Newsletter

Polityka i społeczeństwo

EKS Mikołajki 2023: Mikołaj Kopernik to postać, która powinna promować Warmię i Mazury

06.03.2023, 16:16aktualizacja: 06.03.2023, 16:22

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Samorządowcy z województwa warmińsko-mazurskiego chcieliby w promocji regionu w większym stopniu wykorzystać potencjał, jaki ma osoba wybitnego astronoma Mikołaja Kopernika, który większość życia spędził na Warmii. O sposobach realizacji tego przedsięwzięcia dyskutowano podczas Europejskiego Kongresu Samorządowego Mikołajki 2023.

Rok 2023 został ogłoszony rokiem Mikołaja Kopernika dla uczczenia rocznic: 550. jego urodzin i 480. śmierci. Astronom, chociaż urodził się w Toruniu, to właśnie na Warmii przeprowadził najbardziej znaczące badania astronomiczne, sformułował teorię pieniądza, a przede wszystkim stworzył fundamentalne dla światowej nauki dzieło „De revolutionibus”.

„Mikołaj Kopernik to postać, która powinna budować ducha miejsca i być wykorzystywana do budowania tożsamości regionu” - stwierdził prof. Jacek Poniedziałek z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dodał, że choć Kopernik pojawia się w świadomości społecznej jako ważna osoba z Warmii, ale pojawia się „jak meteoryt”, gdyż wiedza o nim nie jest zbyt głęboka.

Socjolog zwrócił uwagę, że przed warmińskimi samorządowcami stoi wyzwanie, aby skuteczniej wykorzystać potencjał Mikołaja Kopernika.

„Takie postacie pojawiają się w historii raz na 500 lat. Być może właśnie teraz jest ten czas, aby astronom stał się swoistym nowym początkiem, jeżeli chodzi o promocję regionu” - objaśniał prof. Poniedziałek.

Kopernik, którego nazwisko znane jest na całym świecie, uznawany jest za najsłynniejszego mieszkańca Warmii i Mazur. Uczestnicy dyskusji zastanawiali się jednak, czy warmińsko-mazurskie samorządy wystarczająco wykorzystują potencjał promocyjny związany z wielkim uczonym.

Zdaniem Piotra Burczyka, zastępcy dyrektora Departamentu Koordynacji Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie osoba Mikołaja Kopernika jest promocyjnie wykorzystywana przez regionalnych samorządowców od lat.

„Staramy się przekazać myśl, że Kopernik jest jedną z osób, które były i są obecne w historii oraz teraźniejszości Warmii i Mazur. Kopernik jest sposobem na rozsławienie regionu. Staramy się to podkreślać” - przekazał dyrektor Burczyk.

Podczas panelu dyskusyjnego zwracano jednak uwagę, że mieszkańcy regionu i turyści zbyt mało wiedzą o Koperniku w kontekście jego życia na Warmii i podkreślano, jak ważna jest edukacja różnych grup - zwłaszcza młodzieży - aby przekazać coś więcej o Koperniku oprócz tego, że „wstrzymał Słońce, a ruszył Ziemię”.

„Warto podkreślać, że Kopernik wprawdzie urodził się w Toruniu i mieszkał tam 18 lat, ale to z Olsztynem i regionem związał całe swe dorosłe życie. To był jego świadomy wybór” - powiedziała prof. Mariola Grzybowska-Brzezińska, dziekan Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

„Często rywalizujemy na różnych polach w miastach i miasteczkach Warmii i Mazur. Pora, żeby postać Kopernika nas połączyła. Ważne, żebyśmy wspólnie wykorzystali postać słynnego rodaka dla dobra całego regionu” - dodała.

O tym co zrobić, aby Mikołaj Kopernik zaistniał w świadomości społeczeństwa jako najbardziej znana warmińska marka mówił z kolei red. Piotr Gajewski.

„Marka Kopernik jest, a jakoby jej nie było. Jest rozmyta, brakuje jej wspólnego mianownika. Musimy Kopernika promować w formie festiwalowej, a nie jarmarcznej. Cały czas pracować i przedstawiać pomysły, dzięki którym wybitna postać zacznie być mocniej kojarzona z regionem” - stwierdził właściciel agencji marketingowej „Renton Media”.

Jak podkreślił Piotr Gajewski, świetnym pomysłem, który jest wdrażany w regionie jest promowanie brandu „Gen Warmii i Mazur”. Wokół tego hasła budowane są historie o najsłynniejszych ludziach, którzy wywodzą się z Olsztyna i okolic. Kopernik jest jedną ze sztandarowych postaci, które już kojarzą się z regionem.

„Markę buduje się na tym, co się ma - my mamy jeziora, lasy; ale mamy też Kopernika. Jesteśmy przekonani, że dajemy potencjał ludziom i firmom - nawet w skali światowej - do robienia dobrego biznesu. Marka Kopernik może wszystkim w tym pomóc” - oświadczył dyrektor Piotr Burczyk z urzędu marszałkowskiego województwa warmińsko-mazurskiego w Olsztynie.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 06.03.2023, 16:16
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ