Instytutu Lema, prezentując wyniki projektu „Ogarnij hejt” zrealizowanego przez Instytut wspólnie z ENEA S.A. Akcję edukacyjną uświadamiającą uczniom, nauczycielom i rodzicom skalę i tragiczne konsekwencje hejtu w sieci przeprowadzono w 30 szkołach w całej Polsce.

Podczas debaty w Centrum Prasowym PAP zaprezentowano też wyniki raportu, który powstał na podstawie danych zebranych od ponad czterech tysięcy osób podczas realizacji projektu. „Filarem działań Instytutu Lema jest walka o bezpieczeństwo przestrzeni cyfrowej – podkreślał dr Maciej Kawecki. - Nasz projekt ma pomóc ogarnąć hejt tym, którzy w obszarze mowy nienawiści są naprawdę sami. Spotkaliśmy się z ponad pięcioma tysiącami uczniów, rodziców, nauczycieli, przekazaliśmy też materiały dydaktyczne, które ułatwiają kontynuowanie tego, co zaczynamy naszymi spotkaniami” – wyjaśniał prezes Instytutu Lema.

W działania Instytutu włączyła się ENEA. „Grupa ENEA to nie tylko wicelider na rynku produkcji energii elektrycznej, ale bardzo uważny obserwator tego, co dzieje się w naszym społeczeństwie – mówiła Anna Lutek, dyrektor PR i Komunikacji w Grupie ENEA. - Szczególnie w okresie pandemii zaobserwowaliśmy wzrost cyberprzemocy. Postanowiliśmy podjąć taką aktywność, która pozwoli wesprzeć młodzież, nauczycieli i rodziców w walce z tym zjawiskiem, nauczyć, jak odpowiedzialnie korzystać z sieci” – zaznaczyła. 

Zdaniem Anny Lutek to zaangażowanie jest naturalną konsekwencją systematycznego realizowania przez firmę działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.  „Na takich firmach jak ENEA spoczywa obowiązek reagowania na to, co dzieje się w społeczeństwie i pomoc tym, którzy jej najbardziej potrzebują. Stwierdziliśmy, że młodzież jest pozostawiona sama sobie i niekoniecznie dobrze potrafi sobie radzić z problemem cyberprzemocy” - uzupełniła. 

Prezes Kawecki poinformował, że każdemu spotkaniu w ramach projektu towarzyszyła anonimowa ankieta z pytaniami, na które odpowiedziało ponad cztery tysiące uczniów. Te odpowiedzi posłużyły do opracowania raportu na temat hejtu, który w liczbach pokazuje z jak ogromnym i złym zjawiskiem mamy do czynienia. Zjawisko to jest na tyle rozpowszechnione, że trzech na czterech uczniów spotkało się z jakąś formą cyberprzemocy, np. wyzywaniem, ośmieszaniem, a nawet szantażem.

„Zaskakiwało mnie, że na każdej lekcji na pytanie czy obserwujesz hejt w świecie cyfrowym, wszyscy zawsze podnosili ręce – zwrócił uwagę Filip Dębowski, trener projektu „Ogarnij hejt”. - Jest to zjawisko tak powszechne i też, dzięki technologiom, zanonimizowane, że staje się takim negatywnie rozumianym papierkiem lakmusowym kondycji naszego społeczeństwa. Więc tym bardziej musimy z nim walczyć” – podkreślał Dębowski i dodał, że projekt jest adresowany do trzech grup odbiorców z tego powodu, by te grupy do siebie zbliżyć.

„Uczniowie deklarują, że spotykają się z hejtem wobec innych, ale nie przyznają się, że hejt dotyczy również ich samych. Wstydzą się, że są ofiarami hejtu i o tym nie rozmawiają – mówił Jakub Płodzich, dyrektor Instytutu Lema. - Jeden na trzech uczniów nigdy nikomu nie powiedział o doznanym hejcie, nawet rodzicom". 

Raport wskazuje też zatem na kolejny poważny problem – brak komunikacji między młodzieżą a rodzicami w obszarze dotyczącym korzystania z sieci.  Według raportu tylko 8 proc. pytanych często rozmawia z rodzicami na temat zachowania w Internecie. „Dzieci nie wiedzą do kogo mają się zwrócić z takim problemem” – komentował wyniki Jakub Płodzich. 

„Wszystkie badania, które są dostępne potwierdzają, że jest przepaść.  Uczniowie nie widzą partnerów do rozmowy w rodzicach i nauczycielach o tych problemach, które pojawiają się w internecie. Trzeba te tematy systemowo zagospodarowywać w szkole i w domu” – wskazywał Filip Dębowski. 

„Główny komunikat kierowany przez nas do nauczycieli i rodziców jest taki, żeby rozmawiali z dziećmi, sami się edukowali i prowadzili potem edukację cyfrową wobec młodzieży, bo taki jest wymóg naszych czasów” - apelował Jakub Płodzich. 

Bo również edukacja w szkole jest niewystarczająca. Az 31 proc. ankietowanych uczniów uważa, że zajęć na ten temat powinno być więcej. 

„Projekt trwa i będzie trwał. Hejtu jest bardzo dużo, więc wzmagamy nasze działania. Tych spotkań w szkołach będzie więcej, opiekujemy się szkołami dużo silniej. Drugie kilkadziesiąt szkół przeszkolimy w najbliższym czasie” – zadeklarował dr Maciej Kawecki.

„Wierzymy, że to dobry kierunek i rzetelne narzędzie do pracy z młodzieżą. Mamy nadzieję, że takie działania będą prowadzone w kolejnych latach i będziemy mogli wspierać te grupy w walce z cyberprzemocą” – zapewniała też dyrektor Anna Lutek z ENEI. 

Link do raportu https://instytutlema.pl/wp-content/uploads/2022/04/Raport-Ogarnij-Hejt-2022.pdf 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 07.04.2022, 12:10
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ