Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Fact-checking buduje zaufanie do mediów i zawodu dziennikarza

16.06.2023, 12:41aktualizacja: 16.06.2023, 13:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP MediaRoom - kadr z filmu
PAP MediaRoom - kadr z filmu
Zdaniem ekspertów, biorących udział w konferencji „Media Przyszłości”, rzetelna weryfikacja faktów (fact-checking), transparentność w ujawnianiu źródeł informacji i działania edukacyjne, dotyczące również dziennikarzy, ograniczają negatywny wpływ fake newsów na opinię publiczną i budują zaufanie do mediów. Według nich potrzebne są jeszcze odpowiednie regulacje prawne.

Dziennikarze z europejskich agencji prasowych zaproszeni na piątą edycję konferencji „Media Przyszłości”, która odbyła się 15 czerwca w Centrum Prasowym PAP, podkreślali, że rosyjskie kampanie dezinformacyjne i propagandowe nasiliły się w wyniku pandemii i wojny w Ukrainie. W ich opinii fake newsy tworzone i rozpowszechniane z pomocą sztucznej inteligencji stają się coraz bardziej wyrafinowane i trudne do wykrycia. 

W opinii Alexandru Giboi, sekretarza generalnego Europejskiego Stowarzyszenia Agencji Prasowych (EANA) regulacje prawne oraz edukacja idące w parze z rzetelnym dziennikarstwem połączonym z weryfikacją faktów (fact-checking) zapewnią w przyszłości odporność opinii publicznej na dezinformację i zwyczajną głupotę.

„Jeżeli nie będziemy jednocześnie regulować kwestii związanych z rozpowszechnianiem niesprawdzonych newsów i edukować zarówno społeczeństwo, jak i dziennikarzy, to podczas następnego kryzysu media zatrzymają się w tym samym miejscu w dyskusji dotyczącej wpływów kampanii dezinformacyjnych i propagandy na opinię publiczną” – powiedział sekretarz generalny EANA.

Aleksandru Giboi wskazał, że opinia publiczna właśnie media powinna traktować jako docelowe źródło wiarygodnych informacji. Do tego jednak potrzebna jest transparentność i otwartość w kwestii ujawniania źródeł, bo to utrzymuje i wzmacnia relację zaufania między dziennikarzem, organizacją medialną, a opinią publiczną. Dlatego dziennikarzom należy stale przypominać, że ich praca jest ważna, ponieważ wywiera duży wpływ na społeczeństwo. 

„Dziennikarze muszą zdawać sobie sprawę z wpływu swojej pracy, a opinia publiczna musi być z kolei świadoma znaczenia krytycznego myślenia i konstruktywnego kwestionowania. Nie oznacza to jednak, że zmierzamy w kierunku, w którym opinia publiczna zaczyna kwestionować wszystko” – zaznaczył Alexandru Giboi.

Zauważył także, iż obecnie na opinię publiczną duży wpływ wywierają z jednej strony media społecznościowe, a z drugiej strony błędy popełniane przez media tradycyjne. 

„Wszyscy popełniamy błędy, bo błądzić to rzecz ludzka, ale trzeba umieć je wytknąć i szczerze się do nich przyznać, aby więź zaufania publiczności do mediów nie została zerwana. Bo zerwanie tej więzi przyniesie szkodę nie tylko tej publiczności, ale rozszerzy się na całe społeczeństwo” – podkreślił. 

Dodał, że aby zrozumieć, na czym polegają najnowsze techniki dezinformacyjne, wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, bardzo ważna jest edukacja cyfrowa – także dziennikarzy, na którą – jak stwierdził - „nigdy nie jest za późno”. 

Zdaniem Aleksandru Giboi w Europie zrobiono już wiele, żeby zapobiegać wpływowi fake newsów na opinię publiczną, jednak rosyjska dezinformacja działa na masową skalę, stosuje najnowsze technologie i coraz trudniej jest rozróżnić kampanię informacyjną od dezinformacyjnej.

W opinii eksperta w długoterminowym budowaniu zaufania do mediów pomocne jest także zastosowanie strategii zorientowanej na Public Relations, ponieważ PR podpowiada, jak być bardziej proaktywnym i zorientowanym na funkcjonalność.

Organizowana corocznie przez Polską Agencję Prasową konferencja Media Przyszłości to wydarzenie, podczas którego w gronie polskich i zagranicznych ekspertów dyskutuje się na temat przemian zachodzących w mediach. Tegoroczna, piąta edycja Mediów Przyszłości odbyła się 15 czerwca w Warszawie, w Centrum Prasowym PAP, a jej tematem przewodnim była wojna informacyjna.

Źródło informacji: PAP MediaRoom 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 16.06.2023, 12:41
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ