Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Rok 2023 został ogłoszony rokiem Mikołaja Kopernika dla uczczenia rocznic: 550. jego urodzin i 480. śmierci. Astronom, chociaż urodził się w Toruniu, to właśnie na Warmii przeprowadził najbardziej znaczące badania astronomiczne, sformułował teorię pieniądza, a przede wszystkim stworzył fundamentalne dla światowej nauki dzieło „De revolutionibus”.
„Mikołaj Kopernik to postać, która powinna budować ducha miejsca i być wykorzystywana do budowania tożsamości regionu” - stwierdził prof. Jacek Poniedziałek z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dodał, że choć Kopernik pojawia się w świadomości społecznej jako ważna osoba z Warmii, ale pojawia się „jak meteoryt”, gdyż wiedza o nim nie jest zbyt głęboka.
Socjolog zwrócił uwagę, że przed warmińskimi samorządowcami stoi wyzwanie, aby skuteczniej wykorzystać potencjał Mikołaja Kopernika.
„Takie postacie pojawiają się w historii raz na 500 lat. Być może właśnie teraz jest ten czas, aby astronom stał się swoistym nowym początkiem, jeżeli chodzi o promocję regionu” - objaśniał prof. Poniedziałek.
Kopernik, którego nazwisko znane jest na całym świecie, uznawany jest za najsłynniejszego mieszkańca Warmii i Mazur. Uczestnicy dyskusji zastanawiali się jednak, czy warmińsko-mazurskie samorządy wystarczająco wykorzystują potencjał promocyjny związany z wielkim uczonym.
Zdaniem Piotra Burczyka, zastępcy dyrektora Departamentu Koordynacji Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie osoba Mikołaja Kopernika jest promocyjnie wykorzystywana przez regionalnych samorządowców od lat.
„Staramy się przekazać myśl, że Kopernik jest jedną z osób, które były i są obecne w historii oraz teraźniejszości Warmii i Mazur. Kopernik jest sposobem na rozsławienie regionu. Staramy się to podkreślać” - przekazał dyrektor Burczyk.
Podczas panelu dyskusyjnego zwracano jednak uwagę, że mieszkańcy regionu i turyści zbyt mało wiedzą o Koperniku w kontekście jego życia na Warmii i podkreślano, jak ważna jest edukacja różnych grup - zwłaszcza młodzieży - aby przekazać coś więcej o Koperniku oprócz tego, że „wstrzymał Słońce, a ruszył Ziemię”.
„Warto podkreślać, że Kopernik wprawdzie urodził się w Toruniu i mieszkał tam 18 lat, ale to z Olsztynem i regionem związał całe swe dorosłe życie. To był jego świadomy wybór” - powiedziała prof. Mariola Grzybowska-Brzezińska, dziekan Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
„Często rywalizujemy na różnych polach w miastach i miasteczkach Warmii i Mazur. Pora, żeby postać Kopernika nas połączyła. Ważne, żebyśmy wspólnie wykorzystali postać słynnego rodaka dla dobra całego regionu” - dodała.
O tym co zrobić, aby Mikołaj Kopernik zaistniał w świadomości społeczeństwa jako najbardziej znana warmińska marka mówił z kolei red. Piotr Gajewski.
„Marka Kopernik jest, a jakoby jej nie było. Jest rozmyta, brakuje jej wspólnego mianownika. Musimy Kopernika promować w formie festiwalowej, a nie jarmarcznej. Cały czas pracować i przedstawiać pomysły, dzięki którym wybitna postać zacznie być mocniej kojarzona z regionem” - stwierdził właściciel agencji marketingowej „Renton Media”.
Jak podkreślił Piotr Gajewski, świetnym pomysłem, który jest wdrażany w regionie jest promowanie brandu „Gen Warmii i Mazur”. Wokół tego hasła budowane są historie o najsłynniejszych ludziach, którzy wywodzą się z Olsztyna i okolic. Kopernik jest jedną ze sztandarowych postaci, które już kojarzą się z regionem.
„Markę buduje się na tym, co się ma - my mamy jeziora, lasy; ale mamy też Kopernika. Jesteśmy przekonani, że dajemy potencjał ludziom i firmom - nawet w skali światowej - do robienia dobrego biznesu. Marka Kopernik może wszystkim w tym pomóc” - oświadczył dyrektor Piotr Burczyk z urzędu marszałkowskiego województwa warmińsko-mazurskiego w Olsztynie.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 06.03.2023, 16:16 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |