Newsletter

PKO Bank Polski zanotował 3,3 mld zł zysku netto w 2022 roku

13.03.2023, 08:00aktualizacja: 13.03.2023, 09:02

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/kadr z filmu
PAP/kadr z filmu
W roku obarczonym efektami wojny w Ukrainie oraz podwyższonej inflacji Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego zwiększała skalę działania. Jej aktywa wyniosły 431 mld zł, liczba klientów wzrosła do 11,7 miliona, a wzrost dochodów z działalności podstawowej wyniósł 17,5 proc.

W 2022 roku grupa osiągnęła zysk netto na poziomie ponad 3,3 mld zł. Bank wykazywał się także wysoką efektywnością kosztową. Raportowany wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 45,3 proc, a C/I skorygowane o wpływ wydarzeń nadzwyczajnych wyniosło 33,8 proc.

„Na wynikach 2022 r. odcisnęły piętno czynniki zewnętrze i zdarzenia nadzwyczajne. Jednak wyszliśmy obronną ręką, potwierdzając, że PKO Bank Polski jest filarem polskiego systemu bankowego i instytucją znakomicie przygotowaną także na trudniejsze czasy” - podkreślił Paweł Gruza, wiceprezes PKO Banku Polskiego kierujący pracami zarządu.

W jego ocenie, doświadczenie oraz skala działalności, wsparte profesjonalizmem pracowników, pozwoliły dostosować działania do aktualnych potrzeb klientów i całej krajowej gospodarki.

„Po zaabsorbowaniu efektów zdarzeń nadzwyczajnych zanotowaliśmy wynik na poziomie 3 mld 333 mln zł. Było to możliwe m.in. dzięki mocnemu wzrostowi dochodów z działalności podstawowej oraz kontroli kosztów i ryzyka” - zaznaczył Gruza.

Na wyniki PKO Banku Polskiego w 2022 r. wpłynęły m.in. nadzwyczajne obciążenia regulacyjne.

„Mieliśmy do czynienia z istotnymi zdarzeniami, wpływającymi na wynik roczny. Były to m.in. odpisy na wakacje kredytowe, kredyty denominowane w walutach obcych, system ochrony banków komercyjnych, fundusz wsparcia kredytobiorców i rezerwa na wzrost podwyższonej marży” - wyliczał Marcin Eckert, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego nadzorujący Obszar Finansów i Rachunkowości.

Wartość aktywów Grupy PKO Banku Polskiego wzrosła w ciągu ostatniego roku o 13 mld zł - do poziomu 431 mld zł. Depozyty klientów wzrosły do około 340 mld zł (+17 mld zł r/r), głównie w efekcie wzrostu depozytów bankowości detalicznej i prywatnej. Odbyło się to jednocześnie przy zwiększeniu się liczby klientów do 11,7 mln i przyroście 0,5 mln liczby nowych rachunków.

Wskaźnik NPL opisujący jakość portfela kredytowego uplasował się na koniec 2022 r. na poziomie 3,8 proc. Koszt ryzyka wyniósł 0,53 proc. Bank utrzymał także bezpieczną pozycję kapitałową i płynnościową.

„Niezmiennie zaskakujemy wysoką jakością portfela kredytowego. Choć już widzimy pewne sygnały, m.in. w portfelu klientów detalicznych, że 2023 r. będzie trudniejszy” - zapowiadał Piotr Mazur, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego nadzorujący Obszar Zarządzania Ryzykiem.

Liczba aktywnych aplikacji mobilnych IKO wzrosła w ciągu ostatniego roku o 1,1 mln i przekroczyła 7,2 mln. W 2022 r. PKO Bank Polski w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie klientów finansowaniem płatności za zakupy w formule „kup teraz, zapłać później” wprowadził usługę „PKO Płacę później”.

Asystent głosowy IKO wykonał ponad 2,5 mln rozmów z klientami. Liczba rozmów przeprowadzonych za pośrednictwem wszystkich voicebotów wyniosła ponad 18 mln, a w samym 2022 roku było ich 10,4 mln.

„W 2023 r. będziemy pracować z optymizmem według przyjętych założeń strategii na lata 2023 - 2025. Mamy solidny wynik finansowy i stabilną pozycję do finasowania gospodarki oraz Polek i Polaków” - podsumował Paweł Gruza.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 13.03.2023, 08:00
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ