Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Karol Wolff zaznaczył, że nie da się zmienić systemów, które napędzają polską gospodarkę w ciągu dwóch-trzech lat.
„Transformacja energetyczna jest projektem o wiele bardziej pracochłonnym i zasobochłonnym niż lot na księżyc. Musimy zmienić zarówno system transportowy, jak i przemysł. To wielki wysiłek, w który musimy zaangażować się wszyscy” – stwierdził przedstawiciel PKN ORLEN.
Jednak, jego zdaniem, ta perspektywa długoterminowa, czyli zmiana sposobów napędzania gospodarki, dość dobrze łączy się z perspektywą krótkoterminową, czyli zapewnieniem zasobów na teraz.
„Bo jeśli mówimy o przejściu z paliw kopalnych na inne rodzaje energii, to myślimy o energii odnawialnej i atomowej. Obie, a w szczególności OZE, są produkowane przede wszystkim lokalnie i nie bazują na imporcie surowców energetycznych” – wskazał Karol Wolff.
Dobrym rozwiązaniem – według niego - jest zastosowanie nowych technologii. Przykładowo, małe modułowe reaktory atomowe SMR (ang. Small Modular Reactors) mogą być rozwiązaniem dla modernizacji gospodarki w przyszłości.
„SMRy to jednostki stosunkowo niewielkie, które pozwalają na dekarbonizację i zmianę sposobu napędzania zakładów przemysłowych. Dają nie tylko energię elektryczną, ale także ciepło. To jest istotne, gdyż w zakładach chemicznych i petrochemicznych Grupy ORLEN potrzebujemy do produkcji właśnie ciepła technologicznego. SMR są odpowiedzią na tego typu wyzwania” – wskazał dyrektor Biura Strategii i Projektów Strategicznych w PKN ORLEN.
Jak zaznaczył projekty w nowe technologie są to wyzwania, które nie zrealizują się z dnia na dzień, ale wymagają „organicznej pracy od podstaw”, zarówno na poziomie regulacyjnym i edukacyjnym.
„I to się już dzieje, bowiem w tym celu powołaliśmy spółkę, która realizuje te zadania w zakresie SMR. To proces, który wymaga czasu, zaangażowania i pracy” – zapowiedział Karol Wolff.
Dla przypomnienia w ubiegłym roku PKN ORLEN i Synthos Green Energy utworzyły spółkę joint venture ORLEN Synthos Green Energy. Głównym celem przedsięwzięcia jest przygotowanie i komercjalizacja w Polsce technologii małych reaktorów jądrowych, a w szczególności reaktorów BWRX-300 GE Hitachi Nuclear Energy.
Karol Wolff ocenił również, że energetyka jest bardzo skomplikowanym systemem, a obecnie jego złożoność pogłębia się.
„Patrząc na polski system energetyczny w dużym uproszczeniu, jeszcze kilkanaście lat temu branża transportowa była zasilana ropą, przemysł konsumował gaz, a energetyka - węgiel. Obecnie mamy coraz więcej powiązań i zależności, coraz więcej sprzężeń zwrotnych miedzy poszczególnymi elementami tego systemu. W transporcie wykorzystujemy energię elektryczną, w przemyśle będziemy wykorzystywać coraz więcej wodoru pochodzącego z energetyki odnawialnej, zaś ropa naftowa będzie wykorzystywana w większej ilości w petrochemii” – wyjaśniał ekspert.
W opinii Wolffa w tak skomplikowanym systemie działają różne pętle sprzężenia zwrotnego, to jest jeśli coś ulegnie zmianie w jednym miejscu systemu, może to odbić się bardzo często na innym jego elemencie.
„Dlatego bardzo ważne jest, abyśmy wszyscy: podmioty gospodarcze, regulatorzy i konsumenci mieli wspólną politykę i spójną wizję tego, dokąd idziemy, co chcemy osiągnąć i jak to planujemy zrealizować. Taka wspólna wizja powinna być kierunkiem strategii państwa i firm, tak, żebyśmy mogli biec w jednym kierunku” – podkreślił Karol Wolff.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.10.2022, 16:31 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
PKP S.A. w NATO o strategicznych kierunkach rozwoju
W dniach 20-22 maja br. w kwaterze głównej Sojuszu Północno-Atlantyckiego w Brukseli odbyło się posiedzenie sesji plenarnej ds. transportu z udziałem państw członkowskich NATO, przedstawicieli strony cywilnej i wojskowej NATO (SHAPE) oraz najważniejszych ekspertów różnych gałęzi transportu.- 23.05.2025, 13:41
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PKP SA
-
Image
Europa potrzebuje strategii konkurencyjności dla life science - Kraków stolicą debaty o zdrowiu, innowacjach i technologii
Europa, w której innowacje medyczne błyskawicznie trafiają do pacjentów, sztuczna inteligencja wspiera lekarzy, a współpraca między naukowcami, firmami i decydentami to codzienność, jest możliwa – mówili w Krakowie eksperci life science: nauk i technologii związanych ze zdrowiem i jakością życia.- 23.05.2025, 10:44
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
W wakacje pociąg Pendolino będzie kursował do Świnoujścia
Od 18 czerwca pociąg Express InterCity Premium, czyli popularne Pendolino, będzie kursował w wydłużonej relacji do Świnoujścia. Obecnie połączenie jest realizowane między Warszawą a Szczecinem. Ceny biletów na podróż między stolicą a nadmorskim kurortem zaczynają się od 89 zł.- 23.05.2025, 10:24
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PKP IC
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ