Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Podczas dyskusji uczestnicy spotkania zastanawiali się m.in. nad tym, w jaki sposób tworzyć proces edukacyjny, aby wspierał on rozwój gospodarki opartej na wiedzy i jaka w tym procesie ma być rola instytucji państwowych, organizacji pozarządowych i biznesu. Rozważano również, w jaki sposób skutecznie dążyć do zdobycia umiejętności, wiedzy i kompetencji istotnych dla rynku pracy i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Wydarzenie odbyło się w ramach cyklu debat CDTalks.
Zdaniem Anny Sokołowskiej, dyrektor CDT, proces edukacyjny i budowanie wzrostu gospodarczego są ze sobą ściśle połączone i wzajemnie zależne.
„Nam zależy na tym, żeby nie traktować systemu edukacji jako osobnego działania poza biznesem, poza gospodarką, tylko dostosowywać sposób edukowania do zapotrzebowania rynku. Potrzebne są inwestycje w kompetencje przyszłości i na to powinniśmy kłaść nacisk. Uczniów należy uczyć, jak zdobywać wiedzę, jak ją tworzyć, a nie tylko odtwarzać” – powiedziała.
Dyrektor Centralnego Domu Technologii oceniła, że obecnie największym wyzwaniem jest to „jak połączyć system edukacji, system oceniania, który jest w szkołach z tym, czego potrzebuje rynek i z tym, czego potrzebują uczniowie, żeby się na tym rynku odnaleźć”.
„Musimy tak podchodzić do procesu edukacyjnego, żeby wychować świadomych, pewnych siebie obywateli, którzy będą się potrafili odnaleźć w przyszłym życiu. Potrzebujemy tego, żeby wzmacniać w uczniach ich krytyczne myślenie, ich umiejętności: samodzielnego zdobywania wiedzy, pracy projektowej, współpracy z innymi” – dodała.
Według Kingi Pasternak, rzeczniczki Centrum GovTech, obecny szybko zmieniający się świat wymaga nowego podejścia, kompetencji i nowych sposobów na nauczanie. „Musimy się skupić na tym, aby w systemie edukacji dążyć do tego, żeby kreatywność, umiejętność rozwiązywania problemów i nowoczesne podejście było na porządku dziennym”. Jak podkreśliła, w osiągnięciu tego celu z pewnością może pomóc wsparcie ze strony państwa.
Jak poinformowała rzeczniczka Centrum GovTech, obecnie na wsparcie skuteczniejszej i bardziej dostosowanej do wyzwań współczesnego świata edukacji dla prawie 5 milionów polskich uczniów działa wiele rządowych programów, dotyczących m.in. podłączenia każdej polskiej szkoły do szybkiego internetu czy programu „Laboratoria przyszłości”.
„Rok temu ogłosiliśmy w CDT start programu >>Laboratoria przyszłości<<, który zapewnia wszystkim szkołom w Polsce najnowocześniejszy sprzęt – drukarki 3D, mikrokontrolery, sprzęt do nagrywania audio i video oraz wszystko to, co pomoże uczniom i nauczycielom na zajęciach. Przeszło miliard złotych, który w ramach sprzętu jest rozdysponowany w szkołach jest bardzo ważny. Nie można zapominać, że Minister Edukacji i Nauki obiecał 70 mln zł tylko na rozwijanie kompetencji zawodowych nauczycieli” – dodała.
Zdaniem Michała Przymusińskiego, zastępcy dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych ds. Cyfryzacji Nauki i Edukacji – w procesie edukacyjnym bardzo istotne jest budowanie u młodych ludzi etycznego podejścia i kompetencji dostosowanych do zmieniającego się świata.
„Etyka jest tu niezwykle ważna, ponieważ wszyscy jesteśmy beneficjentami etyki, którą nabywa się w procesie edukacyjnym. Lepiej wyedukowane społeczeństwo lepiej realizuje idee demokratyczne, poprawia się zarządzanie państwem, sprawniej działają mechanizmy współpracy. Jeżeli mamy środowisko bardziej etyczne, to możemy skupić się na tym, żeby propagować w nim w kompetencje zaawansowane, które wymagają korzystania z technologii” – wyjaśnił Michał Przymusiński. Zaznaczył, że bardzo ważne jest także kreowanie interdyscyplinarnego podejścia w edukacji.
„Postęp jest możliwy tylko wtedy, kiedy inżynierowie rozumieją również inne obszary takie jak kultura czy sztuka – wtedy mogą stworzyć syntezę i takie produkty, które są przełomowe” – ocenił.
Jak zaznaczyła Aleksandra Rodzewicz, ekspertka merytoryczna Forum Edukacji Włączającej woj. małopolskiego i członek Rady Programowej Instytutu Nauki Lektikon, aktualne badania pokazują, że problemem dzisiejszej młodzieży jest odporność na stres i praca zespołowa.
„Projektujmy edukację w taki sposób, żeby tworzyć warunki do tego, żeby młodzi ludzie mogli nabywać te umiejętności” – zaapelowała.
„Jeśli mówimy o kompetencjach przyszłości, nie mówimy, że któraś jest ważniejsza, a któraś mniej ważna, ale ja widzę i to jest poparte badaniami, że taką kompetencją, która warunkuje powodzenie wszystkich innych jest umiejętność uczenia się. Bardzo stawiałabym na to, żeby wzmacniać rolę tej kompetencji w edukacji” – podkreśliła ekspertka.
Środowa debata zbiegła się z trzecią rocznicą powstania CDT - Centralny Dom Technologii to nowoczesna instytucja edukacyjna powołana w 2019 roku przez Fundację Polskiego Funduszu Rozwoju. Działa na rzecz łączenia edukacji ze światem technologii, społecznością innowatorów i przedstawicielami biznesu. W ramach swojej działalności w obszarze nowych technologii i w ramach budowania kompetencji przyszłości, edukatorzy CDT-u przeszkolili już ponad 27 tysięcy osób – nauczycieli, edukatorów, uczniów oraz seniorów.
Zakres działań instytucji obejmuje zarówno prowadzenie własnej działalności edukacyjnej skierowanej do dzieci, młodzieży i dorosłych, jak i szkolenia kadry pedagogicznej z narzędzi nowoczesnej edukacji. Poza edukacją w nurcie STEAM Centralny Dom Technologii współpracuje również z różnymi organizacjami, instytucjami, szkołami i przedstawicielami biznesu w celu tworzenia, testowania i wdrażania nowych rozwiązań skutecznej i atrakcyjnej edukacji.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.09.2022, 11:48 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Polacy opisali nowy typ reakcji chemicznej przy tworzeniu cegiełek DNA PAP
- 25.12.2024, 08:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Nauka w Polsce
-
Badaczka: Polacy są umiarkowanie prospołeczni PAP
Polacy chcą wspierać materialnie, jak i poprzez poświęcanie czasu wolnego przede wszystkim swoją rodzinę, przyjaciół i sąsiadów, a w nieco mniejszym stopniu uchodźców z Ukrainy. Jesteśmy umiarkowanie prospołeczni - powiedziała PAP psycholożka dr Iwona Nowakowska.- 21.12.2024, 08:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Nauka w Polsce