Newsletter

PKP Intercity kupi 63 lokomotywy wielosystemowe od Newagu

11.01.2024, 10:45aktualizacja: 11.01.2024, 11:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński
PAP/S. Leszczyński
PKP Intercity podpisało umowę z firmą Newag na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem pięcioletniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i nowosądeckiego producenta, tak duże zamówienie jednej serii pojazdów.

Wartość umowy to blisko 2,3 mld złotych brutto. Dodatkowo zapisano możliwość skorzystania z prawa opcji i zamówienia dodatkowych 32 lokomotyw tej serii. Wówczas wartość zamówienia wzrosłaby do prawie 3,5 mld zł brutto.

„To największy kontrakt taborowy w historii PKP Intercity. Konsekwentnie realizujemy strategię, w ramach której do końca 2030 roku park lokomotyw ma się składać tylko z pojazdów osiągających prędkość 160-200 km/h” - informuje Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

Dodatkowo, zgodnie z umową, przez pięć lat producent będzie pełnił usługi utrzymania taboru i w tym czasie przeszkoli przewoźnika, aby potem to on mógł się zająć serwisem lokomotyw.

„Pierwsze dwie lokomotywy zostaną dostarczone PKP Intercity do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy” - zapowiedział Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag.

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnym napięciu: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 km/h. Producent planuje uzyskać dopuszczenie pojazdów do eksploatacji w sześciu krajach, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.

W ostatnich kilku latach spółka PKP Intercity zamówiła łącznie z prawami opcji 127 elektrycznych jedno- lub wielosystemowych czy dwunapędowych lokomotyw. Najnowsza umowa zwiększa tę liczbę do 190. Wartość wszystkich zamówionych lokomotyw (włącznie z prawami opcji) wynosi 5,5 mld zł brutto. Łączna wartość zakontraktowanych umów na zakup i unowocześnienie taboru oraz stacji postojowych wynosi już niemal 11 mld zł brutto.

„Misją PKP Intercity jest przewóz osób. W minionym roku przewieźliśmy 68 mln pasażerów, najwięcej w 20 latach naszej historii, bariera 70 mln padnie zapewne w 2024 r., ale wymaga to inwestycji w tabor” - podsumowuje Tomasz Gontarz.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 11.01.2024, 10:45
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ